Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ni ska definitivt välja totalentrepenad av en erkänd och duktig firma!

Färdiga modeller så finns t.ex. A-Hus, Smålandsvillan etc.

Lösvirke finns mycket att välja bland men viktigt är att det står totalentrepenad. Fråga många olika firmor både lokala och rikstäckande
Jag har många grannar som byggt på generalentrepenad med Eksjöhus och de har fått fina hus levererade. Har räknat lite och jämfört och de har landat på ca 100-200kkr lägre beroende på hur man värdesätter saker och ting.
 
  • Gilla
Joseph A
  • Laddar…
M maximm skrev:
Ett hus med ok standard landar på ca 20/kvm, så 145kvm * 20 2.9M. Då ingår inte garage, men totalentrepenad. Så vill ni ha dubbelgarage får du antingen gå ner i standard, bygga på generalentrepenad, låna mer eller bygga stomrest och göra en del själv. Bygger du stomrest kan du spara kanske 500kkr - 1M, men du får lägga ner 1000+ timmar eget arbete och har du tur har du en familj att flytta in tillsammans med när allt är klart.
Tack Maximm för ditt svar.

Vi har fått offert från Eksjöhus på deras Prio 143 m2 och den landar på ca 2,6M nyckelfärdigt (utan tillval).
Ett annat hus från Eksjöhus är Lyckan 144 m2, 2,850M nyckelfärdigt (utan tillval).

Från Smålandsvillan på deras Adelöv ca 2,5M nyckelfärdigt (hus 2M + tillval 500k).

Varbergshus Grimsholmen Traditionell 156 m2 kostar som byggsats 1 520 000:-, hittat lokalt företag här i Linköping som bygger det huset nyckelfärdigt (exkl. ut-och invändig målning) för 1 500 000:-.
Samma peng ville de ha för att bygga Hudikshus Torekov 158 m2 där byggsatsen kostar 1 310 000:-.

Valet är svårt, har läst en del om Eksjöhus samt Myresjöhus/Smålandsvillan. Dock känner jag varken till Varbergshus eller Hudikshus. Någon som gör det? Funkar deras byggsats? Bra standard? Det jag kan se på Varbergshus är att de använder bra material när man kikar på deras katalog på det som ingår: https://issuu.com/deromegruppen/docs/191104_materialvalsbroschyr/1?ff
 
Redigerat:
M maximm skrev:
Jag har många grannar som byggt på generalentrepenad med Eksjöhus och de har fått fina hus levererade. Har räknat lite och jämfört och de har landat på ca 100-200kkr lägre beroende på hur man värdesätter saker och ting.
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ni ska definitivt välja totalentrepenad av en erkänd och duktig firma!

Färdiga modeller så finns t.ex. A-Hus, Smålandsvillan etc.

Lösvirke finns mycket att välja bland men viktigt är att det står totalentrepenad. Fråga många olika firmor både lokala och rikstäckande
Tack Johannes för ditt svar :)

Vi har fått offert från Smålandsvillan på deras Adelöv ca 2,5M nyckelfärdigt (hus 2M + tillval 500k).
A-Hus Lindö 162 m2 utan tillval ca 3M. Vilket känns lite dyrt när man jämför med andra. Bara byggsatsen kostar 1,5M.
 
Ja, Smålandsvillan är billigare men det är också ett lägre specat hus. Man får vad man betalar för, en maxad Smålandsvillan ligger under ett standard A-hus i utrusning.

Smålandsvillan har en annan grundkonstruktion och A- hus golvvärme etc.
Jag föreslår att välja till FTX ventilation för att slippa kallras och få bättre ventilation. Det sparar dessutom lite energi.
 
  • Gilla
Joseph A
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, Smålandsvillan är billigare men det är också ett lägre specat hus. Man får vad man betalar för, en maxad Smålandsvillan ligger under ett standard A-hus i utrusning.

Smålandsvillan har en annan grundkonstruktion och A- hus golvvärme etc.
Jag föreslår att välja till FTX ventilation för att slippa kallras och få bättre ventilation. Det sparar dessutom lite energi.
Jo men så är det. Smålandsvillan verkar sälja som attan iaf enligt statistik från denna sida. Valde ganska mycket tillval på Smålandsvillan tills vi kom upp i 2,5m.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Har du kontrollerat vad som ingår och inte ingår i t.ex. markarbeten. För det är en stor kostnad. Bäst är att jämföra en total kalkyl med allt inräknat
 
S Salam72 skrev:
Hej, jag kontaktade Liskandas, de har möjlighet att bygga mitt hus men grejen är de behöver någob kunnig ska vara på plats för att kunna ge de råd och tekninska uppgifter som en snyckare.
Här har du deras svaret

(We are working as factory, but not as general contractor. Therefore, customer or its hired engineer/building supervisor or project leader have to organise local building paperwork and assist in construction solution decisions making. Anyway, we can provide assisting in assembly service of our materials)


Best regards/Pagarbiai,
Byggde ni med Liskandas i slutändan? Fungerade allt OK eller vad det några problem under processen i så fall?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Har du kontrollerat vad som ingår och inte ingår i t.ex. markarbeten. För det är en stor kostnad. Bäst är att jämföra en total kalkyl med allt inräknat
Det ingår nyckelfärdigt hus i bägge fallen, dock utan utvändig målning.
 
Vad står det om markarbeten och grund?

Nyckelfärdigt kan innebäta från färdig grund om man har otur
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad står det om markarbeten och grund?

Nyckelfärdigt kan innebäta från färdig grund om man har otur
Står normal markarbete med grävning och fyllning ingår. Platta på mark med golvvärme ingår.
 
Och Smålandsvillan?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Och Smålandsvillan?
Samma
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Brukar säga att husen oftast är av samma kvalité. Priserna kan variera stort från olika leverantörer. Det som avgör slutresultatet är hantverkarna samt projektledningen.
 
Hur står sig Smålandsvillan Adelöv (med tillval) mot tex Eksjöhus prio 143 (utan tillval) vad gäller standard? Smålandsvillan är inget dåligt hus men det finns ju några saker som talar för Eksjöhus, tex platta på mark. Min erfarenhet är att Smålandsvillan är bra om man nöjer sig med lite färre tillval, dvs ett billigare hus. Men om man har budget till det och drar på med tillval vinner man mer på att titta på tex Eksjöhus eller A-hus som verkar vara solida tillverkare med många nöjda kunder. Prio 143 har ju även en klädkammare, om än liten. Adelöv har, vad jag kunde se, ingen klädkammare. Tyvärr är förvaringen ganska dålig hos många tillverkare så det är värt att väga in.
 
Några saker som skarvar i golv etc får man acceptera med Smålandsvillan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.