Som jag skrev i pm: det här är tyvärr kört. :cry:

Jag skulle inte ens släppa in dem i mitt hus för att försöka fixa något, det kan sluta i olycka det med.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som jag skrev i pm: det här är tyvärr kört. :cry:

Jag skulle inte ens släppa in dem i mitt hus för att försöka fixa något, det kan sluta i olycka det med.
Detta är bara uterum altanen..
 
Jag skulle se till att få in skulden till fogden snarast, men jag kan tyvärr inte tänka mig att det här företaget kommer klara sig från konkurs, även om det förstås är bra att de försöker beta av sina skulder.
 
Det är väl mycket tveksamt om du får ut något av det bolaget. Men de har ju inget incitament att utföra något arbete hos dig, de är redan rökta. Utan f skatt har de i praktiken näringsförbud. De har ingen anledning att försöka ”putsa upp namnet”.

Detta att de nu vill ”förlikas” tror jag handlar om att kravet från dig kommer vid fel tid för deras planerade konkurs. Om de bokföringsmässigt kommer på obestånd, så kan konkursförvaltaren senare återkräva pengar som de har betalat ut till sig själva inom viss tid före konkursen. Därför kan de vilja få dig att dra tillbaka kravet från kronofogden. Det betyder inte att de faktiskt skulle rätta några fel, bara förhala till en tid som passar dem bättre.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är väl mycket tveksamt om du får ut något av det bolaget. Men de har ju inget incitament att utföra något arbete hos dig, de är redan rökta. Utan f skatt har de i praktiken näringsförbud. De har ingen anledning att försöka ”putsa upp namnet”.

Detta att de nu vill ”förlikas” tror jag handlar om att kravet från dig kommer vid fel tid för deras planerade konkurs. Om de bokföringsmässigt kommer på obestånd, så kan konkursförvaltaren senare återkräva pengar som de har betalat ut till sig själva inom viss tid före konkursen. Därför kan de vilja få dig att dra tillbaka kravet från kronofogden. Det betyder inte att de faktiskt skulle rätta några fel, bara förhala till en tid som passar dem bättre.
Nej du kan se att tredskodom har jag lämnat in till kronofogden.. Så vi ska möta i veckan.. Kronofogden skulder är de prioterar?
 
Sätter dom sig i KK och du har fått pengar så kan KK-förvaltaren återvinna allt som utbetalats 30 dagar före KK, detta för att inte någon fordringsägare ska favoriseras ( förbjudet ) ,sen att förlikas innebär att ett lägre belopp godtas av dig ( förlust,blåst )
 
J jonaserik skrev:
Sätter dom sig i KK och du har fått pengar så kan KK-förvaltaren återvinna allt som utbetalats 30 dagar före KK, detta för att inte någon fordringsägare ska favoriseras ( förbjudet ) ,sen att förlikas innebär att ett lägre belopp godtas av dig ( förlust,blåst )
De visste inte många men gud tack för informationen
 
Hade själv ett fall, där jag tog med ägaren till banken personligt, där han fick ta ut 145 000 med tillstånd från VD, fick då en förfrågan vilket konto pengarna skulle sättas in på, nix sa jag kontant ska det vara, därefter lämnade jag ägaren på stan med
8 km till företaget utan bil. KK 20 dagar senare, Det var lite nervöst ( nagelbitning till armbågen ) med dom 30 dagarna + 2 dagar postgång men jag klarade mig:) och satte in mina pengar på banken. Ett antal andra blev blåsta, Det beror på hur vaken KK-förvaltaren är

Edit . Fogden kan inte prioritera utan måste dela upp allt som dom får in till alla, sen har skatteverket en första plats och tar det dom kan få, sen är det bankernas tur, och blev det något över så vart det till andra
 
Redigerat:
När det gäller aktiebolag finns det väl krav på att inleda konkurs eller rekonstruktion inom en viss tid efter att halva startkapitalet är förbrukat? Och ifall detta inte sköts kan ägaren bli personligt ansvarig istället.
Kan alltså vara värt att kolla ägarens/ägarnas ekonomi minst lika noga som företagets. För det ser inte ut som att det kommer gå få några nämnvärda pengar från företaget, när dom redan har rejäla skulder och bokföringsproblem.
 
