Hej!

Så är det dags för att byta kök i stugan, ett relativt litet kök som inte bör ta allt för lång tid att åtgärda. Dock har det sedan innan vi köpte kåken droppat lite vatten från diskhon ner i golvet under köket och där finns även några mysiga små mushål. Så när ändå köket ska rivas bort vill jag ha en frisk grund som det står på. Därför måste golvspånskivor, isolering mm bort och bytas under köket. Planen framöver är att byta spånskivor och isolering i hela huset, men det får vänta lite till.
Inte helt otippat så går där ju avloppsrör ner i govlet, men vi har även huvudavstängningskranen (Samt vattenmätare) sittandes i vaskskåpet. Och dessa rör kommer ju också från golvet.
Rörsystem och vattenmätare under diskbänken med synlig golvspånskiva och avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan lyder:
1. Måste man (eller rekommenderar ni starkt) att man kopplar bort vattnet - lägger ny hel golvspånskiva och sedan gör nya hål och drar in vattnet och avloppet på nytt? Eller:
2. Är det rimligt att ha kvar rören och dela golvspånskivan i två bitar och i skarven göra hålen för att sedan limma och skarva ihop? Bilden nedan är bara en snodd illustration från nätet. Och min tanke var att dela spånskivan på längden - men samma idé som nedan.

Illustration som visar hur man sågar genom golvspånskiva för att göra utrymme för rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vänligen
Thomas
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Det rimliga är att göra som du föreslår. Skall inkommande vatten träs igenom så måste ju vattnet stängas av före ditt hus vilket innbär att kommunen måste kontaktas. Jag tror dessutom att de äger själva vattenmätaren och vill nog vara med om du skall koppla loss där.
 
  • Gilla
Immeln och 1 till
  • Laddar…
Varför bråka med rören? Gör som bilden visar. Funkar alldeles ypperligt. Vattenmätaren ser ut att sitta i sidoväggen av skåpet. Den kan bli ett problem. Dock kan du ju stänga av den helt för frånkoppling. Du får ringa för att kolla om det är okej.
Ett tips. Försök att få ut underskivan någorlunda hel så får du en färdig mall för de nya hålen så slipper du nya för alla rör.
 
Redigerat:
  • Gilla
Immeln
  • Laddar…
Tack @vectrex och @Silver78

Ok, jag kör på att såga isär och limma ihop då. Det är som du säger @Silver78 - vattenmätaren sitter fastskruvad i sidoväggen i vaskskåpet. så jag får göra någon liknande klyvning av underredet i det nya köket.

Jag bifogar en hemsk skiss på hur golvspånbytet kommer se ut - se nedan. Eftersom det innebär att jag kommer dela hela spånskivan så undrar jag om man behöver förstärka något i skarven mellan de två bitarna, eller räcker det med stöd för spånskivan på reglarna? När man skarvar nya spånskivor så fästs dom ju i nån spånt? Punkt 1 och 3 i bilden.

Samt behöver man fylla/limma skarven som blir mellan den nya golvspånskivan och den gamla? Punkt 2 i bilden.

vänligen
Thomas

Handritad skiss som visar golvspånbytet för ett byggprojekt med anteckningar och numrerade punkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Egentligen behöver du ju limskruva dit stöd under. Det hade jag gjort även om belastningen på golvet inne i vaskskåpet troligen blir rätt låg.

Nej, du behöver inte täta. Skruvas båda på regeln så blir det ju tätt. Men det skadar ju inte att lägga en sträng tec-7 t.ex. innan du lägger dit sista skivan. På så vis limmas de ihop lite också. Men det är inte nödvändigt.
 
  • Gilla
Immeln
  • Laddar…
Tack för råden mina herrar.

Såhär blev resultatet och jag är nöjd.
Renoverat golv med nya, spåntade golvspånskivor och kortlingar för extra stöd längs en vägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad golvspånskiva i ett rum med markerade mått, nära en vägg och ben av möbler synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De gamla skivorna som låg där låg längs med reglarna och inte tvärs över som de instruktioner jag sett att man bör lägga. Pga detta tryckte jag dit ett gäng kortlingar för säkerhets skull.
Renoverat golv med kortlingar över isolering, delvis lagt ny spånskiva och vägg med kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sak som är värt att nämna för andra som tänker renovera på något likande sätt är att de golvspånskivor jag hittat och köpt verkar alla vara spåntade - alltså gjorda för att fästas ihop med nästa skiva. Det gör att om man ska byta en skiva som i mitt fall så är:
1. Skivorna typ 620 breda istället för 600 (såklart kunde jag läst på lite bättre)
2. Pga 1 så får man ju kapa av den del av sponten som man lägger närmast väggen för att den ska kunna passa- vilket då medför att den skarv som blir mot de existerande skivorna inte blir jämn utan där är ju sponten kvar. Och då ser det kasst ut + att det ju blir en hålighet i golvet vid kanten. Lösningen blev att limma i den avsågade sponten från baksidan till framsidan. så blir det jämnt och fint.
3. Efterssom regeln som den ligger på inte är så bred så gissar jag att när skivan bara stöder på sponten så är det inte någon vidare hållfasthet-även om jag limmat i den rest som beskrivet i 2. Därför tryckte jag i alla kortlingar för att få stöd.

Är man klok av sig så hittar man alltså hellre icke spontade golvspånskivor om man ska reparera på detta vis.


Steg två är nu att sätta upp köket på väggen nedan med den röda pilen. Men då väggen är rätt risig med hål i och annat, så tänkte jag riva den och sätta upp nytt. Min plan var först att bara slänga upp en OSB skiva - men då köket inte kommer täcka hela väggen så måste man kanske ha något utanför OSB:n.

1. Är det bara Gips som gäller (vilket jag aldrig arbetat med) eller kan man sätta nån enkel slät masonit ovanpå. (som det ser ut att vara idag
2. Hur är hållfastheten i en OSB skiva. Kan man fästa ett kök genom att skruva bara i OSB:n eller är det ändå nödvändigt att skruva i reglarna bakom.
Renoverat rum med delvis kaklade väggar, masonitskivor och spånskivsgolv, markerat för köksinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vänligen
Thomas
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Hållfastheten är hyfsad i osb. Men du borde ha kortlingar eller något bakom för bra infästning som de andra skåpen satt i. Försök utnyttja dessa.
 
Tjenare!

Hyfsad hållbarhet känns lite för osäkert för att riskera att hänga upp ett nytt kök i. Dessutom finns dom ju i olika tjockleck, så om man inte vet att 15mm OSB håller kan man ju lika gärna ta en 10mm. ;-) Så då får jag mäta upp och se till att antingen mäta och se om det går att fästa det nya köket i dom gamla kortlingarna som du skriver, eller sätta dit nya på "rätt" plats.


Går det att kakla direkt på en OSB, eller är det olämpligt?
Finns det någon nackdel med att sätta nån masonit eller liknande slät skiva istället för gips?
 
Nu är jag ingen mästare på kakel men jag skulle starkt avråda att kakla på material som rör sig. Även om osb rör sig betydligt mindre så är det en risk jag inte skulle ta. Sedan är vidhäftningen mycket sämre på trä med traditionell pulverfix. Man måste därmed limma kakelplattorna vilket är mycket svårare att få bra. Det lättaste är att sätta vanliga gipsskivor på osb och sedan kaklat på traditionellt sätt. Finns det någon särskild anledning till att du inte vill göra så? Även om du limmar så får du förmodligen sprickor i fogen om du kaklar på icke dött material. Visst kan mjuka rörelsefogar vara ett alternativ men det känns väldigt omständigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.