Hej!

Long time no see, efter en sejour i hyresrätt letar jag nu bostadsrätt.

Jag var idag och kollade på en bostadsrätt i Falun, utgångspris 1 195k. Det är inget direkt lågt pris, och avgiften ligger ganska högt med jämförbara lägenheter då föreningen är liten.

Jag frågade mäklaren under visningen när badrummet renoverades och fick till svar att det renoverades 2004 i samband med stambyte. I frågelistan framgick under "förbättringar" att all inredning, dvs porslin, spegel, duschvägg, kommod, toa osv byttes 2019 samt att våtrumsmattan och tapeten målades om samtidigt.

Ifyllt under utifall det finns något väsentligt en köpare bör känna till hade man bara skrivit "Nej".

Eftersom utförda åtgärder innebar håltagning i tätskikt, uppfästning genom tätskikt och ommålning av tätskikt blev jag nyfiken på om det var utfört med våtrumsintyg.

Jag ringde och talade med den mycket trevlige ordföranden i föreningen.
Hon kunde något uppgivet berätta att säljarna, ett ungt par som inte förstod bättre, gjorde det helt själva i strid mot föreningens stadgar. Föreningen kräver att allt våtrumsarbete utförs med intyg. Hon sade att säljarna hade varit helt oförstående och inte kände till reglerna. Hon hade förklarat för säljarna att badrummet nu var värdelöst eftersom det är mycket troligt att bostadsrättshavarens försäkring inte gäller vid vattenskada från det badrummet samt att det inte går att kontrollera riktigheten i utfört arbete i efterhand.
Detta hade ordföranden påtalat för säljarna i oktober när lägenheten inspekterades inför förestående försäljning och efter renovering.
De hade även fått anmärknings på köksfläkt/ ventilation, men det hade de åtgärdat.
Ordföranden hade haft ett annat fall där ett badrum renoverats med kakel och klinker utan att golvbrunnen byttes, så förstår att hon var uppgiven :surprised:

Det är jättetråkigt för säljarna, men de har inte tagit upp detta i frågelistan. De försöker alltså sälja bort problemet på någon annan istället.

Det jävligaste är dock att ordföranden i föreningen även hade talat med mäklaren och gjort mäklaren underförstådd med att badrumsarbeten utförts utan intyg i strid med föreningens regler och ordföranden hade även påtalat särskilt för mäklaren att detta måste föras vidare till alla spekulanter.
Mäklaren har ju även släppt igenom frågelistan för publicering.

Jag skickade ett SMS till mäklaren under eftermiddagen och spelade dum och frågade om det fanns våtrumsintyg och fick svaret att hon inte visste men skulle kolla. En ren lögn med andra ord.

Ordföranden kommer ju att dra detta för köparen vid tillträde, och köparen kommer antagligen direkt att hugga på säljaren för att få ett nytt badrum, så ingen ekonomisk skada kommer väl att ske förutom att priset kanske blir högre än det annars skulle bli budgivningen påverkas väl troligen av detta om alla spekulanter känner till det.

Min fråga är om jag ska anmäla den ljugande mäklaren till Mäklarsamfundet? Jag blir arg bara jag tänker på det, hon har ju i praktiken gått ihop med säljarna om att försöka svindla en spekulant på minst 100k som ett badrum kostar.

Mvh

Daniel
 
S
Har du tid och lust, anmäl idioten till mäklare! Ha en fin kväll grabben.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är vi där idag? Att skruva upp t ex en ny krok på väggen kräver våtrumsintyg?
 
  • Gilla
munge och 5 till
  • Laddar…
Eller är det ordföranden som inte har koll? Sen när får inte en privatperson sätta upp saker i sitt badrum om man gör det på rätt sätt?
 
  • Gilla
egr och 1 till
  • Laddar…
Bowser
Har väldigt svårt att se att de kan kräva intyg för att byta inredning i ett badrum.
Ifall min duschvägg, toalett eller kommod går sönder så river ju jag inte ut hela badrummet!
 
  • Gilla
C.Lundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dessutom, läckage sker vanligen i golv och då särskilt i golvbrunnens anslutning. Risken för ett läckage i ett skruvhål bakom en badrumsspegel lär vara noll, även om man har missat silikonandet.

Jag tittade på bilden på badrummet som tråden handlar om och den enda håltagning som tycks vara nära duschen är duschväggen (om den har skruvats). Sen tror jag inte det är vettigt att måla badrumsmatta, den lär inte vara vacker om 5 år.
 
Redigerat:
Det låter som en felaktig tolkning av reglerna. OM du sätter upp en ny spegel, eller en ny toastol. Så finns det anvisningar att följa, men det är inget som det krävs våtrumsintyg för. Sedan kan man givetvis vara misstänksam att nuvarande ägare i sin okunnighet inte följt anvisningar om hur man gör.
 
Vad är problemet? Lossa en skruv i taget, tryck in lite silikon och skruva tillbaks så kan du gå vidare i livet sen. Att försäkringen inte gäller om det inte finns intyg på hur en skruv är inskruvad är rent skitsnack.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Iofs. att byta toastol, och handfatsblandare, är ju VVS arbete. I en del föreningar finns krav att alla VVS arbeten måste utföras av firma med säkert vatten certifiering. Det kan stå i stadgarna. Det är en skrivning som nog kan ifrågasättas om föreningen har rätt att ställa det kravet, men det är relativt vanligt.
 
Ni har gjort rätt som kollar med föreningen, det bör alla göra som ska köpa en bostadsrätt. Jag tror nog att det är tveksamt om ni bör anmäla mäklaren. Det var enkelt för er att ta fram korrekt information, och det bör nog anses ligga inom köparens undersökningsplikt. Mäklaren har uppenbarligen fått en del info från säljaren och en del från föreningen. Mäklaren är nog ingen expert på ämnet och bör då vara försiktig.
 
Men det påverkar inte försäkringsbolagets bedömning.
 
T
Våtrumsintyg för såna grejer, dessutom i ett femton år gammalt badrum? Jag hade inte ens tänkt tanken.
 
Det är klart att du ska anmäla mäklaren, du har ju blivit förnedrad och lurad. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.