När vi köpte huset fick vi veta att badrummet hade haft vattenskada för ett gäng år sen. Ett försäkringsbolag vid namn Vegete (uppköpt av LF för länge sen) åtgärdade skadan.

Huset är köpt för 3 år sen med friskrivningsklausul och jag har ingen lust/tid/ork/möjlighet ja, whatever, att processa med förra ägaren (som dessutom avled nyligen). Punkt.

När vi nu river badrummet visar det sej att både stommen och bjälkarna är hårt angripna av den forna vattenskadan. Detta var jag hyfsat medveten om, men skadan känns mer omfattande än jag först anat.

Vi ska endast diskutera HUR jag åtgärdar denna skada.
Är det nödvändigt att ta bort gammalt, torrt halvruttet virke? Nuvarande badrum som jag rivit har inte orsakat mer skador.

Detta gäller entréplan och jag har byggt på huset en våning. Reparationer måste utföras med lite "Fingerspitzgefhühl"

1) Min plan är att byta ut golvbjälkarna. Detta är inga svårigheter enligt mig själv. Har gjort det ett antal ggr i husrenoveringen.

2) Eftersom väggen är halvmurken i nederkant samt syllvirket har fått sej en känga av röta vill jag stärka upp stommen på ngt vis.

Vi ska regla upp insidan av väggen med 45x70 för att tilläggisolera 70 mm. Jag funderar på att dra dessa reglar ner till källarmuren (med syllpapp under) och på vis stötta väggen med lite friskt virke..

Källarmuren är tjockare än plankväggen, så det är inga problem att få stöd för de nya reglarna.

Min fråga efter en lång utläggning:
Måste jag ta bort gammalt halvruttet virke i ytterväggen?

Bildbevis på skadorna finnes på:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2005_juli.html
 
  • Gilla
gunnars tandläkare
  • Laddar…
Hej Fasting,

Ja, jag tror att du måste ta bort dem.

Alla rekommendationer jag har fått när jag själv har frågat runt i samma fråga angående vårt hus är att de ovillkorligen ska bort. Kan orsaka mer röta eller fukt/sporer och annat mysigt eller alternativt finnas risk för att de redan innehåller sånt redan.

Nu kan jag i och för sig vara helt ute och cyklar utan styre men jag kommer nog att göra mig av mig allt som bara går av alla gamla skador nästa gång.

 
Hm, Knivigt läge.

hur 17 byter man delar i en plankstomme? Jag hittar många exempel på webben där man byter syllstock och annat i en timmerkåk, men inget detaljerat om plankstomme. problemet är ju att jag måste stämpa upp stommen innan jag ger mej an att såga bort det ruttna....

Någon som har lite tips?
 
Kan du inte avlasta stommen genom att dra fast en regel tvärs över området du skall kapa bort, fäst med en fransk bult i varje plank.
Sedan lädder du en regel under/mot ändräet där du sedan plaserar en pelardomkraft eller två (Ställes på syllen alltså).
Pumpa upp en liten bit
skär till tom stående reglarna & ställ in i facket ta sedan bort domkraften och isolera med t.ex glasull imellan området.
förstärk rikligt med vinkel/plattjärn/beslag
exempel hittar du här (Dock timmerstomme) http://www.tenico.nu/timmervagg/tips60.htm
 
ppalm skrev:
Kan du inte avlasta stommen genom att dra fast en regel tvärs över området du skall kapa bort, fäst med en fransk bult i varje plank.
Sedan lädder du en regel under/mot ändräet där du sedan plaserar en pelardomkraft eller två (Ställes på syllen alltså).
Pumpa upp en liten bit
skär till tom stående reglarna & ställ in i facket ta sedan bort domkraften och isolera med t.ex glasull imellan området.
förstärk rikligt med vinkel/plattjärn/beslag
exempel hittar du här (Dock timmerstomme) [länk]

Det är ju ett delikat jobb då huset är putsat och fint på utsidan. Jag antar att det är en risk att detta spricker om det rör sig för mycket i stomen? Eller klarar konstruktionen kanske sådana rörelser?

Jag tänkte i samma banor som palm:

1. Lämplig plywodskiva skruvas/spikas/limas på bredden (kan ju använda en kvm-stor bit utan problem)
2. såga av/bort
3. Ersätt eller strunta i det plyfan ersätter planken i denna del av väggen.

Hur bärande kan du göra din nya invändiga regelvägg? Det går ju att fixera denna i plankväggen och lasta över till regelväggen?

Det skulle vara intressant att höra vad en sakkunnig faktiskt säger om att lämna kvar TORKAT men halvruttet virke i konstruktionen.
 
Hm jag är ingalunda expert på området. Men ja har haft samma problem. Ja frågade anticimex när dom va ute och tittade på skadorna och ha sa iaf inte att allt det ruttna skulle bort. Jag yxade bort det mesta som var dåligt av bjälklaget men kliniskt rent är det absolut inte. Så länge du inte får ny fukt i det kan ja inte förstå varför allt skulle bort. Isåfall får man väl rensa bort varende träpinne som ligger utanför huset. Samma sporer borde finns även där.
 
Jag snackade med en snickare och han resonerade ungefär såhär:

Varför ta bort rötangripen, torr, stomme som varit torr sen 1981. Han skulle ha förstärkt befintlig stomme och låtit det murkna vara. Just pga risken för sättningar och att det murkna är torrt.
 
Det låter tryggt, ja blev faktist en smula orolig för mina lagningar själv nu när du påminde mig ;)

Vi kan starta en klubb du o ja "Ruttna stommars klubb"

Appropå plankstomme ja har stående plank i dimesnion 3 tum 9 . Ja har bytt nästan halva syllen runt kåken. Ja stämpade mot bjälklaget på våning 2 och marken under första bjälklaget med en stämp per meter ungefär. Sen plockade ja bort syllen bit för bit o la dit en ny. Inte ett dugg smidigt och absolut inget som rekomenderas som semester sysselsättning ;)
 
Jag läste nåt gammalt inlägg som du, Erik_D, slängt in om ditt syllbyte.... hm, helgalet. Det är nog inte riktigt min påse i detta fallet.... Hade jag varit i ett annat läge än nyputsad fasad, nytt badrum precis ovan, så hade jag kanske resonerat annorlunda.

Nä, jag bultar nog fast en horisontell regel strax ovan rötan. Den skruvar jag fast med fransk träskruv i varenda stående ytterväggsregel, samt limmar med PU-lim (jag älskar det limmet).

Sen stöttar jag den horisontella regeln med stående reglar ner mot en ny syllbräda vilken i sin tur kommer ligga på källarmuren (inkl syllpapp såklart).

Därefter hugger jag bort en del av det virke som är mest murket.

Detta ska bli kul att genomföra. Jag är så otroligt trött på att måla lister och tramsa med snickarspackel.  ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.