Vi ska byta till luft/vattenvärmepump i hushållet och har har tagit in ett antal offerter.
Min familj bor i ett hus 86 kvm boyta + 86 kvm källare som också värms upp (sovrum i källaren)

Årsförbrukning ca 24-25 000 kWh

Tycker det är otroligt svårt att välja. Vilket av nedanstående alternativ hade ni valt? Dela gärna med er av erfarenheter om ni har likadana varianter som jag radar upp nedan. Skriver ner kompletta offerter med pris.

Offert 1:

  • CTC Ecoair 610M
  • Varvtalsstyrd 2,5kW-10kWCTC
  • Ecozenith i350L
  • VVS-installation
  • El-installation
  • Deponi gamla pannan
  • Uppställningsplats utedel på stenplattor
  • Kondensavrinning med värmekabel
  • Magnetiskt filter
  • Rotavdrag är avräknat.
  • Ev CTC Connect tilkommer (app är gratis)
  • Smartgrid förberedd att anpassa sig efter elpriset
  • Garantier:3år på hela installationen
  • 6år trygghetsförsäkring ingår- Kan förlängas till 16år trygghet
PRIS: 114 875 :- efter rot

Fick även offert på Vaillant aroTHERM (7kW)+ uniTOWER med samma villkor och garantier som CTC ovan. Det priset blev 94 000 :- efter rot.

Offert 2:
  • Daikin Altherma 75
  • Innedel DA-180 Vit
  • Utedel ERGA006
  • Montering ny komplett anläggning enl. ovan som ansluts til befintligt värmesystem
  • Systembegränsning + 65 grader framledningstemperatur
  • Allt arbete som el,vvs, kylarbeten, samt idriftagning vid installationstillfället
  • Grundinställning samt driftinstruktioner i samband med installationen.
  • 5 års garanti samt möjlighet att tilläggsförsäkra ett år i taget tom år 16.
  • Demontering av gammal panna (Kund tar ut panna själv)
PRIS: 99 000 :- efter rot

Offert 3:
  • 1st Thermia iTEC 9 Total Compact luft-vatten värmepump.
  • 1st Expansionskärl Värme
  • 1st Armatursats, Typ V 1,5bar G20
  • 1st Säkerhetsventil Värme
  • 1st Säkerhetsventil Varmvatten
  • 1st Avstängningsventiler värme
  • 1st Markstativ/Väggstativ
  • Demontering/bortforsling av befintlig panna
  • Påfyllnadsventil Värme
  • Erforderligt rörmaterial och inkoppling av anläggningen mot befintlig VVS.
  • EL-Installation värmepump (under förutsättning att lediga säkringar finns i pannrum
  • 3 års Garanti
  • 6 Års ThermiaTrygghetsförsäkring med möjlighet till förlängning 16år
  • 6 Års Bad & Värme Trygghetsförsäkring

    PRIS: ca 99 000 :- efter rot

Offert 4:
  • Nibe 2120 8kW 3fas
  • Nibe 320 innedel
  • VVS-installation
  • El-installation
  • Deponi gamla pannan
  • Uppställningsplats utedel på stenplattor
  • Kondensavrinning med värmekabel
  • Magnetiskt filter
  • Rotavdrag är avräknat.
  • 3 år garanti på hela installationen
  • 6 år trygghetsförsäkring ingår- Kan förlängas till 16år trygghet

PRIS: 112 000 kr efter rot.
 
Jag skulle valt CTC eftersom de verkar ha en komplett offert med borttagning av gamla pannan och de gör gedigna snygga pjäser som håller i många år. NIBE är väl nästan lika bra. Vaillant kan jag inget om.

Fundera gärna på detaljerna kring kondensavloppet om det ska ner i dagvattensystemet eller till golvbrunn inne i källaren eller grävas en egen liten stenkista där utedelen ska stå.
 
  • Gilla
JohanÖstblom
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jag skulle valt CTC eftersom de verkar ha en komplett offert med borttagning av gamla pannan och de gör gedigna snygga pjäser som håller i många år. NIBE är väl nästan lika bra. Vaillant kan jag inget om.

Fundera gärna på detaljerna kring kondensavloppet om det ska ner i dagvattensystemet eller till golvbrunn inne i källaren eller grävas en egen liten stenkista där utedelen ska stå.
Tack för din input! Och bra detalj som du skrev, den har jag inte funderat så mycket på än.
 
Krokben
När det kommer till märkespumpar så är många väldigt likvärdiga i kvalitét, så jag tycker att man väljer den som har en pålitlig installatör med bra garantier! Säger som herrn i inlägget ovan, CTC alternativt Nibe.
 
