Har idag ingen blandare utan ett vred för kallvatten och ett för varmvatten. Vilket gör att dels är det ett helvete att få in rätt temperatur och dels orkar man ju inte stänga av vattnet vid ex schamponering för att 2 min senare göra om samma procedur. Min man och jag är orimligt försiktiga (läs livrädda) för att försöka oss på något sådant själva (pga omständigheter som är alltför långt att dra här och nu). Vad kostar det att ta hit en rörmokare som gör jobbet? Kan tänka mig att det går på ett kick och att själva blandaren förmodligen kostar mer än jobbet, har jag rätt tror ni?
 
  • Gilla
Mojtaba.vvs
  • Laddar…
Krilleman
Det beror ju självklart på vilken befintlig blandare ni har som ni önskar få bytt.

Lägg upp en bild på vad nu har idag så får du lättare korrekt svar.
 
Jag fattar. Bild kommer här. :)
 
  • Blandare och duschmunstycke med vattensprut över en badkarskant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Ser misstänksamt ut som en 160cc?!

Alltså mäter du avståndet mellan muttrarna som kommer ut ur väggen, mät centrum till centrum.

150cc = europeisk standard
160cc = svensk standard
Bredare än så finns också med, men då brukar anslutande muttrar vara betydligt större.
 
  • Duschblandare med linjal markerad mellan centrum på vattenanslutningsmuttrar för mätning av cc-mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman Krilleman skrev:
Ser misstänksamt ut som en 160cc?!

Alltså mäter du avståndet mellan muttrarna som kommer ut ur väggen, mät centrum till centrum.

150cc = europeisk standard
160cc = svensk standard
Bredare än så finns också med, men då brukar anslutande muttrar vara betydligt större.
Alldeles riktigt, 160 är det. Vad innebär det kostnadsmässigt menar du? Spelar det någon roll?
 
Krilleman
Byta en 160-blandare är ju inte svårt alls.

Det är bara släppa på muttrarna och dit med ny 160cc blandare.

Är det lätt att stänga av vattnet?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Byta en 160-blandare är ju inte svårt alls.

Det är bara släppa på muttrarna och dit med ny 160cc blandare.

Är det lätt att stänga av vattnet?
Vi fick bytt vattenmätarkonsollen i somras så det antar jag att det är. Men varken min make eller jag känner oss bekväma med någon form av vvs så därav min tråd. ;)
 
E etompau skrev:
Bauhaus mfl brukar ha fastpris för diverse VVS-arbete.
[länk]
Tack, bra tips! Tänkte faktiskt inte på det, trots att vi utnyttjade Bauhaus tjänst för installation av 2 våtrumsfläktar före jul. 1500 för installation av blandare, inte billigt men klart värt att slippa oron över att nåt ska gå snett när man gör det själv.
 
Byte av blandare i detta fallet, är ett av de lättaste ingreppen som vem som helst klarar av. Stänger ni bara av vattnet vid vattenmätarkonsollen kan inget gå fel.
 
Immobil Immobil skrev:
Byte av blandare i detta fallet, är ett av de lättaste ingreppen som vem som helst klarar av. Stänger ni bara av vattnet vid vattenmätarkonsollen kan inget gå fel.
Inget, säger du? Ska vi slå vad? Skämt åsido, jag förstår också att det borde vara enkelt. Ska dra det med gubben en gång till och se vad han säger om det.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Håller med om att byte av blandare inte bör vara något större problem. Dock finns det många människor som aldrig hållit i en skiftnyckel eller har den fysiska förmågan att lossgöra och spänna muttrarna på blandaren, där tycker jag ett fastpris på 1900 kr är ett helt OK pris. Man köper säkerhet att det ska funka och Bauhaus utlovar även 10 års garanti på jobbet.
 
J
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Inget, säger du? Ska vi slå vad? Skämt åsido, jag förstår också att det borde vara enkelt. Ska dra det med gubben en gång till och se vad han säger om det.
Hur blev det till slut? Det är som sagt riktigt enkelt att byta blandare. Att skruva upp en tavellist är svårare (på riktigt).

Stäng av inkommande vatten.
Öppna upp en kran för att släppa trycket
Använd skiftnyckel, skruva av (moturs sett framifrån)
Gör rent gängorna lite om det är mycket skräp
Se till att packningen på den nya ligger rätt i muttern
Skruva åt med handkraft och dra åt lite halvhårt med skiftnyckel
 
J Jotsat skrev:
Hur blev det till slut? Det är som sagt riktigt enkelt att byta blandare. Att skruva upp en tavellist är svårare (på riktigt).

Stäng av inkommande vatten.
Öppna upp en kran för att släppa trycket
Använd skiftnyckel, skruva av (moturs sett framifrån)
Gör rent gängorna lite om det är mycket skräp
Se till att packningen på den nya ligger rätt i muttern
Skruva åt med handkraft och dra åt lite halvhårt med skiftnyckel
Har inte bytt än, frågan var mer av undersökande karaktär. Låter ju inte så svårt och det är betryggande att veta att det är enklare än att sätta upp en tavellist för det har vi clownat runt med två gånger. ;)
 
Fortfarande inte fått tummen ur att byta. Nu har vi lite småjobb en röris skulle behöva göra och tänkte då köpa hem en blandare så man kanske kan få hen att byta även denna om man nu får tag i nån arbetssugen. Tänkte den billigaste standard-varianten, men vad menas med "Handdusch: nej". Menas det bara att det inte ingår i själva paketet? Vi är ju ute efter både kran att fylla karet med samt duschslang.
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...sberg-nautic-med-svangbar-pip-160-cc/p-180510
Denna borde väl funka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.