É
Ja en dörr vid befintliga fönstret, förmodligen vill vi öppna upp öppningen lite mer också. Det befintliga rummet ser vi inte som oanvändbart utan där blir antingen mer garderober, eller skrivbord med datorn som inte används så ofta (så kan man riva befintliga kontoret och göra större vardagsrum). Skulle man bygga allt i samma höjd hade det förstås defintivt blivit en del av samma rum istället men vi ville ju sänka ner det lite.

Vi har ingen begränsingar på måtten, men vi försöker att inte låta det skjuta ut så mycket så att utsikten från uterummet skymms ännu mer åt solens sista strålar på kvällen (bländar mest och är träd ivägen men ändå).

Om man ändå skulle dra det hela vägen mot uterummet så kanske det blir nåt i denna stil nedan. Jag har aldrig skissat på det ända mot uterummet samtidigt som det är nedsänkt...

3D-skiss av ett tvåvåningshus med gult tegel, svart tak, och ett angränsande uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av hus med sadeltak, nybyggt uterum och möjliga tillbyggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativt med det mer läskiga bygga själv/dyra sadeltaket. Kan höja vinkeln mer för att anpasas befintliga huset. Nackdel att det skymmer uterum mer, eller så gör det vinklade taket att det inte spelar någon roll.

3D-skiss av ett gult hus med svart tak och angränsande uterum, sett från baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett gult hus med svart tak och nedsänkt uterum på baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: detta är förresten baksidan av tomten.
 
visserligen är det ju era behov som är viktigast, men har ni otur kan en allt för fult dimensionerad/designad utbyggnad medföra att ert hus sjunker i värde istället för att ni tillför något.

som jag förstår det så kommer det nuvarande sovrummet fortsätta att vara en del av det kommande sovrummet? så utbyggnaden i sig behöver inte vara stort nog för ett rymligt sovrum?

utifrån er planlösning hade jag personligen övervägt något åt det här hållet. streckad linje är nivåskillnaden. ha ett glasparti el dyl direkt till uterummet från sovrummet, sen har man gardiner så man kan dra för. istället för att det blir ett genomgångsrum och ett sovrum blir det ett sammanhängande rum med en nivåskillnad. då kan man ha tex sängen i övre delen och garderober i nedre. den här typen av utbyggnad skulle harmonisera mycket bättre med det befintliga huset.

Planritning av ett hus med utrymmen som sovrum, badrum, kök och vardagsrum markerade, inklusive förslag på utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É
major_tom major_tom skrev:
som jag förstår det så kommer det nuvarande sovrummet fortsätta att vara en del av det kommande sovrummet? så utbyggnaden i sig behöver inte vara stort nog för ett rymligt sovrum?
En intressant idé, att man inte måste maxa utbygget med 15m2 och på så vis få det passa bättre. Garderober nere blir kanske lite svårt om det är fönster där, men går kanske hitta på något...

Hur tänker du att taket skulle vara då, precis i samma höjd och vinkel/stil som uterummet? Eller något helt annat?

Uterummet i sig är inte så snyggt utifrån (inte vi som byggt) men eftersom det är lite av en baksida (men solsida väster) så har vi inte varit så bekymmrade över det utan det är väldigt trevligt inifrån då vi har mycket gröna omgivningar där.
 
ja jag hade nog tänkt att taket på utbyggnaden skulle linjera med uterummet. få utbyggnaden så snygg som möjligt, och längre fram i tiden när det finns mer pengar och ork heh så kan man ge sig på att bygga om uterummet så att det blir roligare också.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
major_tom major_tom skrev:
visserligen är det ju era behov som är viktigast, men har ni otur kan en allt för fult dimensionerad/designad utbyggnad medföra att ert hus sjunker i värde istället för att ni tillför något.

som jag förstår det så kommer det nuvarande sovrummet fortsätta att vara en del av det kommande sovrummet? så utbyggnaden i sig behöver inte vara stort nog för ett rymligt sovrum?

utifrån er planlösning hade jag personligen övervägt något åt det här hållet. streckad linje är nivåskillnaden. ha ett glasparti el dyl direkt till uterummet från sovrummet, sen har man gardiner så man kan dra för. istället för att det blir ett genomgångsrum och ett sovrum blir det ett sammanhängande rum med en nivåskillnad. då kan man ha tex sängen i övre delen och garderober i nedre. den här typen av utbyggnad skulle harmonisera mycket bättre med det befintliga huset.

