Jo, jag gjorde ju ett sminkbord till min dotter för något halvår sen.
Handgjort träsminkbord med avrundande boxjoints och en integrerad låda, stående på fyra böjda ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu så vill hon väldigt gärna ha ett matchande sängbord. Jag tycker ju dock det är lite tråkigt att göra samma sak igen (om än i lite annan storlek). Så för att öka svårighetsgraden lite, hade jag tänkt mig ett sängbord som har formen av en trapezoid (tror jag det heter) men i övrigt samma utseende och samma material.

Själva sammanfogningen med boxjoints tror jag nog jag klarar av, men just avrundningen av sidorna och framförallt falsen på insidan som gör att boxen ser rundad ut både på in och utsida känns inte helt enkel att få till. Är det ens möjligt med vanliga frässtål med kullager, jag tror nog inte det, men kanske jag överanalyserar?

Sminkbordet är gjort såhär:
Hemmagjort träsminkbord med öppna lådor och boxjoints sittande på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träsminkbord med avrundade kanter och boxjoints, uppställt i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avrundningsfräs på utsidan och falsfräs med radie som är "boxens utsideradie" - synlig fals tjocklek. Sen är ju dessutom kullagret matchat så jag får den tjocklek på falsen som jag vill ha. Det fungerade som ni ser rätt bra.

Men hur sjutton tänker man på en box med icke vinkelräta hörn (ful rendering som jag slängde ihop snabbt, fiberriktningen är såklart helt fel):
3D-rendering av ett trapezoidformad sängbord i trä med avrundade kanter och synlig ådring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@Daniel_N @Ola C @mattiasp - Några smarta tankar?
 
Jag tror som du, att det kan bli en aning fel i den spetsiga vinkeln. Jag behöver tyvärr papper och penna för att kunna räkna ut storleken på felet. Jag funderar vidare. Ont om tid idag.
 
Microkatten
Nu kanske jag inte är tillåten att skriva i denna tråd, men det struntar jag i. ;)

Nej, det går inte att köra samma radie på ytter- och innerstålet om man vill ha den resulterade kanten runt lådorna i samma tjocklek, vilket kan ses på nedanstående bild med två cirklar med samma radie (extremvinkel på 20 grader för att förstora felet):

Två träplankor med överlappande cirklar visar effekten av olika vinklar på kantens tjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En spetsig vinkel ger ett för tjockt hörn, en trubbig vinkel ger för tunt hörn.

Baserat på verklig vinkel kan man räkna ut lämpliga värden för de tre radierna (kullager, falsstål och avrundningsstål) enl principskiss:
Principskiss som visar två stålelement och konsekvensen av att använda samma radie för falsning vid olika vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Till att börja med kommer du råka i problem redan på utsidan. Finns såvitt jag vet bara avrundningsstål för 90 graders vinklar.

I detta fallet hade jag börjat med insidan. Antingen ett falsstål eller en findusmall som ger total frihet vad gäller innerradie. Mallen kan skruvas i ytterhörnen som åker bort senare. Jag körde mall på sidobordet då jag ville ha mindre innerradie än vad som gick med falsstål. https://www.byggahus.se/forum/attachments/85b-jpg.241847/ och https://www.byggahus.se/forum/attachments/86-jpg.241848/

Efter insidan hade jag kört utsidorna så dess radie matchar innerradie + godstjocklek. Finns många metoder för att få bort det mesta materialet men slutliga radieformen kommer behöva hyvlas o slipas till form.
 
Redigerat:
Microkatten Microkatten skrev:
Nu kanske jag inte är tillåten att skriva i denna tråd, men det struntar jag i. ;)

Nej, det går inte att köra samma radie på ytter- och innerstålet om man vill ha den resulterade kanten runt lådorna i samma tjocklek, vilket kan ses på nedanstående bild med två cirklar med samma radie (extremvinkel på 20 grader för att förstora felet):

[bild]

En spetsig vinkel ger ett för tjockt hörn, en trubbig vinkel ger för tunt hörn.

Baserat på verklig vinkel kan man räkna ut lämpliga värden för de tre radierna (kullager, falsstål och avrundningsstål) enl principskiss:
[bild]
Riktigt bra genomgång! Stort tack! Och självklart är du välkommen att skriva i denna tråd! Jag taggade några som jag trodde skulle ha bra input.

