Vi håller på att inreda vår källare och kommer att hyra ut rum till studenter. Idag finns bara en invändigt trapp ner till källaren från plan ett. Vi planerar att gräva och gjuta en trappa från utsidan. Nu till min fråga. BBR säger att det ska finnas två av vandra oberoende utrymningsvägar, men att det räcker med en per våningsplan. Innebär det att det räcker med den ena dörren eller måste båda vara tillgängliga från källaren? Källarfönstren är för små för utrymning.
 
  • Gilla
Kennakusebo
  • Laddar…
Ett sovrum i källaren utan fönster som går att öppna och utrymma via låter obehagligt, där vill man inte vakna av brandvarnaren och inse att man är instängd. Men å andra sidan är det ju så i vilken lägenhet som helst.

Vet dock inte vilka krav som ställs på ett uthyrningsrum. Måste det inte klassas som ett sovrum och där finns krav på fönsterstorlek?
 
Det låter lite obehagligt som snabba cash på studenterna bekostnad.
Man behöver kanske bygglov för att ändra användningen i källare. Sedan krävs det rumshöjd, tillgänglighet, utrymning, allt detta som just ska förhindra att bostadssökande hamnar i källarhål.
 
T Provrundan skrev:
Ett sovrum i källaren utan fönster som går att öppna och utrymma via låter obehagligt, där vill man inte vakna av brandvarnaren och inse att man är instängd. Men å andra sidan är det ju så i vilken lägenhet som helst.

Vet dock inte vilka krav som ställs på ett uthyrningsrum. Måste det inte klassas som ett sovrum och där finns krav på fönsterstorlek?
Lägenheter har fönster, dessutom är de egna brandceller. Så det ska vara säkert att stanna i lägenheten om det brinner i trapphuset.

Det behövs definitivt en alternativ väg ut om människor ska bo där.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Du har antagligen ett fönster i källaren. Det kan gå att anpassa till utrymningsväg.
Har sett detta på vissa dagis i suterränghus. Om fönstret har för låg höjd kan man fixa detta med en fönsterbrun och ett lägre fönster.

Vissa ser problem andra ser möjligheter. Kör på(y)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Det finns två fönster i varje rum med bra ljusinsläpp men de är för små för att vara godkända för utrymning enligt BBR. I praktiken skulle det fungera utmärkt. Frågan gällde alltså om det enligt lag behöver finnas två utrymningsvägar eller om det räcker med en per våningsplan. Vi ska alltså bygga en egen ingång till källaren INNAN vi hyr ut, men undrar om dörren upp till oss behöver vara öppen. Tack för era svar. Jag ska kolla upp fönsterlösningen och ringa Boverket och kommunen imorgon.
Vi vill göra rätt och absolut inte sätta någon i fara. Inser att jag uttryck mig oklart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ullhass
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det låter lite obehagligt som snabba cash på studenterna bekostnad.
Man behöver kanske bygglov för att ändra användningen i källare. Sedan krävs det rumshöjd, tillgänglighet, utrymning, allt detta som just ska förhindra att bostadssökande hamnar i källarhål.
Det är verkligen inget källarhål vi pratar om. Att anstränga sig att hyra ut för att fler ska få bostad med den bostadsbrist vi har i Sverige skulle handla om girighet säger nog mer om dig än mig !
 
  • Gilla
Syltburk82 och 20 till
  • Laddar…
Hej!
Grundregeln är du ska ha två vägar ut från varje brandcell (lägenhet i ert fall).
Kravet på en utrymningsväg per plan handlar om att det måste finnas klassificerad utrymningsväg från varje plan, dvs man kan inte bara rymma över annan brandcell och nå den ”riktiga” utrymningsvägen som är belägen på annat plan. Klassificerad utrymningsväg är ett trapphus i egen brandcell eller en dörr till det fria.

Det finns några specialfall. Bostäder där det räcker med 1 utrymningsväg (enbart dörr till det fria) är en bostad i markplan som är liten, lätt överblickbar och där utrymningsvägen syns från huvuddelen av bostaden. Beroende på marknivå, utformning av utvändig källartrappa och närhet till fönster/dörröppningar i ovanliggande brandcell kan man motivera att undantaget kan vara Ok även för bostad i källarplan.

Din kommun borde hänvisa dig till en brandkonsult som får hjälpa dig med brandskyddet inför bygglovet. Det kan vara ganska mycket att tänka på, inte bara utrymning utan också t.ex brandcell mot ovanliggande bostad, avskiljning i ventilation, avloppsrör som bryter bjälklag etc..
 
  • Gilla
PNO och 2 till
  • Laddar…
G GustH skrev:
Hej!
Grundregeln är du ska ha två vägar ut från varje brandcell (lägenhet i ert fall).
Kravet på en utrymningsväg per plan handlar om att det måste finnas klassificerad utrymningsväg från varje plan, dvs man kan inte bara rymma över annan brandcell och nå den ”riktiga” utrymningsvägen som är belägen på annat plan. Klassificerad utrymningsväg är ett trapphus i egen brandcell eller en dörr till det fria.

