Hej!

Har nyss köpt nytt hus och då ska ju självklart den sparade pannan in. Fick den billigt så lagerför den nåt år då de inte fanns möjlighet att sätta in den i nuvarande huset.
Pannan i fråga är en solo innova 50 kw och tank är tänkt så stor jag får plats med. Då till frågan hur den ska utformas. Tänkte hetvatten med tva eller liknande, uppvärmning i huset kommer bli med golvvärme på nedre plan och större radiatorer uppe. Vad ska jag satsa på för tillverkare av tank? Vilka uttag behöver jag? Självklart till termometrar och för att shunta värme, nåt mer? De lutar väl just nu åt en cylinderformad tank.

Bomba gärna med förslag och idéer!
 
Kolla på Blocket efter begagnade tankar, om du vill komma lindrigare undan.
Har själv hittat tankar 4st(har 5st) och ja inte mest optimalt, men spillvärmen kommer huset/rummet tillgodo.

hur många m3 tank kan du få in?

Hur stort hus/garage tänker du värma?

Skall du ansluta solfångare? För att slippa elda April/Sept för VV!

Om du vill låta ngn tillverka en tank efter egen ritning, kolla med Husqvarna tank svets. www.tanksvets.se
 
Redigerat:
Har konstant span på Blocket men dom större, 5m3 och upp, kommer inte ut så ofta. Blir nämligen bara en tank, det har jag bestämt. Pannrummet är inte byggt än men det finns inte obegränsat med plats så där kommer få bli en kompromiss.. Ytan blir ca 150m2 totalt i bägge plan så inte så stort. Välisolerat oxå. Solvärme för att slippa elda ett fåtal ggr på en sommar är inte heller aktuellt i nuläget. Mest intresserad av tips på utformning av tank i nuläget..
 
Kör med slingberedare i min tank för VV. Enkelt & bra
Jag hade övervägt att sätta in muffar med kulventiler i tanken på olika höjder för framtida VVX(Solfångare), Golvvärme, Radiatorer, Värmepumpsdockning, kulvert mm
 
Har idag en rund tank på 2,5m3 med tva som funkar mycket bra. Om du inte hittar en tank på 5m3 kunde ju 2x2,5m3 vara en kompromiss. Min tank blev sprutisolerad med polyuretanskum på plats, 10cm på sidan och 15cm ovanpå. Den är inte snygg men den går ju att bygga in.
 
Trevligt att höra! Nja, dom där 5m3 jag skrev är ju egentligen minimum vad jag tänkt/hoppas. Jag planerar på att kunna få in ca 10m3. Idag har de nog blivit bestämt oxå att plats för tank blir ca 3x3 m.
 
10m3 är bra, men hur många ilägg hinner du med de dagar du behöver elda?
Jag hinner med 3ilägg(start brasa + 2ilägg) för min 5,5m3 om tankarna är utkylda typ 30 garder.
Varje ilägg brinner ca 3-3.5 timme/om du eldar med löv ved.
 
Hinner lätt med 2 inlägg, kanske 3, efter jobbet så det är inga problem. Egentligen skulle jag vilja ha en rund tank med dia 2.5m men då blir den nog väl hög för utrymmet, ska ju ha plats med iso oxå.. Hur stor roll spelar det med rund vs fyrkantig tank?
 
Du får nog svårt att fylla din 10m3 med säg 80 grader i botten på 3 ilägg.
Men du har ju helgen på dig annars att fylla den ;-)

Fyrkantiga tankar brukar ej tåla lika högt tryck.
Skall du ha öppet exp kärl? eller tänker dig ett trycksatt system?
Detta blir viktig info till tankleverantör.
 
De tror ja inte blir några problem, har tillgång till nästan obegränsat med björkved och vid lågt värmeuttag borde det inte va några problem. Men annars har jag ju som sagt helgen på mig! Det blir öppen expansion. Har en 750 liters acktank jag tänkt bygga om till expansion.
 
Hade jag byggt expansion idag( Har öppet) så hade jag haft en mindre volym som varit ansluten till Hetvattnet ifrån pannan.
Från botten av tanken hade jag dragit upp en ledning till ett större tank.
Nu när man eldar så har får man ca 500liter som också värmas upp.. iditt fall blir det 750 liter...
 
Ja tanken är att bygga med kall expansion. Läst en del om det här på forumet, kommer inte ihåg tråden just nu dock. Sen inte sagt att det blir 750 liter expansion men det är storleken på tanken jag har att tillgå för ändamålet.
 
Satsa på en Tva och bered varmvattnet utanför tanken. Helt överlägset.
 
Ja de är definitivt min plan. Finns ingen anledning att göra de på annat sätt i min värld..
 
Bara för man har 10kbm behöver man inte utnyttja hela, 3kbm som jag har till innovan är alldeles för lite. Hatar när man vet att man måste elda lite för att de ska räcka till nästa kväll men bara törs göra en halv brasa..
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.