Jag är på jakt efter en ytterdörr till huset
Mina krav:
- Gärna klassad RC3 eller liknande
- Möjlighet att montera trådat eltryckeslås ex Assa EL580 (vill inte ha Yale eller liknande)
- Möjlighet att montera extralås
- Glasöppning i dörrbladet

Jag har varit i kontakt med Swedoor men deras RC3 har spanjolett så då funkar inte extralås. Dalocs dörr med mina specar skulle gå på nästan 35000 vilket känns lite i överkant. De "vanliga" dörrar jag tittat på består av en tunn ram samt foam och det känns inte vidare säkert ur inbrottssynpunkt. Jag vet att inbrottstjuvar sällar går via ytterdörren men jag vill ändå ha en rejäl dörr.

Någon som vet några alternativ?
 
P Pewh skrev:
Jag är på jakt efter en ytterdörr till huset
Mina krav:
- Gärna klassad RC3 eller liknande
- Möjlighet att montera trådat eltryckeslås ex Assa EL580 (vill inte ha Yale eller liknande)
- Möjlighet att montera extralås
- Glasöppning i dörrbladet

Jag har varit i kontakt med Swedoor men deras RC3 har spanjolett så då funkar inte extralås. Dalocs dörr med mina specar skulle gå på nästan 35000 vilket känns lite i överkant. De "vanliga" dörrar jag tittat på består av en tunn ram samt foam och det känns inte vidare säkert ur inbrottssynpunkt. Jag vet att inbrottstjuvar sällar går via ytterdörren men jag vill ändå ha en rejäl dörr.

Någon som vet några alternativ?
Dalocdörren ingick EL580 och montage eller vad fick du pris på?.
Har du krav på Motståndsklass 3 (RC3)?
Det låter som om du vill ha daglåsning + nattlåsning.
Finns det någon orsak till att du just vill ha EL580 för annars finns det mer prisvärda SL520 från Safetron.
Ska nattlåsningen vara klassiskt mekaniskt eller motordrivet (elektroniskt)?
 
Jag har inga krav på RC3 men vill ha en rejäl dörr. Jämför jag den Diplomat vi har nu och vår gamla är den nya ett skämt. Bara en tunn ram och foam. Inget att montera extralås i.
Som du skriver är jag ute efter dag och nattlåsning.
Offerten var utan EL580 (redan inköpt) men med Assa 511 som nattlås. Dubbla stående säkerhetsglas karmöverföring och utomhuslaminat som lackskydd. Nattlåsningen blir till en början mekanisk men rör är framdraget.
Notan landade på nästan 34000 med montering via Secor.
 
Varför vill du ha extra lås?

Om du köper Assa 2002, så har du ett bortaläge som gör att det inte går att låsa upp med vredet.
 
Jag vill ha EL580 som dag/ellås och extralås att låsa som bortalåsning.
 
Det är bra att du tänker på att förbereda då man vill undvika att borra för kabel i de dörrarna och utanpåliggande är inte snyggt.
Säkerhetsglas drar upp priset samt montaget när det handlar om enstaka dörrar.
Vilken dörr är det som du fått pris på?
Är det även trä på dörren eller ren metall dörr.
 
Dörren är en Y33 med utomhuslaminat N33SME. Som jag fattar är det en tunn laminat som skyddar och gör dörren mer tålig. Vi har en annan dalocdörr i källaren som är extremt repkänslig, den saknar laminat. Glasen kostar ca 3500kr/st.
 
Y varianterna som är för ytterdörrar kostar lite mer och sedan tillkommer glas och rördragning.
Jag tror att det finns en del prutmån på det priset du fått men det är alltid svårare att få ner priser utan volymer.
Hur många glas är det?
Är den repkänsliga en vanlig ståldörr som var gråmålad?
Den grå färgen brukar endast vara grundfärg och de dörrarna bör målas.
 
Offerten är för två glas stående på varandra. Tror det är lite special. Den repkänsliga är grå. Nu var det länge sedan men jag beställde den grå så det borde inte vara bara grundfärg men du kanske har rätt. Vågar man skippa laminaten tror du? Vi funderar dock på tre små glas 90x90 men skulle vilja se en live först.
 