Det finns några specialfall. Bostäder där det räcker med 1 utrymningsväg (enbart dörr till det fria) är en bostad i markplan som är liten, lätt överblickbar och där utrymningsvägen syns från huvuddelen av bostaden. Beroende på marknivå, utformning av utvändig källartrappa och närhet till fönster/dörröppningar i ovanliggande brandcell kan man motivera att undantaget kan vara Ok även för bostad i källarplan.

Din kommun borde hänvisa dig till en brandkonsult som får hjälpa dig med brandskyddet inför bygglovet. Det kan vara ganska mycket att tänka på, inte bara utrymning utan också t.ex brandcell mot ovanliggande bostad, avskiljning i ventilation, avloppsrör som bryter bjälklag etc..
Tack, ska höra vidare med kommunen också.
 
När vi va små, hade vi sovrum i källaren, pyttesmå fönster och bara trappa upp.

Det var vanligt på 70/80 talet att det var ungdomarnas ställe, och vad jag kommer ihåg var det ingen som brann inne, och på den tiden rökte man friskt inomhus, både det ena och andra.
 
  • Haha
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Så vanliga var ju inte bränder att alla hade någon i bekantskapskretsen som hade råkat ut för det, men även om risken för brand är liten är ju skadan stor om den inträffar så visst bör man motverka dödsfall. Inte kul som husägare att ha på sitt samvete för resten av livet att man kunde ha gjort något annorlunda så att någon hade kunnat fortsätta leva.
 
  • Gilla
Lillekitte och 3 till
  • Laddar…
Det blir ju som sagt annorlunda om man hyr ut kommersiellt. Man kan ju inte jämföra detta med att vistas i familjens källarutrymme direkt.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Det här är något jag funderat på för vår egen del. Vi har rätt små fönster i gillestugan (där vi tillbringar väldigt mycket tid), som inte är helt enkla att ta sig upp till, och enda andra utrymningsvägen är en smal dörröppning ut från gillestugan till övriga källarvåningen. Skulle en snabb brand utveckla sig där så vi inte kan ta oss ut den vägen så blir det knepigt.

Nu tror jag dock att vi, med adrenalinpåslag, skulle kunna ta oss ut genom fönstren genom att använda möbler att kliva på...men jag funderar på att bygga väggfasta steg på väggen för att underlätta, speciellt för min fru som är kort, och ska vi säga inte lika slank som jag...;) När det bli lite varmare ute så ska jag se till att vi övar denna utrymning, och då får vi också se var det finns förbättringspotential.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
K Karinjac skrev:
Vi håller på att inreda vår källare och kommer att hyra ut rum till studenter. Idag finns bara en invändigt trapp ner till källaren från plan ett. Vi planerar att gräva och gjuta en trappa från utsidan. Nu till min fråga. BBR säger att det ska finnas två av vandra oberoende utrymningsvägar, men att det räcker med en per våningsplan. Innebär det att det räcker med den ena dörren eller måste båda vara tillgängliga från källaren? Källarfönstren är för små för utrymning.
Hej
Attfallsreglerna medger att man delar sitt hus till två lägenheter, men observera att brandkraven blir högre om den avskilda delen klassas som lägenhet,
Om du gör en utvändig källartapps bör inte utrymningen vara nåt problem om du accepterar att alt utrymningsväg går via er del av huset. Kan lösas med larmat utrymningsbehör.
Däremot så finns dagsljuskrav för att ett utrymme ska kunna klassas som bostad eller i detta fall uthyrningsrum, En grundregel är att fönsterytan ska vara 10% av golvytan. Om du gör ett stort parti vid källartrappan kan det ev räcka annars kan förstorade fönster vara en möjlighet, med en försänkning av marken utanför fönstret (ev som en ivallrd "brunn") kan kan bröstningen sänkas och om du får till fönster med karmöpnning vars h+b är minst 1,5 m och minsta sidomåttet är 0,5 m kan fönster användas som alt utrymning. Om bröstning blir högre än 1,2 m ska fast anordning för att klättra ut finnas.
Stiligt att du hjälper till med bostäder för studenter, du kommer säkert hitta hyresgäst om du får till nåt sånt här!
Men alltid bra kolla med bygglovshandläggarna om vad du ska ansöka/ anmäla för något, extra våtgrupp kräver anmälan och ingrepp i bärande stomme likaså.
Tänk även på ventilationen! Och undvik kalla det lägenhet, uthyrningsrum är det du ska kalla det precis som du tänkt.
T. Nordin arkitekt SAR/ MSA
 
Redigerat:
  • Gilla
chrisli och 5 till
  • Laddar…
Har ingen aning om vad reglerna säger men för att få till en andra utrymningsvägar kan ni kolla på "utrymningsbeslag" med plombering som måste brytas för att användas.

Dörren till källaren kan då vara låst men möjlig att öppna i nödläge och det syns då att den någon gång öppnats. Nackdelen är väl att en hyresgäst då kan komma in i ert bostadsutrymme (även om det till slut upptäcks), så det är inte lika bra som att ha två utrymningsvägar ut i det fria.

ai_22006942.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.