  • Gilla
Comfort Thomas och 1 till
  • Laddar…
Nibe pumpen har bäst prestanda av dessa, men räcker en 8kw? Var bor ni? kanske ta in en offert på en Bosch Compress 7000i AW också. Bra prestanda och brukar vara prisvärd
 
  • Gilla
Tommytommytommy
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nibe pumpen har bäst prestanda av dessa, men räcker en 8kw? Var bor ni? kanske ta in en offert på en Bosch Compress 7000i AW också. Bra prestanda och brukar vara prisvärd
Okej, intressant! Jag bor i Karlskoga (Svealand)
 
Karlskoga har dimensionerande vinterutetemperatur -18,5°C enligt Boverkets tabell. Utgår man från 25 MWh/år förbrukning och drar bort hushålls-el 5 MWh/år så blir uppvärmning ca 20 MWh/år. Enligt den version av NIBE's dimensioneringsprogram jag har så räcker då en "8 kW"-modell och ger 99% energitäckningsgrad och 62% effekttäckningsgrad samt klarar husets värme ner till ca -13°C utan el-patron.
 
  • Gilla
Tommytommytommy och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Karlskoga har dimensionerande vinterutetemperatur -18,5°C enligt Boverkets tabell. Utgår man från 25 MWh/år förbrukning och drar bort hushålls-el 5 MWh/år så blir uppvärmning ca 20 MWh/år. Enligt den version av NIBE's dimensioneringsprogram jag har så räcker då en "8 kW"-modell och ger 99% energitäckningsgrad och 62% effekttäckningsgrad samt klarar husets värme ner till ca -13°C utan el-patron.
Tack för svaret. Det låter ju bra! Är förvånad att ingen nämnt Thermia. Anses det vara ett lite sämre märke än Nibe och CTC? Priset är ju lite mer attraktivt på en sådan.
 
Tycker du ska ta in offert på Mitsubishi SW75Yaa också. Är en väldigt kompetent anläggning. Satte själv in en för drygt ett år sedan och den har verkligen levererat det dem sa att den skulle!

Prismässigt gav jag 97k inkl allt förutom fundamentet som jag valde att gjuta själv. I det priset ingick håltagning i 3 stenväggar, krånglig rördragning, 16m rör från utedel till innerdel och 2 nya tappvattenrör till tvättstugan.

Helt klart ett vettigt pris för vad man fick om du frågar mig. Fick även berättat för mig att Nibe använder Mitsubishis kompressorer i 2120.. tydligen var det fler som gjorde det enligt min källa.


Den gamla pannan hade jag dock inte deponi på, det ingick i priset men valde att sälja den själv istället för att kasta den vilket genererade 2000kr tillbaks, så man kan säga att installationen gick på 95k:)
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Tycker du ska ta in offert på Mitsubishi SW75Yaa också. Är en väldigt kompetent anläggning. Satte själv in en för drygt ett år sedan och den har verkligen levererat det dem sa att den skulle!

Prismässigt gav jag 97k inkl allt förutom fundamentet som jag valde att gjuta själv. I det priset ingick håltagning i 3 stenväggar, krånglig rördragning, 16m rör från utedel till innerdel och 2 nya tappvattenrör till tvättstugan.

Helt klart ett vettigt pris för vad man fick om du frågar mig. Fick även berättat för mig att Nibe använder Mitsubishis kompressorer i 2120.. tydligen var det fler som gjorde det enligt min källa.


Den gamla pannan hade jag dock inte deponi på, det ingick i priset men valde att sälja den själv istället för att kasta den vilket genererade 2000kr tillbaks, så man kan säga att installationen gick på 95k:)
Intressant! Tack för tipset
 
Är det någon som har erfarenhet av Daikin som jag även fick offert på?
Den verkar smidig och modern.
 
Har du flera någorlunda likvärdiga modeller att jämföra med och besparingen är liknande via respektive märktes besparingskalkyl som du borde fått så är som tidigare nämnts installatör/injustering viktig och helst ska återförsäljare/montör finnas inom rimligt avstånd för eventuella justeringar.
 
Daikin Utedelen ger 7,7 kw och väger 59 kg.
Motsvarande IVT Air-X väger 115 kg.

Varför stoppar IVT/Bosch i dubbelt så mkt grejer i sin utedel ? Kanske är det därför IVT låter 49 db kontra 60 för Daikin.

Thermia Itec skulle jag inte välja, den kan inte göra VV utan elspetshjälp när det är 5+ eller kallare ute.

Av dina offerter skulle jag välja Nibe följt av CTC, men ta in offer på IVT, de har 6 år garanti på hela maskinen och 10 år på kompressorn och det är ju bra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Har du flera någorlunda likvärdiga modeller att jämföra med och besparingen är liknande via respektive märktes besparingskalkyl som du borde fått så är som tidigare nämnts installatör/injustering viktig och helst ska återförsäljare/montör finnas inom rimligt avstånd för eventuella justeringar.
Jag har faktiskt bara fått besparingskalkyl från en av firmorna. Alla firmorna som lämnat offert är lokala.
 
Glöm inte Bosch, det är samma maskin som IVT.

Sitter kompressordelar i innedelen på Daikin pumpen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.