É
Vi vill göra en attefallstillbyggnad på 15 m2 för att få ett sovrum till oss vuxna. Vi vill nog göra det lite annorlunda än vad många här rekommenderar, men jag vill ändå höra vad ni tror om detta och få lite tips. Dels för att anpassa efter befintliga tomten, samt ekonomiskt och för att klara göra det själv.

Jag skulle vilja ansluta taket precis under takfoten på befintliga huset. Dels för att utbyggnaden blir enkel då man påverkar befintliga taket minimalt, samt att vi vill ha utbyggnaden så låg som möjligt för att inte förstöra ljuset till uterummet som vi vistas i väldigt mycket vår och sommar. Sen vill vi bygga detta på plintar även om övriga huset ej är det. Dels för att det verkar enklare än att mura något samt att man inte påverkar någon dränering. Det finns berg någonstans under gräset tror jag.

Rummet kommer alltså hamna kanske 50 cm lägre än rummet innan som kommer vara ett genomgångsrum som samtidigt hör till sovrummet. Så två eller tre breda trappsteg ner kommer det bli.

För att inte hamna för nära uterummet hamnar utbyggnaden så att ena hörnet kommer bli en lång plint, 2 meter ovan mark. Kommer se lite konstigt ut så tänkte ha kvar ungefär som stenväggen idag men lite justerad.


Vad tror ni om detta, några problem?

Hur ansluter man takreglarna mot huset? Lägga på befintlig husvägg samt skruva ihop med befintliga takstolar? Eller fästa en bärlina på befintlig vägg som sen takreglarna hänger på? Eller bygga en helt egen bärande konstruktion jäms med befintliga väggen? Eller kombinera båda.

Bilder är på befintligt samt i grova drag en utbyggnad. Vet t.ex. inte om det blir så snyggt med liggande fönster ovanför sänggaveln, men det var sambon som inte gillade iden med ett vanligt fönster vid sidan av sängen mot grannarna.


Takhörn av ett befintligt gult hus med röda fönsterkarmar och svart takpannor, möjlig anslutningspunkt för en tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnet av en byggnad med gult träpanel och ett litet fönster, grön gräsmatta och en stenvägg vid basen, potential för attefallstillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husets hörna med befintlig stentrappa och utsikt mot uterum, plats för planerad attefallstillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av gul attefallstillbyggnad ansluten under takfot på gul huvudbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av ett gult hus med ett svart tak och en föreslagen attefallstillbyggnad som ansluter nära befintligt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É
Jag läste nu på Byggbeskrivningar att tillbyggnader ska göras som en egen separat byggnad. Sådana fall ska jag alltså längs med beftinlig fasad bygga ny stomme som håller upp taket. Det var bara det att jag sett när folk gör uterum och liknande så brukar de bara hänga på från befintlig vägg. Frågan då är ju om jag ens ska utnyttja beftinliga väggen alls eller ska jag verkligen se de som två helt olika byggnader?
 
É
Jag ritade upp ett utkast på min idé här. Skulle vilja montera t.ex. bärlina uppe och nere på beftinliga huset, men med stöd på plint där det sticker ut från huset. Helst att denna långa plint då når berget så det står stabilt som huset. Uppe så sitter bärlinan mot befintlig väggs reglar och takstolar, och nertill sitter det mot källarmuren.

Mörbrunt är 45*170 och det ljusa är 45*220.

3D-ritning av ett byggprojekt med träram, bärlinor och plintar i mörkbruna och ljusa toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en utbyggnad med trästomme och bärlinor mot ett befintligt gult hus, stött på plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Rent arkitektoniskt så känns tillbygget inte rätt. Utbyggnaden skulle bli finare om den kunde integreras med uteplatsen.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
É
Du menar ett mer långsmalt rum istället som går vägg i vägg med uterummets kortsida? Invändigt blir det svårare med planlösning. Utvändigt blir nackdelen att uterummet inte längre har glas på kortsidan, fördelen är eventuellt att utbyggnaden inte sticker ut så långt så det kanske inte stör utsikten lika mycket.
 
M
Är du låst med den befintliga uteplatsens utformning? Söker du bygglov så kan du eventuellt försöka öka den utan också där du får en större tillbyggnad och en större uteplats. Att dra ut tillbyggnaden förbi långsidan i en box känns inte ett mot det befintliga huset...
Har du en planlösning?
 