I Gsssson skrev:
När det gäller aktiebolag finns det väl krav på att inleda konkurs eller rekonstruktion inom en viss tid efter att halva startkapitalet är förbrukat? Och ifall detta inte sköts kan ägaren bli personligt ansvarig istället.
Kan alltså vara värt att kolla ägarens/ägarnas ekonomi minst lika noga som företagets. För det ser inte ut som att det kommer gå få några nämnvärda pengar från företaget, när dom redan har rejäla skulder och bokföringsproblem.
Idag kom firma och vill byta om så de bli rätt med våra altan..
De är byta bärande konstruktion ovanför glaspartier och skenor föratt bärande konstruktion var vek och nu glaspartier gick ej öppna.. Plus de ska gräva plintar..
De precis de behövs göras... Men kan man neka de pga att de piss ekonomin.. Rädd föratt de öppna sen lämnar de igen då stå man där med värre innan..
Hjälp mig.. Tredskodom är registrerad hos kronofogden...
 
Har ni en lagakraftvunnen dom att de ska ersätta er med pengar kan de inte själva bestämma att de ska göra om jobbet istället.

Och om de gör jobbet, hur mycket av skulden skulle då det motsvara? Jag skulle inte låta dem göra något för de sakerna var klara. Och även då skulle jag nog chansa och hoppas på pengarna istället.

Men det är inget givet val. Det kan vara så att de skulle klara att göra om jobbet men att de inte ksn få fram pengarna.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har ni en lagakraftvunnen dom att de ska ersätta er med pengar kan de inte själva bestämma att de ska göra om jobbet istället.

Och om de gör jobbet, hur mycket av skulden skulle då det motsvara? Jag skulle inte låta dem göra något för de sakerna var klara. Och även då skulle jag nog chansa och hoppas på pengarna istället.

Men det är inget givet val. Det kan vara så att de skulle klara att göra om jobbet men att de inte ksn få fram pengarna.
Väntar.... Kanske bättre val..
 
Det är ju teoretiskt möjligt att de är kapabla att utföra arbetet, och av någon märklig anledning plötsligt vill göra det. Men nu har de väl haft typ ett år på sig att göra det? Och det låter ju inte som de var kompetenta, eller hade lust att göra jobbet rätt från början.

Så varför skulle de plötsligt vilja, eller kunna fixa det nu?

Men det är ju klart, om man tänker sig 5% chans att du får ut några pengar, och ca 5% chans att de nu skulle lyckas fixa det här, avvägningen blir ju svår.
 
H hempularen skrev:
Det är ju teoretiskt möjligt att de är kapabla att utföra arbetet, och av någon märklig anledning plötsligt vill göra det. Men nu har de väl haft typ ett år på sig att göra det? Och det låter ju inte som de var kompetenta, eller hade lust att göra jobbet rätt från början.

Så varför skulle de plötsligt vilja, eller kunna fixa det nu?

Men det är ju klart, om man tänker sig 5% chans att du får ut några pengar, och ca 5% chans att de nu skulle lyckas fixa det här, avvägningen blir ju svår.
Tack för tipset nu är jag fan tunnhårig
 
Iom. att deras F-skatt är indragen, så kan firman i praktiken inte längre få betalt för något utfört arbete (se för guds skull till att inte betala ett öre ytterligare). Firman är dödsdömd, såvida det inte råkar ramla in pengar från någon gammal onkel.

Då finns ju ingen anledning för den här firman att utföra något mer arbete någonstans, de kan aldrig få betalt för det. Det skulle ju möjligen kunna vara skälet till att de vill göra detta nu, börjar bli långtråkigt att inte arbeta. Men det är nog önsketänkande.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.