Hejsan
Är det någon som har några bra tips på hur man snyggar till en gammal teglad källartrappa? Ner till vår källare finns en jätte-fin teglad trappa men de som bodde i huset före oss har av någon anledning limmat på en matta/golv på den. Vi har tagit bort det mesta men fortfarande sitter lim kvar. Någon som vet hur man får tillbaka den fina i trappan. Jag har hört någon om att man kan tvätta med saltsyra, men vet inte säkert.

Tacksam för hjälp.
/Marie
 
Hej!
Var försiktig! Saltsyra - den löser upp murbruket som håller tegeltrappan ihop. Man kan använda utspädd saltsyra för att tvätta bort dom vita fläckarna från tegelytor efter att man har murat. Jag tror inte att saltsyra kan ta bort limrester så dom måste skrapas, slipas.
Du kan prova någonstans i hörnan att lägga ca 0,5 cm tjöck klik av såpa (den tjöka pastan) på limmet och täcka den med plastfolje och vänta i några timmar. Blir limmet mjukare och lätt att skrappa så kan du fortsätta med resten av ytan på samma sätt. Sen när trappan är fri från limrester kan man skura den med såpa och hoppas att det blir tillräckligt snyggt för en källartrappa.
Vill du att tegelytan och murbruket slutar smulas så är det bästa lösningen att pensla den med vattenglas. Vattenglas binder fast till ytan och bildar en hård kemisk förening med underlaget ( man använder det för att behandla betonggolv så att den inte smulas och dammar och alla silikatfärger är baserade på vattenglas). Dessutom kommer trappan att andas fukten ut men ingen vatten kommer att tränga in i tegel och murbruk. Det tycker jag är det perfekta behandlingen för en trappa som finns i källarutrymmen där det kan vara fuktigare än i övriga huset.
Det du överhuvudtaget inte ska göra är att lacka den eller måla med annat färg som bildar en tätt ogenomsläplig hinna. Sådan färg kommer att flagna om det bara kommer en smula fukt underifrån och efter en kort tid ser det så hemsk ut att ni kommer att ångra att ni tagit bort mattan!!!! Vattenglas löst i vatten säljs under olika namn och ju mera komplicerat namn står på burken desto dyrare är innehållet fast det är samma kaliumvattenglas som du behöver så köp det billigaste.
Det kan hända att ni måste reparera och fylla i fogarna - använd inte cement för det kan orsaka sprickor. Använd kalkbruk eller reparationsbruk som är mera elastisk och samarbetar bättre med gammalt bruk. Känns mina förklaringar röriga så fråga en gång till
lycka till
gaia
 
gaia!
Detta är lite off-topic men du verkar så himla kunnig så jag kan inte låta bli att fråga :D, när du skriver om vattenglas för att behandla betonggolv så undrar jag om du har någon idé om vad som är bäst att att måla/behandla ett nytt garagegolv av betong med ??
Hade själv inte tänkt längre än att gå till färgaffären och köpa ngn. form av betongfärg, MEN är det det bästa/snyggaste/mest hållbara eller har du något annat tips??
Kanske bör tillägga att golvet har vattenburen golvvärme, inte för att jag vet om det har någon betydelse!
Tack på förhand/Christina.
 
Antingen målar du golvet med en golvfärg eller så använder du det som Gaia skriver om som brukar kallas betongimpregnering eller dammbinder. Obs att det är TVÅ m! ;) Dammbindern hörs på namnet vad den gör, den binder ytan så att den blir tät och smutsen fastnar inte i porerna på betongen. För övrigt ser golvet ut som det gör idag, det blir ingen kulör. Nästa alternativ är att måla och då är det oftast bäst med en vanlig alkydbaserad golvfärg som finns i ett antal standardkulörer. Detta kommer att nötas bort av dubbdäck etc vartefter men är ganska enkelt att få snyggt igen. Det finns ett tredje alt som är en tvåkomponent vattenbaserad golvfärg som kanske är mest hållbar men 2-3 ggr dyrare. Den är dessutom svår att reparera. Jag skulle måla med den vanliga golvfärgen. Golvet måste hursomhelst ligga 3-6 månader innan du målar och så ska man slipa ner den sk betonghud som bildas. Den går även att få bort med saltsyra som borstas ut på golvet och sedan sköljs bort med vatten. Gör man inte detta är ytan på golvet så hård att färgen inte tränger ner. Då flagar det snart. :'(
 
jureit skrev:
Sådan "betonggolvolja" som man hör talas om emellanåt, är det sådan "dammbinder"?
Det jag målade på mitt garagegolv kallades "Urethanolja" såldes av K-rauta men skulle försvinna ur sortimentet så det var halva priset, givetvis handlade man då ;D

Här är väl något annat alternativ.......
http://www.efc.nu/efc800_2.htm
 
Tack för svaret Michailoff!

Vad använder man för sorts maskin för att slipa betonggolvet? Saltsyra låter lite riskabelt för mig, frätande eller??

