Hej,

Vi är i färd med att renovera köket i vårt nyköpta hus. Huset är byggt 1939 och köket är från 60-talet. Vi vill riva väggen mellan köket och serveringsrummet för att få en öppnare och rymligare planlösning. Jag har rivit bort masonitskivorna och den förskräckliga väven som sattes dit på 80-talet. Jag var helt övertygad om att väggen inte var bärande, men blev misstänksam när träbalken över dörren vilar på bjälkarna bredvid dörren. Är det ngn här på forumet som kan avgöra om väggen är bärande eller inte? Supertacksam för svar :)
Trävägg i äldre hus med synliga bjälkar och en dörr som har en träram överst vilande på två sidobjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av ett hus från 1960, markerat med en cirkel för att visa potentiellt bärande vägg som kan vara relevant för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett hus med markering kring en vägg mellan kök och serveringsrum som användaren överväger att riva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är ganska säker på att den väggen inte är bärande. Avväxlingen över dörren är en standardlösning som används i alla plankväggar även om de inte är bärande. De fina kärnfurplankorna till höger om dörren måste kunna vara användbara till något annat.
 
J justusandersson skrev:
Jag är ganska säker på att den väggen inte är bärande. Avväxlingen över dörren är en standardlösning som används i alla plankväggar även om de inte är bärande. De fina kärnfurplankorna till höger om dörren måste kunna vara användbara till något annat.
Stort tack för ditt svar. Ja, jag funderar på att göra ett bord av plankorna, de är ju 6-7cm tjocka. Jag har en fundering till ang. bärighet på den väggen. Uppe vid taket ligger en träbalk och vilar på plankorna, talar det för att den är bärande? Det tråkiga är att den är delad (se bild). Träbalk vilar på tjocka plankor med en synlig skarv mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ingen träbalk utan ett slags hammarband som har till uppgift att hålla ihop plankorna. Den har ingen bärande funktion. Men det kan vara besvärligt att få till en snygg avslutning i taket när man tar bort en plankvägg.
 
Man kan alltså dra slutsatsen att den inte är bärande om det sitter ett sk hammarband eller missförstår jag?
Jag tänkte sänka taket lite och sätta infällda spottar, så avslutningen i taket är inte kritisk i detta fallet.

J justusandersson skrev:
Det är ingen träbalk utan ett slags hammarband som har till uppgift att hålla ihop plankorna. Den har ingen bärande funktion. Men det kan vara besvärligt att få till en snygg avslutning i taket när man tar bort en plankvägg.
Amatören1972 Amatören1972 skrev:
Stort tack för ditt svar. Ja, jag funderar på att göra ett bord av plankorna, de är ju 6-7cm tjocka. Jag har en fundering till ang. bärighet på den väggen. Uppe vid taket ligger en träbalk och vilar på plankorna, talar det för att den är bärande? Det tråkiga är att den är delad (se bild). [bild]
 
Alla plankväggar är avslutade med ett hammarband upptill. Det säger inget om dess eventuella bärande funktion. Att sänka taket döljer lätt den typen av fula ingrepp. Å andra sidan kanske det finns vackra hålkälslister i stuckatur vid mötet vägg/tak som försvinner samtidigt.
 
Ok, jag förstår. Vad rekommenderar du, ska jag ta dit en byggkonstruktör, eller är sannolikheten så liten att väggen är bärande så det är värt att försiktigt och metodiskt ta bort den?

J justusandersson skrev:
Alla plankväggar är avslutade med ett hammarband upptill. Det säger inget om dess eventuella bärande funktion. Att sänka taket döljer lätt den typen av fula ingrepp. Å andra sidan kanske det finns vackra hålkälslister i stuckatur vid mötet vägg/tak som försvinner samtidigt.
 
Du har ingen nytta av en konstruktör i det här fallet. Konstruktören kan bara göra samma bedömning som jag utifrån ritningarna. Jag tycker du kan göra som du skriver "försiktigt och metodiskt ta bort den". Kan du under arbetets gång se att golvbjälkarna ovanför är skarvade över väggen så stoppar du.
 
Ok, Stort tack för din hjälp. Då kör jag igång lite lugnt


J justusandersson skrev:
Du har ingen nytta av en konstruktör i det här fallet. Konstruktören kan bara göra samma bedömning som jag utifrån ritningarna. Jag tycker du kan göra som du skriver "försiktigt och metodiskt ta bort den". Kan du under arbetets gång se att golvbjälkarna ovanför är skarvade över väggen så stoppar du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.