M
Om du väl ska bygga så gör det rätt så det blir enhetligt och rätt den början. Både för din skull och vid ev. försäljning
 
É ÉlPontus skrev:
Du menar ett mer långsmalt rum istället som går vägg i vägg med uterummets kortsida? Invändigt blir det svårare med planlösning. Utvändigt blir nackdelen att uterummet inte längre har glas på kortsidan, fördelen är eventuellt att utbyggnaden inte sticker ut så långt så det kanske inte stör utsikten lika mycket.
Behöver verandan ha glas på kortsidan? Utsikten blir ju ändå rakt in i väggen på nybygget. Jag tycker huset får ett rörigt intryck med olika volymer och takvinklar. Det ser inte så genomtänkt ut.
Rent byggnadstekniskt kan jag inte bedöma hur det skulle fungera.
 
É
Det måste ju inte vara glas på kortsidan av uterum, men nog blir det i alla fall lite mer ljus och mindre instängd ifall det är 2 meter till väggen.

Bygglov för större uterum är inte möjligt då inga bygglov beviljas förens om ca 2 år. Det finns dessutom inget bygglov för det idag (dock 15 år sedan det byggdes). Det är bygganmälan jag ska göra.
 
É
M Marcusskold skrev:
Är du låst med den befintliga uteplatsens utformning? Söker du bygglov så kan du eventuellt försöka öka den utan också där du får en större tillbyggnad och en större uteplats. Att dra ut tillbyggnaden förbi långsidan i en box känns inte ett mot det befintliga huset...
Har du en planlösning?
Menar du på befintliga huset så ser det ut så här. Lite spegelvänt men ni ser ju var uterummet är.

Tyvärr passar det ej att bygga vid vardagsrum då vår verandan är där, och utanför badrummssidan är det två våningar med källaren och det tillåter inte bygganmälan/attefall.

Alternativet är att trängas i ytterligare minst två år plus byggtid och mer pengar för större utbygge, men vi klarar oss faktiskt med ett större sovrum tycker vi (barnen har sovrum på övervåning).

Planskiss av ett hus med rum betecknade som Uterum, Kontor, Matplats, Vardagsrum, Kök, Hall, Sovrum, Badrum och Eventuell tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É ÉlPontus skrev:
Det måste ju inte vara glas på kortsidan av uterum, men nog blir det i alla fall lite mer ljus och mindre instängd ifall det är 2 meter till väggen.

Bygglov för större uterum är inte möjligt då inga bygglov beviljas förens om ca 2 år. Det finns dessutom inget bygglov för det idag (dock 15 år sedan det byggdes). Det är bygganmälan jag ska göra.
Det kanske kommer in lite mer ljus, men utifrån tycker jag byggnaden ser mer harmonisk ut om tillbyggnaden och verandan hänger ihop.
Vad menar du med att bygglov inte kan ges förrän om två år? Av vilken orsak? Är det något detaljplanearbete på gång i området som ska ge större byggrätter?
 
É ÉlPontus skrev:
Menar du på befintliga huset så ser det ut så här. Lite spegelvänt men ni ser ju var uterummet är.

Tyvärr passar det ej att bygga vid vardagsrum då vår verandan är där, och utanför badrummssidan är det två våningar med källaren och det tillåter inte bygganmälan/attefall.

Alternativet är att trängas i ytterligare minst två år plus byggtid och mer pengar för större utbygge, men vi klarar oss faktiskt med ett större sovrum tycker vi (barnen har sovrum på övervåning).

[bild]
Ungefär vilka mått tänker du dig ha på utbyggnaden?
 
É
Det blir ny detaljplan då. Då kan jag bygga åtminstånde 40 m2 plus källare. Men just nu är vi inte intresserade av att maximera byggandet och kostnaden det innebär. Ett rum duger bra.

Utbygget blir ju inom attefall så 15m2, en sång och en garderobsvägg är väl det enda som behövs i rummet. Sen fungerar det befintliga sovrummet som nåt slags mellanrum för mer förvaring eller nåt helt annat.
 
É ÉlPontus skrev:
Det blir ny detaljplan då. Då kan jag bygga åtminstånde 40 m2 plus källare. Men just nu är vi inte intresserade av att maximera byggandet och kostnaden det innebär. Ett rum duger bra.

Utbygget blir ju inom attefall så 15m2, en sång och en garderobsvägg är väl det enda som behövs i rummet. Sen fungerar det befintliga sovrummet som nåt slags mellanrum för mer förvaring eller nåt helt annat.
Jo, 15 kvm förstår jag, tänkte mer på längd och bredd på rummet. Ska fönstret på ritningen bli dörr?
 
M
Att sätta en dörr i det fönstret innebär också att ni i stort sett gör ett rum oanvändbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.