MVH/Christina.

PS: Det märks kanske att detta inte är "mammas gata" för mig ::) /DS.
 
Hej Isoler!
Jag skulle fortfarande rekomendera vattenglas som har den bästa egenskaper att binda gammal puts och bruk så den inte smulas till sand och dessutom låter vattenångan passera men stoppar vatten. Enligt min mening finns det inget bättre ytbehandling för väggar och golv i en gammal källare!!!! Tegeln kommer att synas och det har sin charm. Och dessutom är det bara att pensla på när man har rensat och dammsugit trappan. Enkelt och varaktig behandling. Det enda nackdelen är att du kan inte måla med annat färg än silikatfärg på vattenglasbehandlat yta (i fall ni vill ha en täckande färg i framtiden). Själv har jag putsade källarväggar i ett gammal hus som var målade med alkydfärg och det var ett helvete att ta det bort - där det släpte kunde man dra det av som tapet (luftfickor med söndersmulat puts bakom- känner någon igen detta fenomenet?) men där det satt fast så fick jag slå bort putsen. Nu är det nyputsat och till våren blir det målat med vattenglasfärg med pigment i = silikatfärg. Jag gör det för att den vandrande markfukt kan komma ut från putsen utan att förstöra den som det hände när det fanns tätt färghinna på.

Som Michailoff förklarade så är det mycket förarbete som ska göras innan man målar med en golvfärg som kanske inte håller för en hårdare slitage. Betongen har också sin egen färg och om man kan leva med den så rekomenderar jag vattenglas (dammbinder) med dom fantastiska egenskaper som jag nämnde förut. Plastar man inte in dom ytor som ska andas (trä, puts) så slipper man en del bekymmer med fuktskador i alla fall i gamla bygnader där fuktspärrar är sälsynta.
För att förstå hur vattenglas fungerar: den sugs in i ytan och reagerar kemisk men den mineraliska underlaget (mineraliska=cement kalkputs, tegel) och bildar tätt nätt av silikatföreningar inne i ytsiktet ( någon del av milimeter in på djupet) som är tillräcklig tätt för att stoppa vatten men släpper genom vattenångan. Ytan förblir matt och mycket hårdare än den målade underlaget.
Andra färger suggs också in i den porösa underlaget ( betongskinn ska slippas bort) men bildar en ogenomsläplig sikt och det kan vara en nackdel när det finns en smula vandrande fukt i golv eller väggar! Jag kan också berätta att betongbroar får ofta en behandling av vattenglas - det kan vara ett bevis att det är en effektiv och beprovat behandling. Jag jobbar inte på någon foretag som tillverkar vattenglas
men är kemist till yrke och därför valde jag vattenglas till min källare - för mej var det lätt att förstå det geniala med den. Lycka till med erat vall
gaia
 
byggimpert skrev:
Tack för svaret Michailoff!

Vad använder man för sorts maskin för att slipa betonggolvet? Saltsyra låter lite riskabelt för mig, frätande eller??

MVH/Christina.

PS: Det märks kanske att detta inte är "mammas gata" för mig ::) /DS.
Man hyr en särskild slipmaskin hos en uthyrningsfirma. Uretanoljan är på väg bort, det finns bättre medel idag som inte är lösningsmedelsbaserade. Och visst, är du kemist så använd vattenglas, du kan inte köpa en färdig burk i färgaffären.. Håll dig till "standardprodukter" är mitt tips. Lycka till!
 
Du har inte funderat på att lägga klinker på golvet istället ... ? Jag har själv en gammal källare som blev jättefin med detta - det kan bli väldigt mycket underarbete med de andra tipsen och jag själv gjorde avvägningen att behålla gamla källargolvet eller klinka det. Men hos mig fanns en del skador och jag passade samtidigt på att lägga om en del rör i grunden.

... men trappan skulle jag också gärna velat behålla som teglad - såvida jag haft en sådan!
 
Hej Michailoff!
Vattenglas ÄR standardprodukt men i färgaffären har den olika namn och olika utspäddningsgrad. Jag kommer inte ihåg alla dom fabrikatnamn därför använder jag namn på huvudkomponenten i burkarna. Det är lättare för intresserade att söka rätt och fråga om i färghandeln. Jag sa ju att jag inte är inblandat i produktion eller försäljning och favoriserar inga burkar med uppfinningsrika namn. Vill bara sprida litet kunskap om vattenglasets egenskaper.
hälsningar, gaia
 
Du verkar kunna detta med vattenglas, Gaia (intressant, vår förra hund hade samma namn). Jag har fått för mig att jag vill måla vår mexitegelvilla vit med sk silikatfärg. Kollade pris hos den lokala krämaren och färgen var inte billig. Då blir man ju nyfiken på om det skulle gå att blanda själv, det verkar ju varit en vanlig färg tidigare. Har försökt surfa fram recept men inte hittat nåt riktigt bra tips. Har du nåt tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.