Hej alla värmepumpsexperter!

Vi håller på och bygg nytt hus. Ca. 186m2 i två plan med golvvärme i båda planen.
Vi har tidigare planerat att ha bergvärme via värmepump typ Thermia Inverter Mini baserat på
rekommendation från våran VVS-firma.

Nu fick vi veta att Inverter Mini har utgått och ersatts av en som heter Calibra. VVS-firman rekommenderade dock att gå upp till den större Atlas-modellen för 12500:- mer. Jag som har aldrig hållit på med detta innan känner att det blir lite svårt att ta ett bra beslut..

Valet av pump är baserat på energiberäkningen för vårat hus som bl.a. visar;

Eleffekt 1756W
Primärenergital 43kWh/m2 år

Om det nu är relevant.
Vi är 5st i hushållet.

Vad jag förstått så ska pumpen helst gå "för fullt" för bästa COP. Det talar för mig lite emot stora pumpen som har en effekt på 3-12kW. Lilla pumpen som är på 1,5-7kW känns väl då bättre? Eller tänker jag fel?

Hur ska man tänka?

/Robert
 
För fullt gäller on/off pumpar och inte inverter

Vad har ni för värmebehov vid dvut?
 
Vi har ett hus som är 180m2. Golvvärme på båda plan (från 91). Vi har en Nibe 3-12kw. Den har hittills fungerat jättebra (sen 2016 tror jag). Vi förbrukade ifjol 10400kw totalt för all el till huset. Men då är vi bara 3 i hushållet än så länge.

Efter egen erfarenhet rekommenderar jag den. Vi är väldigt nöjda.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
För fullt gäller on/off pumpar och inte inverter

Vad har ni för värmebehov vid dvut?
Som sagt är jag ingen värmepumpsexpert men hittar detta i energiberäkningen;

Värmepumpens eleffektanvändning vid DVUT 1756W
Värmepump, angiven effekt vid DVUT 5267W

Säger detta er något?
 
Det är effektbehovet vid DVUT som är avgörande för hur kraftig värmepump som behövs. Ska ni inte lägga till något garage eller liknande så räcker den lilla bergvärmepumpen.

Om man räknar på Watt per kvm vid DVUT blir det väldigt lågt. Vad är det för slags hus och hur är det isolerat?
 
Köp inte Atlas , ta mkt hellre en billigare Diplomat.
Enklare teknik, bättre effektivitet . Du kommer aldrig nånsin tjäna in pengarna att ta en dyrare inverter maskin .
 
J Josth skrev:
Det är effektbehovet vid DVUT som är avgörande för hur kraftig värmepump som behövs. Ska ni inte lägga till något garage eller liknande så räcker den lilla bergvärmepumpen.

Om man räknar på Watt per kvm vid DVUT blir det väldigt lågt. Vad är det för slags hus och hur är det isolerat?
Nybyggt lösvirkeshus. 45+170+45mm isolering i väggar, ca 350mm cellplast i platta och fullt med lösull på vinden ( kommer inte ihåg hur mycket).

Garaget kommer inte värmas av pumpen.
 
Runt 8 kw i toppeffekt. Diplomat 8 skulle jag ta om jag skulle valt Thermia.
 
Jag tror vanlig pump är uteslutet då vi inte kan ha någon tank för den att jobba mot (plats för).

Vad tror ni? Varmvattenskapacitet Atlas vs. Calibra?
 
Du har ju golvvärme i hela huset. Då är tank mindre viktigt.
 
Kanske dags för lite uppföljning. Ringde Thermia och prata direkt med dom och sedan även med min VVS-installatör. Det blev efter samtal och lite funderande en Thermia Calibra. Vi kommer troligtvis inte bygga ut systemet ytterligare och eftersom effekt vid DVUT ligger tun 5kW så verkar effekten på den pumpen rimlig.

Den största skillnaden mot den större Atlas ( förutom effekten) var att den kunde producera varmvatten samtidigt som uppvärmning. Dock fanns det ett läge på Calibran så man kunde forcera den att producera bara varmvatten ett tag ifall men skulle duscha mycket och det tror jag räcker för oss.

För övrigt, jag som arbetar inom EL, så känns frekvensstyrning mycket trevligare än direktstart så det fick bli en inverter.
 
S Styrman_jansson skrev:
Den största skillnaden mot den större Atlas ( förutom effekten) var att den kunde producera varmvatten samtidigt som uppvärmning.
Värt att notera är att den funktionen (hetgasväxling, HGW) kräver att framledningestempen är relativt hög. Så har man väl dimensionerad golvvärme är det inte många timmar om året man har nytta av den funktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.