Samma radie på ytter och innerhörn har jag inte skrivit, då missförstod du vad jag menade. Radien på innerhörnet blir ju så mycket mindre än vad falstjockleken är jämfört med ytterradien.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Nej, det går inte att köra samma radie på ytter- och innerstålet om man vill ha den resulterade kanten runt lådorna i samma tjocklek. En spetsig vinkel ger ett för tjockt hörn, en trubbig vinkel ger för tunt hörn.
Det där problemet har man även med 90 graders hörn. Ytterradie måste alltid vara inner + godstjocklek, oavsett vinkel på hörnet.
 
Ola C Ola C skrev:
Till att börja med kommer du råka i problem redan på utsidan. Finns såvitt jag vet bara avrundningsstål för 90 graders vinklar.

I detta fallet hade jag börjat med insidan. Antingen ett falsstål eller en findusmall som ger total frihet vad gäller innerradie. Mallen kan skruvas i ytterhörnen som åker bort senare. Jag körde mall på sidobordet då jag ville ha mindre innerradie än vad som gick med falsstål. [länk] och [länk]

Efter insidan hade jag kört utsidorna så dess radie matchar innerradie + godstjocklek. Finns många metoder för att få bort det mesta materialet men slutliga radieformen kommer behöva hyvlas o slipas till form.
Findusmall! Japp, smart, den lösningen blir det nog för insidan. Enda svårigheten jag ser här är att lådan måste matcha mallen nästintill exakt vad gäller form, en förändring av yttersta godstjockleken från 4,5 till 5mm kommer nog synas rätt tydligt. Det gäller alltså att lådans sidor är helt plana.

Utsidan, åtminstone den trubbiga vinkeln tänkte jag man borde kunna fräsa med kil som fästs med dubbelhäftande tejp, och sedan höjden på frässtålet på så sätt att man inte får hela 90 grader. Inte säker på att min tankegång är rätt här dock.

Den spetsiga vinkeln borde man kunna avverka bulken av materialet med frässtålet men sedan måste det hyvlas och slipas till rätt form.
 
V vectrex skrev:
Findusmall! Japp, smart, den lösningen blir det nog för insidan. Enda svårigheten jag ser här är att lådan måste matcha mallen nästintill exakt vad gäller form, en förändring av yttersta godstjockleken från 4,5 till 5mm kommer nog synas rätt tydligt. Det gäller alltså att lådans sidor är helt plana.

Utsidan, åtminstone den trubbiga vinkeln tänkte jag man borde kunna fräsa med kil som fästs med dubbelhäftande tejp, och sedan höjden på frässtålet på så sätt att man inte får hela 90 grader. Inte säker på att min tankegång är rätt här dock.

Den spetsiga vinkeln borde man kunna avverka bulken av materialet med frässtålet men sedan måste det hyvlas och slipas till rätt form.
Ja, min findusmall fick lite styrpinnar när jag insåg just det med tjockleksmatchningen mot lådan. Då kan du tvinga mallen mot lådan även längs med långsidorna.

Du kommer få fel på tangensövergångarna både på trubbigt o spetsigt hörn hur du än gör på utsidan, men du kan komma hyfsat nära med ett radiestål, lite beroende på hur mycket sidorna vinklar.
 
Microkatten
V vectrex skrev:
Samma radie på ytter och innerhörn har jag inte skrivit, då missförstod du vad jag menade. Radien på innerhörnet blir ju så mycket mindre än vad falstjockleken är jämfört med ytterradien.
Det var jag som var slarvig för tidigt på morgonen, sorry!
Ola C Ola C skrev:
Det där problemet har man även med 90 graders hörn. Ytterradie måste alltid vara inner + godstjocklek, oavsett vinkel på hörnet.
Jo, det har du helt rätt i, och en bra slutsats att ta med sig!

Med reservation för att jag inte tänkt klart än, men det finns endast en kullagerradie som ger uniform tjocklek på den synliga kanten, oavsett vinkel. Vid rät vinkel är den radien lika med ytterradien minus tjockleken på skivan, medans det för övriga vinklar får räknas ut enlig principskissen i tidigare inlägg.

Skojigt problem! :D Jag hade nog som Ola fräst falsen först och sedan som ansats handhyvlat och -putsat utsideshörnen.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Med reservation för att jag inte tänkt klart än, men det finns endast en kullagerradie som ger uniform tjocklek på den synliga kanten, oavsett vinkel. Vid rät vinkel är den radien lika med ytterradien minus tjockleken på skivan, medans det för övriga vinklar får räknas ut enlig principskissen i tidigare inlägg.
Det där forstod jag inte riktigt. Gjorde en snabbskiss i cadden, cirkeldiametrarna är identiska för spetsigt o trubbigt hörn, jämna godstjocklekar överallt. Inre cirkel kullager, nästa cirkel ytterdiameter på falsstålet och yttersta cirkeln ytterdiameter på hörnet.

