Hej, har en VVberedare på landet som jag drar igång när jag kommer ut. I helgen verkade allt bra ända tills jag hörde ett sprakande från köket och lukten av bränd plast. Jag såg att det rykte från kontakten och drog snabbt ut den. Bränt i både kontakt och uttag...

Min fråga, har jag sabbat VVberedaren? Vågar jag stoppa i kontakten igen och hoppas på tur..! Hand håller en bränd elkontakt framför ett uttag med brandskador.
 
optimum
Om du kan lite om el så tycker jag du ska byta både stickkontakt och uttag.

Om inte, be någon hjälpa dig.
 
Nej! Du behöver byta både stickpropp och eluttag.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Inte helt ovanligt att detta inträffar när högeffektsbelastning är anslutet via stickkontakt.
Om du själv ska ge dig på att fixa detta, så köp nytt uttag och stickpropp av bra kvalitet (märkesnamn).
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Oj, stort tack för snabba svar!
Då byter jag och hoppas att VVberedaren lever!
 
Det där är värmeutveckling orsakad av dålig kontakt. Antingen är grenuttaget undermåligt eller dålig installation i stickpropp. Byt grenuttaget och stickproppen. Kontrollmät även på värmeelementets plintkoppling att kabeln är intakt vid last och som allt det innebär när det kommer till el så hanterar du det säkerhetsmässigt och med erforderlig kunskap. Var försiktig.
 
5
Jag hade nog övervägt att fastansluta och sätta en brytare emellan istället för ett nytt uttag.
Om det är så att den där kontakten, dras u och ur ofta.
Just av den anledning som etompau skriver.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur du har gjort för att slå på/av vvb, men man ska generellt slå av och på saker med en strömbrytare, inte dra ur/sätta i en stickpropp. Speciellt ska man inte sätta i/dra ur en stickpropp med belastning på, då brukar det blixtra och kontaktblecken blir slitna och oxiderade.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Av ren nyfikenhet: Varför blir det så med kontakt men inte med brytare?
 
Brända och skadade kontakter på brytare förekommer också. Då de är inbyggda i någon kapsling så missar man kanske detta.
 
Och tillslag och brytning sker mycket snabbare. Samt att kontaktytorna i en brytare är utformad just för att kunna bryta laster med minimal "skada", Man ska även vara medveten om att olika "fabrikat" har lite olika utformning och matr. på dom brytande ytorna. Och lite generellt kan man säga att dom "stora och dyrare" är bättre.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
S
E etompau skrev:
Brända och skadade kontakter på brytare förekommer också. Då de är inbyggda i någon kapsling så missar man kanske detta.
mjae, sanningen är väl att brytaren skall ha en maximal ”anslutningstid” på några millisekunder tills full kontakt erfrodras, det kan du aldrig uppnå genom att dra ur o sätta i en stickpropp.
 
  • Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
Hej och tack för alla svar och intressanta diskussioner(y)
Tänkte förklara lite närmare eftersom en vvberedare kan ta många skepnader. Det här handlar om en liten sak som står under diskbänken i en stuga med egen borrad brunn. Vi skall riva stugan till sommaren och då kommer vi att flytta upp den till en annan stuga (som vi förvisso också ämnar att riva så småningom) Och egentligen endast kommer att nyttja under cirka 12 månader till (då det nya huset förhoppningsvis är på plats) Vi skall anlita en elektriker för att jordfelssäkra den "spännande" eldragningen i huset vi flyttar till och passar då på att låta honom/henne även fixa kontakten på ett vettigt sätt alternativt fastansluta med brytare.
 
OM man nu inte vill jaga ut elektriker för att fastansluta denna så byt ut uttag och stickpropp (vilket man får göra om man vet hur man gör) och sedan i framtiden se till att man vrider ner värmen i beredaren till minimum när man drar ut den så den inte går för fullt. Om det nu inte till och med finns en avstängning på beredaren men finns det en sådan borde den användas istället för att dra ur proppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.