Hej,

Jag har placerat en server högst upp i en garderob dit det var enkelt att dra el och nätverk, och för att inte störa i resten av huset.
Garderoben har skjutdörrar och det är inte 100% tätt. Dock tänkte jag att det kanske är säkrast att ventilera ut varmluften mot taket. Och jag har möjlighet att koppla på mig på badrummets ventilationsrör som går precis bredvid. Kan detta ställa till något med ventilationen?
Huset har en frånluftsvärmepump och jag tänker att det borde inte påverka ventilationen eller funktionen, utan snarare bara positivt då den varma frånluften från servern kan återvinnas av värmepumpen.

Vad tror ni om idén? Går det att köpa ett T-rör https://www.byggmax.se/t-rör-p315020 och kapa befintligt rör och koppla på? Sen koppla ventilen med en aluminiumslang?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Vad tror ni om idén? Går det att köpa ett T-rör [länk] och kapa befintligt rör och koppla på? Sen koppla ventilen med en aluminiumslang?
Jag tycker det verkar overkill!
Varför inte bara göra ett par ventilationshål uppe och nere i garderoben.
Den lilla värme som datorn avger kommer ju värmepumpen till godo då också.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag håller med @KnockOnWood! Förutom att det är onödigt jobb så kommer du sänka ventilationen från badrummet avsevärt (hur mycket beror på tryckfallet i din påkoppling och din garderob jämfört med badrummets frånluftsventil). Det är kanske inte helt önskvärt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tycker det verkar overkill!
Varför inte bara göra ett par ventilationshål uppe och nere i garderoben.
Den lilla värme som datorn avger kommer ju värmepumpen till godo då också.
Ja, jag tror också det kan vara lite overkill. Tyvärr är det inte en garderob på det sättet utan skjutdörrar från golv till tak, så jag har ingen möjlighet att göra hål någonstans förutom uppåt mot vinden. Och på vinden vill man väl inte släppa ut luft utan att släppa ut det i ventilationsrör?
 
Tja, det är väl inget fel i sig att göra som du tänkt isåfall. Du behöver dock ett injusteringsspjäll också och sedan justera in ventilationen.
 
J jockebq skrev:
skjutdörrar från golv till tak, så jag har ingen möjlighet att göra hål någonstans förutom uppåt mot vinden.
Går det inte att ta upp ventilationshål i skjutdörrarna?
De är väl av trä eller masonit, och inte av glas, hoppas jag :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Går det inte att ta upp ventilationshål i skjutdörrarna?
De är väl av trä eller masonit, och inte av glas, hoppas jag :)
Spegeldörrar :)
 
Vad är det för "server"? Är det en liten modern NAS eller gör du tunga beräkningar med 4 st 15 år gamla AMD Opteron?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad är det för "server"? Är det en liten modern NAS eller gör du tunga beräkningar med 4 st 15 år gamla AMD Opteron?
Hemmabyggd server, ingen färdig NAS.
i5 3570k, ITX-moderkort, 16gb DDR3 RAM, vattenkylt och 5 diskar + 1 ssd så hyfsat modern. Men kanske lite mer värmeutveckling än en liten NAS.
 
BirgitS
Hur varmt blir det i garderoben?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur varmt blir det i garderoben?
Har inte kört den här ännu. Så vet inte, tänkte lösa detta först.
 
BirgitS
Jag tänkte att om processorn och andra väsentliga delar inte blir mer än t.ex. 50 grader så är det ju rätt meningslöst att göra något så varför kanske lägga ner tid och pengar i onödan. Det är ju en server och inte värsta speldatorn.
 
J jockebq skrev:
Spegeldörrar :)
Otur!
Men finns det verkligen ingen väggsida eller baksida som det går att ta upp hål i.
Det borde det ju göra, likaväl som att du kan ta upp ett ø100 mm hål för ventilationsrör.
 
J jockebq skrev:
Har inte kört den här ännu. Så vet inte, tänkte lösa detta först.
Det är ju en "k" så du borde ju ha alla möjligheter att underklocka och undervolta den? Det hade jag nog gjort innan jag började såga upp hål i glasdörrar ... att bråka med ventilationen låter rätt onödigt ... :)
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
S
Jag håller inte med de som säger att det är overkill, om det är något som är dumt är det att stänga in servern utan att ha grejat luft åt den först.

Att klocka ner och sänka spänningen på cpu löser bara en liten del av värmeutvecklingen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.