Byggde en pool förra året som hade cellplast på ut- och insida och betong i mitten förra året, och direkt under sommaren tyckte en massa myror att cellplasten var superrolig att bygga gångar i.

Så jag spenderade ett antal tillfällen på att slänga ut myrr för att bli av med problemet.

Nu när jag ska tilläggsisolera en murad lecavägg med cellplast är min oro att samma problem kommer uppstå här, med skillnaden att det inte kommer vara lika enkelt att upptäcka.

Hur hade ni gjort för att skydda cellplasten? Jag tänker att det borde kläs in med något typ av material som:

1) inte drar åt sig fukt
2) är ånggenomsläppligt så inte kondens byggs upp
3) är tillräckligt tätt för att myrorna inte ska ta sig in

Är vindpapp ett alternativ?
 
Bumpar upp den här. Vad tror ni, kommer vindpapp att hålla borta myrorna från cellplasten?
 
Ska nog mycket till för att stänga ute de små djuren, vad jag förstår så har dom redan hittat något som är bra, är allt borta nu eller är det bara något som di tror. Myror, troligtvis svartmyror är så små att dom tar sig in i hål inte större än en stoppnål, bara att täta det är en utmaning. Blir nog att hålla efter med myr eller annat,
 
Skulle "offercellplast" funka tror du? Hitta var myrorna bor någonstans och lägg en skiva där så behöver de inte färdas till din pool för att få i sig det goda. Fyll sedan på när allt är avverkat. Funkar myror så? Ingen aning :D
 
Tveksamt har själv en del myror som vill vara mellan cellplasten och murade poolväggen , svärmar rätt häftigt i slutet av sommaren, har försökt med det mesta. men dåligt resultat, så är där med myrr och duttar på med jämna mellanrum och i bland hjälper det, i bland inte, så blir lite att gilla läget
 
  • Gilla
museo12
  • Laddar…
Min fråga gällde nu inte poolen utan en tillbyggnad som ska tilläggsisoleras med cellplast, så inga myror har slagit till där ännu.
 
Naturligtvis förstår jag det men gav min syn på saken med myrorna, så det år detsamma som tänker även vad som hände din pool. Ska du isolera under mark ? Normalt går dom inte in under något som är ovan mark och att inte ha sand närmast för den transporterar dom bort
 
L
Myror och cellplast är alltid ett problem, när cellplast finns i myrornas naturliga habitat. Är cellplast ordentligt skyddad längre ner än där myrorna normalt sett håller till är risken liten. Ett alternativ nu när cellplast finns är att se till att det är fuktigt, det tycker myrorna inte om. Dock är fukt sällan något man avsiktligen tillför på vissa ställen. I detta fall med poolen borde fukt inte vara jättekritiskt kan jag tycka.
 
Lånar den här tråden till en relaterad fråga.

Har ett pumphus som är isolerat med cellplast. Upptäckte för en månad sedan att det är massa svartmyror i väggen, som verkade ha en promenadslinga mellan två punkter. Jag täppte igen punkterna med silikon och det verkade som de försvann.
Men nu har de återvänt på ett annat ställe. Finns det risk att de förstör cellplast till sådan grad att det påverkar isoleringen markant till vintern, eller kan man bara låta dem få bo i väggen om de inte stör i övrigt?
 
Finns det inga hålrum i väggen eller att det ligger spånor på utsidan, som kan indikera att dom fräser upp frigoliten för att få plats med transport till utsidan eller hålrum. Har frigolit på utsidan poolen och har svartmyror där någonstans. Vid tillfälle kommer det upp flera tusen som ska flyga iväg och många hamnar i poolen. Det varar bara ett par dagar, sen är dom borta. Vet inte hur det ser ut bakom frigoliten men bryr mig inte. Inga spånor finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.