CAD-skiss av spetsiga och trubbiga hörn med överlappande cirkeldiagram för att jämföra mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ola C Ola C skrev:
Det där forstod jag inte riktigt. Gjorde en snabbskiss i cadden, cirkeldiametrarna är identiska för spetsigt o trubbigt hörn, jämna godstjocklekar överallt. Inre cirkel kullager, nästa cirkel ytterdiameter på falsstålet och yttersta cirkeln ytterdiameter på hörnet.

[bild]
Med den där bilden så känns det ju nästan som att det går utmärkt att fräsa med kullagrat falsstål? Oavsett hur spetsig/trubbig vinkeln är?

Ytterradien känns som svårast i så fall. Tvärtom mot vad jag trodde.
 
V vectrex skrev:
Med den där bilden så känns det ju nästan som att det går utmärkt att fräsa med kullagrat falsstål? Oavsett hur spetsig/trubbig vinkeln är?

Ytterradien känns som svårast i så fall. Tvärtom mot vad jag trodde.
Ja, jag blev själv lite förvånad men cadden ljuger aldrig:D. Enda man får se upp med om man har ett väldigt spetsigt hörn eller för liten falsbredd är att falsen till slut inte täcker innerhörnet, röda pilen går mot 0 alltså.

CAD-ritning som visar hur falsen närmar sig noll vid ett spetsigt hörn, markerat med en röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Microkatten
Ola C Ola C skrev:
Det där forstod jag inte riktigt. Gjorde en snabbskiss i cadden, cirkeldiametrarna är identiska för spetsigt o trubbigt hörn, jämna godstjocklekar överallt. Inre cirkel kullager, nästa cirkel ytterdiameter på falsstålet och yttersta cirkeln ytterdiameter på hörnet.

[bild]
Jag var nog lite otydlig. För en given vinkel så finns det endast en kullagerradie som ger en uniform hörnkantstjocklek för samma avrundnings- och falsradie.

I bilden nedan är avrundningsradie och falsradie lika. Kullagerradien, den innersta cirkeln, överst till vänster ger uniform hörnkantstjocklek. Kullagerradien överst till höger ger ej uniform hörnkantstjocklek. Det beror på att man i det senare fallet får excentriska cirklar.

CAD-ritning av en metallbit med koncentriska cirklar som representerar kullager med olika radien för jämn hörnkantstjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fenomenet att samma kullagerradie (och därmed samma avrundnings- och falsradie) kan användas både i den spetsiga och trubbiga vinkeln kan säkert stämma. Vinklarna (egentligen de halva vinklarna som används för att räkna ut kullagerradien) är komplementära. Det går att dubbelkontrollera med analytiska uträkningar. En CAD-ritning kan ju luras, tänk bara på Reutersvärds omöjliga figurer. ;)
 
Microkatten Microkatten skrev:
Jag var nog lite otydlig. För en given vinkel så finns det endast en kullagerradie som ger en uniform hörnkantstjocklek för samma avrundnings- och falsradie.

I bilden nedan är avrundningsradie och falsradie lika. Kullagerradien, den innersta cirkeln, överst till vänster ger uniform hörnkantstjocklek. Kullagerradien överst till höger ger ej uniform hörnkantstjocklek. Det beror på att man i det senare fallet får excentriska cirklar.

[bild]

Fenomenet att samma kullagerradie (och därmed samma avrundnings- och falsradie) kan användas både i den spetsiga och trubbiga vinkeln kan säkert stämma. Vinklarna (egentligen de halva vinklarna som används för att räkna ut kullagerradien) är komplementära. Det går att dubbelkontrollera med analytiska uträkningar. En CAD-ritning kan ju luras, tänk bara på Reutersvärds omöjliga figurer. ;)
Problemet du beskriver är exakt samma som Ola visar med sin röda pil i inlägget innan.

Det generella problemet är därmed löst!
 
Microkatten
Nej, det är inte samma problem. :D

Vad Ola poängterar är att du får dimensionera dina radier utifrån den spetsiga vinkeln. Vad jag säger är att radien på ditt kullager är beroende av vinklarna om du vill ha ett uniformt hörn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.