Vi har gjutit en bänkskiva i betong till badrummet, den gjuten med expanderbetong och armerad med armeringsjärn. Skivan ligger ovanpå två skåp och mellan dessa står tvättmaskinen. Skåpen har längsgående metallskenor som stöd, men ovanpå tvättmaskinen finns inget stöd och nu har det börjat komma en spricka, den syns på kanten och på undersidan men som tur är syns inget på ovansidan.
Jag behöver en lösning på hur man ska stoppa sprickan från att växa. Jag tror att en lösning är att ha mer stöd mellan tvättmaskin och bänkskiva. Antingen en skiva eller metallstänger.
Men hur gör jag med sprickan som redan är? Går det att fylla i med något? Funkar superlim?

Närbild på spricka i betongbänkskiva ovanför en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bänkskiva i betong med början till sprickbildning ovanpå en fristående tvättmaskin och vit skåpsmodul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Superlim bör du nog undvika, det blir aldrig snyggt....
 
  • Gilla
Tenchi
  • Laddar…
Sprickan uppstår mest sannolikt pga krympning av betongen. Vet inte hur gammal gjutningen är men är det relativt nyligen så lär det va det. Det som talar emot är att sprickan är i nederkant vilket i normala fall innebär nedböjning, men avståndet är så kort här för att innebära något direkt moment att tala om.

Ur hållfasthetssynvinkel behöver du inte göra något då armeringen håller ihop skivan. Man kan inte "stoppa" en spricka genom att fylla det med något. Det skulle va av estetiska skäl isåfall.
 
  • Gilla
Tenchi
  • Laddar…
Håller med om att det nog är en krympspricka, kanske ihop med den lilla nedböjningen att den hamnat på undersidan.
Är hur som helst egentligen inget att göra något åt, oavsett lagning så kommer den synas mer än sprickan gjorde från början. skivan kommer inte heller att dela på sig om du har den armerad (åt rät håll vill säga). Har du tvärgående armering så kan den ha hamnat ytligt just vid sprickan och därför har har det spruckit, alltid svårt med så tunna gjutningar.

Vidare har jag lite svårt för expanderbetong, och jag har inga som helst belägg för detta mer än självupplevt, men att man blandar ut den så hårt ger ett taskigt vct och att det är så finkornig ballast så ger man inte riktigt betongen en chans att bli riktigt bra. Lägg där till att många säkert plockar skivan ur formen tidigt på grund av otålighet är en dålig kombo.
Enda fördelen med expander är väl att den är lättarbetad. Men det ser också ut som om du fått ganska ordentligt med porer i gjutningen, dessutom i botten, hade kanske gått att vibrera den mer vid gjutningstillfället, men det är lätt att vara efterklok.

Jag hade kört med skivan så länge den varit okej, sedan gjort en ny med lite andra metoder och några erfarenheter rikare.
Men ett säkert recept på betong som inte spricker finns inte, men kan bara ge den bästa möjliga förutsättningar.
 
  • Gilla
Tenchi
  • Laddar…
Tack för alla era svar.
Jag har gjutit tre skivor totalt (någonsin), och detta är första (och sista) gången jag använt expanderbetong. (Jag göt en till köksön som blev riktigt bra och en till handfat i badrum som blev helt ok). Men första skivan blev bäst, konstigt nog.
Läste om expanderbetong och tänkte att "varför inte testa". Men kommer inte prova det igen. Tror däremot inte att jag haft för bråttom, den låg nog två veckor i formen.
Men jag hade inget att vibrera den med, utan använde en gummiklubba och slog försiktigt, är nog därför jag inte fått väck alla ojämnheter.
Synd att det inte går att göra nått åt sprickan. Ingen av de andra skivorna har spruckit och det var därför jag tänkte att det kunde vara pga tvättmaskinen, att vibrationerna från den skadar skivan.
 
Har du lagt armeringen i ovan- eller underkant på skivan?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du lagt armeringen i ovan- eller underkant på skivan?
I underkant vill jag minnas. Eller möjligen i mitten.
 
Jag tror du kan fixa det med gott resultat, sila ur finmaterialet från samma betong som du gjutit skivan i. Applicera ner på torr skiva tills det verkar fullt. Lägg sen på fukt så kommer det bli fint. Kräver nog att du kan demontera skivan å vända den för att det skall gå smidigt.
Är ytan så grov som den ser ut? Putsa den lite med smärgelduk så kommer den bli lenare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.