Jag skulle nog säga att om du planerar att måla flera gånger med max någon vecka eller två mellan så linda in rollern i plast. Det är inga problem (Med de färger jag använt i alla fall, Sadolin från Hornbach. Mig veterligen är de vattenbaserade.) att bara plocka fram dem, "massera" in lite ny färg och köra på. Jag har inte sett någon skillnad på ytan, har inte tvekat att göra sista målningen med återanvänd roller.
Kan det gå månader mellan så ha en reservroller, känn på den använda rollern genom plasten. Om det känns som att färgen fortfarande är "färsk" så kör ett par "varv" på någon spånskiva eller nåt och ser det bra ut så kör. Känns det tveksamt så ta en ny roller.
Jag brukar även tvätta rollern om jag vet att det kommer ta tid innan nästa målning och har aldrig upplevt att rollern blir sämre. Ljummet vatten, mycket vatten, massera ut färgen, hängtorka.

Eller så tänker man att några extra rollrar, rollers, rollersararar (?):thinking: kostar ganska lite i förhållande till vad färgen går på... ;)
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Steeldragon
Jiji Jiji skrev:
. Ljummet vatten, inget mer, man får ju gnugga som om det vore en vanlig tvätt. Tycker inte att det är svårt. De blir helt rena och går att ha till annan nyans.

Jag har ganska långhåriga roller och det kan vara lite knepigt att få dem torra. Men ibland lägger jag dem under skotorken.
Precis så gör jag med. Masserar ur färgen med händerna under vattenkranen med varmvatten. Brukar vara helt fri från färg på nån minut eller två.
Sen linda in i en handduk så är den torr och redo för att användas nästa dag igen.

Att kasta en roller efter varje användning låter som hutlöst slöseri.
 
Rätt säker på att reningsverken inte är imponerade av att folk tvättar ur rollers och penslar i avlopp.
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Rätt säker på att reningsverken inte är imponerade av att folk tvättar ur rollers och penslar i avlopp.
Jo, det är också min huvudsakliga invändning. Penslar är ju lätt att få väck merparten av färgen innan man tvättar och sköljer med mycket vatten, svårare med rollers.
 
A
Med tanke på att en roller kanske kostar 10 kr undrar man vilket som är värst slöseri,spola flera minuter förorenat varmvatten ner i avloppet eller använda rollern några gånger utan rengöring och sen slänga?
 
En bra ligger runt 100-lappen och är värda sina pengar, speciellt vid takmålning.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Hur ofta målar man då, en gång om året om man inte bor i ett ruckel och då är 100 spänn för en roller ingenting.
 
Nä, inte för en. Ska man däremot köpa en ny roller för varje omgång så blir det snabbt stora pengar.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
T Torbjörn 4903 skrev:
Gör ni rent rollern efter färdig målning eller kastar ni och köper ny till nästa måleriprojekt, det är ju ett rejält jobb att få ur all färg. Eller har någon ett bra tips att göra rent rollern.
Jag gör rent nästan alla mina rollerhylsor.
Slänger de som har använts på stora eller grova ytor när jag har målat 2 lager.

Det är ett förbaskat slitgöra, men spar mycket pengar.

Så här gör jag:
1. Pressar ur färgen med rollerskrapa.
Kostar ca 12:- och är en bra investering då man får ur mycket färg som man sedan kan använda.
2. Tar hushållspapper (sånt som inte luddar och är slitstarkt) och pressar ut det sista.
3. Sköljer, pressar och gnuggar den försiktigt i varmt vatten (lite varmare än fingervarmt).
4. Häller på grön såpa och gnuggar.
Ibland får den ligga 1h i vatten med såpa.
5. Sköljer den ordentligt, pressar ur vattnet och torkar den med en mikrofiberduk.

Rollers som är gjorda av filt brukar jag rugga upp/borsta med en nagelborste när den har torkat. Den blir som ny.
 
Finns ju tips att lägga penslar i frysen mellan jobben. Någon som testat med roller?
 
  • Gilla
Slägggan
  • Laddar…
K Kane skrev:
Finns ju tips att lägga penslar i frysen mellan jobben. Någon som testat med roller?
Say what? I frysen?

Jag brukar bara slå in själva rollerhylsan i plastfolie och sedan lägger jag hela kitet (rollerhylsan sitter på bygeln) i en plastpåse. Den klarar sig fint i 3 dagar.
 
Brukar spola dem under kranen med ljummet vatten eller med slangen utomhus om vädret tillåter... strålen från kran/slang ger en snurrande effekt som genom centrifugalkraft rengör rollern väl...
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
M MaM skrev:
Brukar spola dem under kranen med ljummet vatten eller med slangen utomhus om vädret tillåter... strålen från kran/slang ger en snurrande effekt som genom centrifugalkraft rengör rollern väl...
Bra tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.