[bild]
Vad är anledningen till att du på din skiss dragit in fasaden på tillbyggnaden från fasaden på befintliga huset? Ingen kritik, bara en fundering.
 
för att jag tycker det är fult när utbyggnader går i linje med befintlig fasad på hus med sadeltak, det ser så obalanserat ut ¯\_(ツ)_/¯
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
M
Gaveln på kortsidan måste få ha sig eget liv.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Om kvällssolen är viktig i uterummet så kanske det går att så att säga förflytta uterummet i sidled så att det går från dörren och framför sovrummet och göra en tillbyggnad utanför kontoret i stället. Kontor + tillbyggnad blir nytt sovrum och gamla sovrummet blir kontor.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
major_tom major_tom skrev:
för att jag tycker det är fult när utbyggnader går i linje befintlig fasad på hus med sadeltak, det ser så obalanserat ut ¯\_(ツ)_/¯

Misstänkte det var så, och det är anledning nog. Jag tänkte det kanske var något rent byggnadstekniskt som jag inte förstod.
 
förresten, @ÉlPontus , är det någon speciell anledning till att ni vill lägga utbyggnaden längre ner? blir det för låg takhöjd annars? upplevs takhöjden i uterummet som för låg?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om kvällssolen är viktig i uterummet så kanske det går att så att säga förflytta uterummet i sidled så att det går från dörren och framför sovrummet och göra en tillbyggnad utanför kontoret i stället. Kontor + tillbyggnad blir nytt sovrum och gamla sovrummet blir kontor.
Bra idé!!
 
É
Flytta uterummet blir tyvärr inte så bra. Utanför kontoret är övergår uterummet till altanen som sen går runt huset. Plus utbygget skulle hamna i uterummets söderläge. Sen får man inget bygglov heller.

Uterummet är lågt i tak (och endast en tunn isolerskiva) så ska man låta tillbygget börja vid takfot måste det sänkas.

Sambon lät inga glad när jag presenterade ett förslag som innebar endast 8-9m2 utrymme...
Kanske om man höjer taket aningens över uterummet, behåller vinkel. och låter det sticka ut en halvmeter från uterummet? Då får man 2m2 till i alla fall. Sen i framtiden kan man söka bygglov att höja och bygga ut uterummet lik- mycket då det är lite smalt och lågt idag.
 
låter klokt
 
É
Här är en variant där det är någorlunda anpassat efter uterummet. Inte helt anpassat i mått men i alla fall vinklar. Synkpunkter på denna? Vi behöver nog öka någon decimeter till mot husknuten än vad det är ritat för att få lite yta till. Blir då 11m2 (2,9*3,9).

Det är nog snyggare med 2 fönster som major_tom ritade på planlösningen, men samtidigt blir det då omöjligt att möblera. Det är i alla fall inte fasaden mot gatan...

3D-modell av hus med uterum i gult och brunt, anpassat efter befintliga vinklar på byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av gult hus med planerat uterum, korrekt proportionerat med tak och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan även välja att klämma in sängen i nya delen, vilket sambon var inne på. Ville inte ha en stor säng direkt när man kommer innanför dörren.

Planlösning av ett hus inklusive uterum, kontor, matplats, vardagsrum och sovrum, med markerad föreslagen tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade fel proportioner på uterummet i första planlösningen. Denna är med rätt mått.
 
M
Börjar närma sig, vad har du för invändigt mått från golv till tak? Den låga takhöjden skapar konstiga proportioner på byggnaden. Istället för pulpettak så kanske du ska kolla på ett valmat tak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.