Varför vill du ha en gängpressande skruv?
 
Konstruktionen är sådan. Spindelhusen är inte gängade.
 
V
Om du inte har,köp en gängtapp med lämplig metrisk gänga och gänga hålen.
Då blir det lättare med skruv.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Det hade också varit en lösning. Jag antar att lösningen med gängpressande skruv är för att skruvarna inte skall vibrera loss. Jag har beställt ett gäng nu i alla fall.
 
A Avemo skrev:
Tack. Dem hade jag missat. Men den skruven var inte gängpressande. Jag hittade följande webshop som hade rätt skruv för 5 kr st. Jag väntar mig att originaldelar är dyrare. Och lite dyrare tycker jag är ok. Men 14 gånger dyrare är inte ok.
[länk]

Det ligger två lager hammarlack nu. Jag tror att detta kan hålla i några år.
Missade att de skulle vara gängpressande.
Jag kan endast se en orsak till att använda gängpressande skruv även kallade taptite och det är för att det inte är ett genomgående hål och inte gängat samt att de vill ha så lång skruv som möjligt, en gängtapp har ofta en bit längst fram som lämnas ogängad (inte når botten i hålet) samt är risken stor att en gängtapp brister när den når botten även om risken är mindre i dessa storlekar.
Då bör de skruv du köper ha rätt längd, om inte annat så kan du gänga först med taptite skruven föra att sedan använda skruv i lämplig längd för att skruva fast den.
Är det aluminium eller liknande så häll lite t-röd eller annan alkohol på skruven och i hålet för annars kan metallen fastna på skruven och skada resterande gängor, om du inte har någon lämplig alkohol så fungerar saliv men snåla inte med salivet.
Gängpressande skruv hjälper inte på något sätt mot vibrationer utan mot det används fjäderbrickor/låsbrickor eller gängklister.

Två lager hammarlack är betydligt bättre än ett, det är undertill där knivarna är som man vill ha ett hårt skydd av färg, jag anser att vad man än målar så bör det vara minst 2 lager färg.
 
Jag tycket att det ser väldigt mycket ut som genomgående gängade hål.
 
Redigerat:
Det är genomgående hål utan gängor. Spindelhuset är i aluminium. Och de gamla skruvarna var ingen risk att de skulle vibrera loss. Jag förstörde spindelhuset när jag försökte få loss dem. I och för sig innan jag insett hur det satt ihop. Men jag är tveksam till om jag fått isär det helt i alla fall.
 
Fullt medveten om att jag är extremt sent ute att svara, men kan vara av intresse för andra som läser denna tråd.

Det är som du säger gängpressande skruv i dessa hus, men det är en värdelös lösning, då dessa ärgar fast och går av när man ska lossa dem (har renoverat många klippbord). bästa framtidssäkra lösningen är att borra ur gängan med 9mm borr, sedan monterar du en M8 skruv underifrån upp igenom klippbordet, och låser med mutter på ovansidan.

lagerhusen har 6kantsspår som låser skallen på skruven så man behöver ej hålla emot när du drar muttern på ovansidan.
denna lösning gör även att nästa gång om 5-10år när du behöver byta lager eller renovera klippbordet så kan du lätt släppa på muttrarna, alternativt kapa bort dem med rondell för att få loss lagerhuset. du kan sedan lätt pressa/slå ur skruvarna då ingen gänga låser dem.

gängdriva skruv i alu-hus är en värdelös kombination, och du kommer förr eller senare dra av skruven för att gängan ärjar ihop.

Med vänlig hälsning Henke
 
Håll klippdäcket rent från fuktigt gräs är A och O för att slippa gravrost
 
Sent svar här, men ämnet är till största sannolikhet fortfarande aktuellt. De här klippdäcken rostar ju upp till höger och vänster. De borde vara gjorda (eller iaf belagda med) glasfiber, alternativt aluminium.

Men vad skulle hända med eftermarknaden då om grejerna helt plötsligt håller..?

Oavsett så är min tro att färg, olja, hammarlack i all ära, men det stänker upp så mycket skit när knivarna kör, så det punkterar skyddet man lagt. Man bör alltså ha något tjockt och stöttåligt som tar emot slagen.

Som olycklig ägare av en äldre Stiga Villa med utbytt klippdäck så försöker jag agera proaktivt.

Jag gjorde rent undersidan av däcket, bort med allt gammalt klipp och eventuell rost. Sedan rostskyddsgrund, efter det tjockflytande bitumenbaserat rostskydd (typ Carosol). Efter detta så körde jag tjockt med karosserikitt, syntetgummibaserat. Det blir hårt när det härdar och man kan lägga tjocka skikt vid applicering.

Det bästa är tveklöst att rensa/borsta/spola bort klippet efter användning, men om blött gräsklipp skulle lämnas kvar, så sker det ingen eller minimal fuktvandring genom kittlagret. Om det ändå skulle krypa upp något så finns det två lager till av andra medel som skyddar plåten.

Tiden får utvisa om det fungerar bra eller ej. Men vill ändå tipsa andra klipparägare om den här metoden, då jag verkligen tror att den bromsar rostandet rejält.

OBS: det är viktigt att varje enskilt lager av de olika produkterna får torka ordentligt innan man lägger nästa! Också väldigt viktigt att eventuell rost på klippdäcket avlägsnas innan applicering av första skyddet. Blästra, slipa, skrapa, fosforsyra eller hur man nu gör. Sätt gärna en stark byggfläkt med bra drag som värmer upp plåten under längre tid innan applicering av första lagret. Tanken är att fördriva eventuell fukt som hänger sig kvar samt att grundlaget biter bättre på varm plåt.

Bifogar några halvtaskiga bilder på hur det kan se ut.

Stiga Villa Classic, stora motorn, rött klippdäck av ngn anledning:
Gula åkgräsklipparen Stiga Villa Classic med rött klippdäck på en gräsmatta med synligt trampspår i fuktig jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första lagret, rostskyddsgrund:
Undersidan av ett rött klippdäck på en gräsklippare med synliga rostskydds- och skyddslager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra lagret, tjockflytande bitumenrostskydd:
Undersidan av ett gräsklippardeck behandlat med rostskyddsgrund och tjockflytande bitumenrostskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tredje lagret, karosserikitt:
Undersidan av ett klippdäck behandlat med rostskyddsgrund och karosserikitt, upphängt i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undersidan av ett klippdäck med tjocka skikt av rostskyddsmedel och karosserikitt applicerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PeterGu83 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.