Ritar på ett hus, eller försöker i vart fall och skulle vilja ha feedback på min konstruktion. Är det rätt tänkt enligt bilderna? Tanken är 285mm isolering och liggande panel av ekonomiska skäl.

Utifrån sett:

Liggande panel
Spikläkt
Vindskydd
Stående 45mm reglar med 45mm isolering
Stående 195mm reglar med 145+45mm isolering
Ångspärr
Liggande 45mm reglar med 45mm isolering
OSB
Gips
 
  • 3D-modell av väggkonstruktion med isolering, liggande panel, reglar, ångspärr, OSB och gips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av väggkonstruktion med isolering, reglar, ångspärr och notering om ångspärr mellan isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är rätt men rekommenderar att rotera yttre lagret med 45 reglar 90 grader för minskning av köldbryggor.
 
T Thesvensk skrev:
Ritar på ett hus, eller försöker i vart fall och skulle vilja ha feedback på min konstruktion. Är det rätt tänkt enligt bilderna? Tanken är 285mm isolering och liggande panel av ekonomiska skäl.

Utifrån sett:

Liggande panel
Spikläkt
Vindskydd
Stående 45mm reglar med 45mm isolering
Stående 195mm reglar med 145+45mm isolering
Ångspärr
Liggande 45mm reglar med 45mm isolering
OSB
Gips
Ser bra ut förutom den yttre 45. Lägg den ner så har du brutit barriären än mer. Mvh vilket program har du ritat i?
 
H huggan skrev:
Det är rätt men rekommenderar att rotera yttre lagret med 45 reglar 90 grader för minskning av köldbryggor.
Bra poäng där! Korrigerat. Har jag tänkt rätt med syll och hammarbandet? Vad kör man helst för dimension på spikläkten för någon liggande panel?
 
  • 3D-modell av en väggkonstruktion med syll, stolpar, hammarband och isolering för diskussion om byggdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nickesågen skrev:
Ser bra ut förutom den yttre 45. Lägg den ner så har du brutit barriären än mer. Mvh vilket program har du ritat i?
Kör SketchUp Pro 2020. Det är mer kompetent än man kan tro, särskilt med en vettig renderingsmotor :)
 
Fler frågor dyker upp ju längre jag kommer. Vad är rätt och fel här när det gäller placering av väggen på kantelementet? Ska vindpappen ligga jämns med kantbalken?
 
  • Illustration av två alternativa placeringar av en vägg på kantelement med måttangivelser och vindpapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu kan jag vara helt ute och cyklar. Men har för mig att jag har läst att man ska skjuta in syllen som på den högra bilden då det inte ska trycka sönder cellplasten på läppen. Då de inte ska vara någon betong uppe på den.
Som sagt kan svamla om det sista men låter inte helt ovettigt.
 
Du har inte ritat någon bärlina under hammarbanden, vad har du tänkt där? Eller ska du linjera takstolarna så de alltid hamnar på väggreglarna?

Minst 34 mm tjock spikregel, spiken du använder ska inte gå igenom denna.

Spelar ingen större roll var du placerar syllen men ett dropbleck längst ner som hamnar under vindpappen är att föredra så rinner vattnet ut från väggen.

Har du stående spikläkt måste du täta mellan dessa så inte mus eller dylikt kommer in men luften ska ändå cirkulera. Sen måste du tillse att luften kan cirkulera vid takfot, dörrar och fönster också.
 
Högra bilden för kantelementen. När du ändå har hyffsat bra med isolering i väggarna satsa på tjocka kantelement med mycket isolering. Det finns 150mm
 
  • Gilla
Thesvensk
  • Laddar…
T Thesvensk skrev:
Ritar på ett hus, eller försöker i vart fall och skulle vilja ha feedback på min konstruktion. Är det rätt tänkt enligt bilderna? Tanken är 285mm isolering och liggande panel av ekonomiska skäl.

Utifrån sett:

Liggande panel
Spikläkt
Vindskydd
Stående 45mm reglar med 45mm isolering
Stående 195mm reglar med 145+45mm isolering
Ångspärr
Liggande 45mm reglar med 45mm isolering
OSB
Gips
Rtt tips kan vara att ersätta yttersta lagret isolering med västkustskiva så får du inte lika stor köldbrygga iom reglarna.
 
H huggan skrev:
Du har inte ritat någon bärlina under hammarbanden, vad har du tänkt där? Eller ska du linjera takstolarna så de alltid hamnar på väggreglarna?

Minst 34 mm tjock spikregel, spiken du använder ska inte gå igenom denna.

Spelar ingen större roll var du placerar syllen men ett dropbleck längst ner som hamnar under vindpappen är att föredra så rinner vattnet ut från väggen.

Har du stående spikläkt måste du täta mellan dessa så inte mus eller dylikt kommer in men luften ska ändå cirkulera. Sen måste du tillse att luften kan cirkulera vid takfot, dörrar och fönster också.
Jo takstolarna tänkte jag direkt på väggreglarna. Måtten är gjorda därefter men kan ju givetvis korrigera om det är bättre.

Antar att dessa bilder är rätt då.
 
  • 3D-modell av hörn på hus med takstolar, väggisolering och plåtdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av en byggkonstruktion som visar takstolar anslutna till väggreglar med isolering i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tjrex skrev:
Rtt tips kan vara att ersätta yttersta lagret isolering med västkustskiva så får du inte lika stor köldbrygga iom reglarna.
Tänkt på det, men tror priset drar iväg för mycket. Tanken är så billigt som möjligt, sen om det blir mer än en 3d modell eller inte är en annan femma :)
 
T Thesvensk skrev:
Tanken är 285mm isolering och liggande panel av ekonomiska skäl.
Det ser ju rätt OK ut!
Men (och här är jag nog lite skrytsam) när ni bygger så långt norrut, så varför inte isolera lite mera?
Jag kan berätta att när vi byggde här nere för 10 år sedan, så landade vi på 310 mm isolering i väggarna.
Dvs 45 + 220 + 45 mm, där de 220 mm är i det stående regelverket.
Och gissa om vi är glada för våra 30 cm djupa fönsternischer!
Allt, från odlingslådor till radioapparater, pennor, anteckningsblock och kattleksaker har en naturlig plats där!
Så ja, ni är på rätt väg (y)

(Vi har också liggande panel ute, men även liggande panel på innerväggarna)
och behöver inte ligga och skräpa inne iboytan.
 
Tycker med det ser bra ut.
 
Tomture61
OSB på insidan kan du också ha liggande och gipsskivor stående som vanligt .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.