Den grå färgen på en vanlig ståldörr är troligen endast grundfärg om ni inte beställt med någon kulör, om du tittar på dörren hos daloc så finns det troligtvis målningsinstruktioner.
http://www.dorrkatalogen.daloc.se/download/id=67
Antingen varmförsinkad målad dörr från fabrik eller laminat är det för ytterdörrar, den stora skillnaden är utseendet.
Den dörren du har i källaren är troligtvis varmförzinkad och grundmålad.
Du kan fråga Daloc om något företag i närheten har lagerdörrar som du kan titta på för att förstå skillnaden.
Med 2st glas så är det lite specialbeställning och då blir dörren dyrare men jag hade testat att pruta lite ändå då jag vet att Secor som är en del av "Daloc Futura AB" ibland lämnar riktigt låga priser.
Har du fått en rendering av dörren?
Tror inte det finns någon lika färdig som du kan se men kanske en med liggande glas.
http://www.dorrkatalogen.daloc.se/i...asoppningar_sakerhet_s43_y43_3st_liggande.jpg
Vilka företag har du frågat pris ifrån?
Robust
Svenska skydd
 
Jag tittade i den gamla offerten och där står "Varmförzinkad blad, fabriksmålad i kulör S6502-B, enligt fabrikens standard." Alltså ingen om grundfärg men det kanske är underförstått.
Jag besökte Dalocs showroom igår på och tittade på lite olika dörrar. Har du någon uppfattning om ifall dörrarna utan laminat är repkänsliga? Klart att laminaten blir starkare men jag gillar bättre den målade ytan utan laminat.
Jag har inte fått någon rendering, är det alltså en färdig ritning på hur den kommer att se ut?
Frågan är om det blir billigare att sätta in 3 liggande glas, vad tror du? De blir ju mer standard då.
Robust har jag pratat och de kan bara leverera med runt glas och vanligt standardglas. Dock mycket billigare.
Svenska skydd har jag inte hört om förut, ska fråga dem. Tack för tipset.
Har även pratat med Hellbergs men de har inte bruten köldbrygga och u-värden långt över 2.
 
Du har även maxidoor.
Ibland kan man få renderingar så man kan se hur dörren kommer se ut men de kanske inte gör det vid enstaka dörrar.
Laminatet är tåligare mot repor men en målad dörr kan lätt målas om om behov finns, med en bra färg blir ytan hård 2-komponetsfärg är tåligare än 1-komponentsfärg.
Om det är stora bekymmer med repor så går det att sätta på en plastfilm på dörren men kommer inte ihåg vad filmen heter.
 
  • Gilla
Pewh
  • Laddar…
Har du någon erfarenhet av de olika tillverkarna som du nämner?
Pratade med Daloc idag men priset på 34000 var svårt att göra något åt. Att jag vill ha 2 stående glas var inte dyrare. Det var själva glasen som kostade 3500 kr/st. Vill jag ha enligt den bild som du länkade till ovan med tre liggande glas skulle det kosta ytterligare 3500. :(
 
Det är ovanligt med glas och säkerhetsdörrar med glas säljes mest till bankmiljö eller vissa kontorsmiljöer.
Daloc och Maxidoor har jag haft mycket att göra med och även lite med svenska skydd men inte alls lika mycket som de andra.
Jag har för länge sedan jobbat med att montera bla säkerhetsdörrar och aluminiumpartier och även byggt dem från grunden.
Än idag monterar jag dörrar och aluminiumpartier ibland men inte jätteofta.
 
  • Gilla
Pewh
  • Laddar…
Ekstrands har en bra RC3-dörr i trä som du kan få med flera glasöppningar. Låset som hör till är ASSA MPL2500 och dess tillhörande slutbleck. Vill du ha annan låsning går det att fixa men då faller hela RC3-klassning (men den var ju inte så viktig för dig)
 
  • Gilla
Pewh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.