Har haft en firma som sprutisolerat, men nu när det stormar ute så kan vi konstatera att det blåser in rätt så bra på sina ställen.

Innan isolering såg det ut så här:
BILD 1
innan.jpg

När luftspalt och golvspån var på plats såg det ut så här:
BILD 2
innaniso.jpg

Efter isolering såg det ut så här:
BILD 3
iso.jpg

När vi skulle börja måla och upptäckte att det blåser in så såg det ut så här:
BILD 4
Kapa.jpg

Nu ser det ut så här:
BILD 5
vagg.jpg


Vi upptäckte problemet när vi skulle börja tejpa runt stolparna, och kände att det blåste in på alla ställen där stolpar och balkar går genom gipset.

Pratade då med firman som isolerat, och deras teori var att det inte blivit isolerat i mitten på BILD 1, där det finns ett takutsprång. När luftspalten och golvspånet var på plats, så kom de inte åt att isolera här. Alltså är det inte tätt där. Blåser alltså rätt ut från luftspalten som sen läcker ut lite var stans där det finns glipor på gipset.
Ok, väldigt troligt och absolut en sak som inte var tätt. Märktes tydligt när jag sågade upp golvet, tog bort all isolering. De har nu isolerat in där, och det känns faktiskt inte som att det blåser något om man sätter in handen under golvet där jag öppnat BILD 5. Innan blåste det bra här.

Men det blåser fortfarande där jag ringat in i rött.

Min fråga är då vad ni tror om en lösning att borra ett hål i gipset mitt mellan balkarna där i det inringade röda, och spruta in fogskum. Skulle detta kunna vara en lösning som är värd att testa?
Vilket fogskum bör jag använda? Är det stor skillnad och funktion på dem, eller fogskum som fogskum.
Eftersom man inte ser vad man prickar, vill man såklart ha något som expanderar mycket. Men inte så mycket att det spränger bort gipsskivorna!
 
Ser inget vindskydd utvändigt.
 
  • Gilla
lenaa och 1 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Har haft en firma som sprutisolerat, men nu när det stormar ute så kan vi konstatera att det blåser in rätt så bra på sina ställen.

Innan isolering såg det ut så här:
BILD 1
[bild]

När luftspalt och golvspån var på plats såg det ut så här:
BILD 2
[bild]

Efter isolering såg det ut så här:
BILD 3
[bild]

När vi skulle börja måla och upptäckte att det blåser in så såg det ut så här:
BILD 4
[bild]

Nu ser det ut så här:
BILD 5
[bild]


Vi upptäckte problemet när vi skulle börja tejpa runt stolparna, och kände att det blåste in på alla ställen där stolpar och balkar går genom gipset.

Pratade då med firman som isolerat, och deras teori var att det inte blivit isolerat i mitten på BILD 1, där det finns ett takutsprång. När luftspalten och golvspånet var på plats, så kom de inte åt att isolera här. Alltså är det inte tätt där. Blåser alltså rätt ut från luftspalten som sen läcker ut lite var stans där det finns glipor på gipset.
Ok, väldigt troligt och absolut en sak som inte var tätt. Märktes tydligt när jag sågade upp golvet, tog bort all isolering. De har nu isolerat in där, och det känns faktiskt inte som att det blåser något om man sätter in handen under golvet där jag öppnat BILD 5. Innan blåste det bra här.

Men det blåser fortfarande där jag ringat in i rött.

Min fråga är då vad ni tror om en lösning att borra ett hål i gipset mitt mellan balkarna där i det inringade röda, och spruta in fogskum. Skulle detta kunna vara en lösning som är värd att testa?
Vilket fogskum bör jag använda? Är det stor skillnad och funktion på dem, eller fogskum som fogskum.
Eftersom man inte ser vad man prickar, vill man såklart ha något som expanderar mycket. Men inte så mycket att det spränger bort gipsskivorna!
Jag fick samma problem efter att ha isolerat ett gammalt tak inifrån med lösull! Det går aldrig, enlig min mening at få tätt, isoleringen packas samman av drag och iso-förmågan blir betydligt sämre. Jag tätade med acrylfog i de springor där det blåste in, för det blåste ju verkligen. Fick göra igen efter något år när det hade krympt och spruckit. Så det blev dragfritt, men jag var besviken och ledsen över vetskapen att isoleringen inte fungerade som den skulle. Så - träfiberskivor skulle jag hellre satt idag.
 
B byggaeko skrev:
Jag fick samma problem efter att ha isolerat ett gammalt tak inifrån med lösull! Det går aldrig, enlig min mening at få tätt, isoleringen packas samman av drag och iso-förmågan blir betydligt sämre. Jag tätade med acrylfog i de springor där det blåste in, för det blåste ju verkligen. Fick göra igen efter något år när det hade krympt och spruckit. Så det blev dragfritt, men jag var besviken och ledsen över vetskapen att isoleringen inte fungerade som den skulle. Så - träfiberskivor skulle jag hellre satt idag.
Lösull är ju inte tätt i sig? så bara lösull hade jag förstått.
Men sprutisoleringen ska vara tät.
Att det packas ihop kan jag också förstå, men här snackar vi en månad typ.

