Hej!
Nytt kök sedan 2,5 månader tillbaka.
Vi la nytt obehandlat furugolv och sen behandlade jag själv (amatör) med hårdvaxolja (två strykningar). Hade googlat mig fram till att det var väldigt enkelt.

Jag misstänker nu att min behandling blev sådär med tanke på gråa partier som framkommit i golvet. (se bild)

Någon som har tips på åtgärder? Slipa och sen behandla igen? Bör jag använda hårdvaxolja eller prova tex linoljesåpa istället?
 
  • Närbild av nytt obehandlat furugolv med gråa fläckar efter behandling med hårdvaxolja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser nästan ut som vanlig smuts. Är det jämnt gråfläckigt över hela golvet eller mest där ni går? Kan det vara så enkelt att det är ”textilförorenat” av svarta strumpor? En annan orsak kan vara träets naturliga hartser som hindrat hårdvaxbehandlingen att bita jämnt.
Hur som helst får du köra en trärens typ Faxe Trärens och börja om.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mycket möjligt att det är pga textilier. Tror du jag använt för lite olja vid behandlingen? Vill inte göra samma misstag igen och göra den proceduren var 3e månad.
 
Oavsett så måste träytan rensas innan du går på med en ny behandling. Det kan mycket väl vara så att du har snålat med behandlingen så att det har blivit för tunt. Kolla noga igenom behandlingsguiden igen.

När jag har behandlat nylagda eller nyslipade furu golv är det först lutning, sedan torrskrubbning och sist inoljning. Oljan får ligga sjöblött en timma innan jag rakar av golvet med en silikonskrapa (svart gummiskrapa är lurigt och kan ge ränder). Till sist torkar jag golvet med en textilmopp. Golvet får sedan torka ett par dygn..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag såpskurar mina nylagda golv och är nöjd med det.

Kan golvet ha blivit skurat med varmt vatten? Det kan ge lite missfärgningar
 
Jag tycker det se ut som smuts.
Gå på med lämpligt rengöringsmedel (såpa?) och lägg på mer olja/vax...

Jag skulle inte slipat.

Ett furugolv är ett "känsligt" golv så att det är bra att lära sig leva med lite skavanker från början.

Kommer man bara förbi inkörningstiden kan ju golvet hålla 100 år.

/ATW
 
  • Gilla
DebaDo
  • Laddar…
M morgi skrev:
Jag såpskurar mina nylagda golv och är nöjd med det.

Kan golvet ha blivit skurat med varmt vatten? Det kan ge lite missfärgningar
Kan ha hänt. Men osäker! :)
 
  • Gilla
morgi
  • Laddar…
M morgi skrev:
Jag såpskurar mina nylagda golv och är nöjd med det.

Kan golvet ha blivit skurat med varmt vatten? Det kan ge lite missfärgningar
Varmt vatten ger inte ”missfärgningar”. Det ger däremot snabbare gråningsprocess, men detta är inte fläckvis om det nu inte är slarvigt behandlat.
Kör alltid själv med varmt vatten för att skynda på ”inslitningen”.
 
  • Gilla
Matimark
  • Laddar…
Det blir stor skillnad på ett trägolv skurat med varmt vatten och ett som är skurat med kallt vatten.

Vill man h ett såpskurat golv använder man inte varmt vatten.
 
  • Gilla
Sartopas
  • Laddar…
M morgi skrev:
Det blir stor skillnad på ett trägolv skurat med varmt vatten och ett som är skurat med kallt vatten.

Vill man h ett såpskurat golv använder man inte varmt vatten.
”Here we go again...”

Javisst blir det skillnad, men det beror ju på vad man vill uppnå. Är man inte rädd att bli hemsökt av Gysinge-ligan och vill ha ett gråblont golv istället för ett varmgult, så akurar man med varmt vatten.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Oavsett så måste träytan rensas innan du går på med en ny behandling. Det kan mycket väl vara så att du har snålat med behandlingen så att det har blivit för tunt. Kolla noga igenom behandlingsguiden igen.

När jag har behandlat nylagda eller nyslipade furu golv är det först lutning, sedan torrskrubbning och sist inoljning. Oljan får ligga sjöblött en timma innan jag rakar av golvet med en silikonskrapa (svart gummiskrapa är lurigt och kan ge ränder). Till sist torkar jag golvet med en textilmopp. Golvet får sedan torka ett par dygn..
Se upp med tjocka lager hårdvax. Har du otur sipprar det ner under golvbrädorna och bildar pölar ovanpå tätskiktet. Oljan kan då självantända, har hört om minst ett hus som brunnit ner på det sättet. Jag penselmålade två gånger, blev mycket bra. Förstår inte varför du fått fläckar.
 
Tycker också det ser ut som smuts, frågan är före eller efter behandlingen? Går det inte tvätta bort med såpa/diskmedel är det bara slipa som gäller. Hyr en edge golvslip!
Sister jag behandlade furugolv gjorde jag ett rum såpskurat (matsal) och två med hårdvaxolja (sovrum). Ville att de ska matcha hyfsat så la ett lager vitpigmenterad hårdvaxolja (la ut med osmo mikrofiberroller i tunnt skikt och efterdrog med en vit skurduk för rätt struktur) och la ett andra lager naturell med mikrofiberroller. Såhär ett år senare stämmer rummen bra ihop, närmast är såpskurat och längst bort är hårdvaxolja. Två rum med olika golvbehandlingar, närmast såpskurat och längst bort hårdvaxoljat furugolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Malin Öhlund
  • Laddar…
L larthe skrev:
Se upp med tjocka lager hårdvax. Har du otur sipprar det ner under golvbrädorna och bildar pölar ovanpå tätskiktet. Oljan kan då självantända, har hört om minst ett hus som brunnit ner på det sättet. Jag penselmålade två gånger, blev mycket bra. Förstår inte varför du fått fläckar.
L larthe skrev:
Se upp med tjocka lager hårdvax. Har du otur sipprar det ner under golvbrädorna och bildar pölar ovanpå tätskiktet. Oljan kan då självantända, har hört om minst ett hus som brunnit ner på det sättet. Jag penselmålade två gånger, blev mycket bra. Förstår inte varför du fått fläckar.
Har också hört om självantändningen. Läskigt.

Penselmålade också 2 ggr. Men misstänkter att jag använt för lite olja.
 
Hur mycket gjorde du av med jämfört med vad som står på burken? Osmo brukar vara sjukt drygt, går åt typ hälften av vad som står. Så det ska läggas tunnt. Frågan är om du får ut det med pensel tillräckligt.
 
S swirve skrev:
Tycker också det ser ut som smuts, frågan är före eller efter behandlingen? Går det inte tvätta bort med såpa/diskmedel är det bara slipa som gäller. Hyr en edge golvslip!
Sister jag behandlade furugolv gjorde jag ett rum såpskurat (matsal) och två med hårdvaxolja (sovrum). Ville att de ska matcha hyfsat så la ett lager vitpigmenterad hårdvaxolja (la ut med osmo mikrofiberroller i tunnt skikt och efterdrog med en vit skurduk för rätt struktur) och la ett andra lager naturell med mikrofiberroller. Såhär ett år senare stämmer rummen bra ihop, närmast är såpskurat och längst bort är hårdvaxolja. [bild]
Väldigt snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.