Finns alldeles för många modeller att välja på, kommer aldrig bestämma mig :crysmile: Nästa fundering som dök upp, kommer man som "hemmabyggare" känna sig begränsad om man kör på KGS 216 istället för 254?

Skiljer ca 900 kronor mellan modellerna och skillnaderna såvitt jag kan se är väl framför allt vilka dimensioner man kan såga.

216:
Max klippbredd 90°/45°: 305 mm/205 mm
Max sågdjup 90°/45°: 65 mm/36 mm

245:
Max klippbredd 90°/45°: 305 mm/214 mm
Max sågdjup 90°/45°: 90 mm/54 mm
 
Ska du såga mycket 90x90mm stolpar så ta den större.
 
A
Ni vet hur man säger: when in doubt go BIG :cool:
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Jag köpte den större modellen av Metabon (med större klinga) är kanonnöjd. Det enda som jag inte gillar är att den är väldigt djup. Dåligt om du skall ha den mot en vägg i din snickarboa, spelar mindre roll om du har den ute i det fria. Där har Bosch någon specialare med vinklad länkarm och så. Men den är 3-4 ggr så dyr så.. nej :)
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
36 mm kapdjup vid 45 grader tycker jag är alldeles för lite. Så jag skulle valt den större.
 
Hyffsad säker på att den tar 45mm vid 45 grader, kan testa ikväll!
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Sedan måste man ju bara älska Metabos löjligt macho slogan ”Work, don’t play”.
 
  • Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Hyffsad säker på att den tar 45mm vid 45 grader, kan testa ikväll!
Det stämmer.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Har en hel del metabo prylar.
De håller måttet till bra pris.
TS254 har hållt bra och är smidig att ta med. Kapar brett och anslaget är ok trots tre år på nacken.
Har även kap och gersågen med bra bord. Gör sitt jobb och ett fint snitt.
 
Bättre sent svar än aldrig men det blev en Metabo KGS 254 och hittills verkar den kanon. Inte hunnit använda den på riktigt ännu men det kommer nog inte bli några problem. Tack för alla tips! :)
 
  • Gilla
Mazen och 4 till
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Bättre sent svar än aldrig men det blev en Metabo KGS 254 och hittills verkar den kanon. Inte hunnit använda den på riktigt ännu men det kommer nog inte bli några problem. Tack för alla tips! :)
Samma här faktiskt. Köpte även till deras långa bord. Blev lite dyrare än tänkt men har funkat kanon under pågående golvläggning. Golv- och taklister i hela huset blir nästkommande projekt, så då lär väl gerfunktionen sättas på prov också. Tumme upp so far.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.