Foga kommer vi absolut att göra, men hade helst först velat få det så tätt som möjligt.
 
S seniorkonsult skrev:
Ser inget vindskydd utvändigt.
Sprutisoleringen ska väl vara tät, så det ska väl inte behövas något vindskydd under denna. Eller det är inte så du menar?
 
M Mortsken skrev:
Sprutisoleringen ska väl vara tät, så det ska väl inte behövas något vindskydd under denna. Eller det är inte så du menar?
Lösull och fiber är inte tät. Vindskydd krävs alltid!
 
S seniorkonsult skrev:
Lösull och fiber är inte tät. Vindskydd krävs alltid!
Titta på bilderna. Det är inte lösull. Det är sprutad polyuretanisolering. Det skall inte behövas vare sig vindskydd eller diffusionsspärr. Däremot så måste de ju komma åt att isolera överallt. Sprutningen borde ha gjorts innan golvet las.

Din lösning med fogskum fungerar säkert, men det är nog inte helt enkelt att komma åt eller veta var alla ställen är, där det är otätt.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Däremot så måste de ju komma åt att isolera överallt. Sprutningen borde ha gjorts innan golvet las.
Absolut, och så här i efterhand är det väldigt trist att de som isolerade inte sa detta hur det skulle vara för optimalt resultat.

V vectrex skrev:
Din lösning med fogskum fungerar säkert, men det är nog inte helt enkelt att komma åt eller veta var alla ställen är, där det är otätt.
Nä, man ser ju inte vad man gör så det blir en chansning. Förhoppningen är ju att det blir tillräckligt bra.
Men hur stor risk är det att man spränger gipsskivorna?
Där finns ju en del utrymme bakom, så där är en del utvidgningsmöjligheter åt sidorna och uppåt. Men i djupled är där inte lika mycket utrymma kan jag tänka mig.
 
Känns som att förberedelserna innan isoleringen brister och man har då inte fyllt alla hålrum. Hela nererdelen känns det som man missat att isolera och även hålen i takstolarna
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Har haft en firma som sprutisolerat, men nu när det stormar ute så kan vi konstatera att det blåser in rätt så bra på sina ställen.

Innan isolering såg det ut så här:
BILD 1
[bild]

När luftspalt och golvspån var på plats såg det ut så här:
BILD 2
[bild]

Efter isolering såg det ut så här:
BILD 3
[bild]

När vi skulle börja måla och upptäckte att det blåser in så såg det ut så här:
BILD 4
[bild]

Nu ser det ut så här:
BILD 5
[bild]


Vi upptäckte problemet när vi skulle börja tejpa runt stolparna, och kände att det blåste in på alla ställen där stolpar och balkar går genom gipset.

Pratade då med firman som isolerat, och deras teori var att det inte blivit isolerat i mitten på BILD 1, där det finns ett takutsprång. När luftspalten och golvspånet var på plats, så kom de inte åt att isolera här. Alltså är det inte tätt där. Blåser alltså rätt ut från luftspalten som sen läcker ut lite var stans där det finns glipor på gipset.
Ok, väldigt troligt och absolut en sak som inte var tätt. Märktes tydligt när jag sågade upp golvet, tog bort all isolering. De har nu isolerat in där, och det känns faktiskt inte som att det blåser något om man sätter in handen under golvet där jag öppnat BILD 5. Innan blåste det bra här.

Men det blåser fortfarande där jag ringat in i rött.

Min fråga är då vad ni tror om en lösning att borra ett hål i gipset mitt mellan balkarna där i det inringade röda, och spruta in fogskum. Skulle detta kunna vara en lösning som är värd att testa?
Vilket fogskum bör jag använda? Är det stor skillnad och funktion på dem, eller fogskum som fogskum.
Eftersom man inte ser vad man prickar, vill man såklart ha något som expanderar mycket. Men inte så mycket att det spränger bort gipsskivorna!
Om man vill får det riktigt tätt måste man spruta in skum som expanderar sig och tar upp eventuella springor
Men även detta kan vara lite problem
Bästa är att låta det vara för luftrörelserna hjälper till att hålla huset torrt.

LEnnart
 
Skaffa en digital temperaturmätare (typ pistol), finns nog hos Clas O så har du på fötterna när du ska reklamera. Du har upphandlat som privatperson?
 
S seniorkonsult skrev:
Skaffa en digital temperaturmätare (typ pistol), finns nog hos Clas O så har du på fötterna när du ska reklamera. Du har upphandlat som privatperson?
Det är upphandlat som privatperson.
Bara sätta dit handen så känner man att det blåser.
 
P
Många tuber akryl har man gjort slut på genom åren, ett som inte blir missfärgat och krymper minimalt är Nordsjös akrylfog, eller målarfog kanske den heter.

Bara ett tips!
 
Köp/ instrument, ta en ritning, gå runt och mät. Skriv ned och reklamera! Konsumenttjänstlagen gäller.
 
Använd en Flir kamera eller om du känner någon som har en CAT telefon mod S60 eller S61 så ser du exakt var det läcker
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.