Jag hittade just etiketten till murgrönan på bilden
Etikett för Hedera hibernica med skötselanvisningar och pris, liggande på ett träbord.
Hedera hibernica, halvskugga till skugga skriver de, men uppenbarligen går det bra med sol också.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Jag har några murgröna-plantor i min rabatt som jag tänkte gräva upp och flytta till en annan del av trädgården och låta dom där klättra på en rosenportal.

Så när på året är bästa tid att gräva upp och plantera om murgröna? Gäller zon 1.
 
Etablerad murgröna överlever atombomber så flytta du bara.
 
G-83 G-83 skrev:
Etablerad murgröna överlever atombomber så flytta du bara.
Gör den det ?? Har en inomhus i en större plåtbalja (typ gammal tvättbalja), den bara tvärdog för 2 veckor sen, har haft den i 4 år, från början var det en liten kvist i en blomstergrupp, nu är det ett nystan på en meter i diameter.
Den slutade suga vatten och bara vissnade :cry:
 
BirgitS
Isakare Isakare skrev:
Har en inomhus i en större plåtbalja (typ gammal tvättbalja), den bara tvärdog för 2 veckor sen,
För blött om fötterna för den?
Det är ju mindre risk för det utomhus där vattnet rinner undan.
 
  • Gilla
Espen K
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För blött om fötterna för den?
Det är ju mindre risk för det utomhus där vattnet rinner undan.
Har inget bra svar på den frågan, har ju vattnat den som vanlig i 4 års tid, den har fått torka sen den började vissna (då var jorden blöt) men det hjälpte inte.
Har klippt ner den, får se om det kommer några nya skott.
 
BirgitS
Isakare Isakare skrev:
Har inget bra svar på den frågan, har ju vattnat den som vanlig i 4 års tid, den har fått torka sen den började vissna (då var jorden blöt) men det hjälpte inte.
Har klippt ner den, får se om det kommer några nya skott.
Har du planterat om den också?
Om jorden har varit väldigt blöt kan den ha börjat ruttna så att den nu är olämplig som jord.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du planterat om den också?
Om jorden har varit väldigt blöt kan den ha börjat ruttna så att den nu är olämplig som jord.
Nä, klippte den o morse, ska köpa jord och göra det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Gör den det ?? Har en inomhus i en större plåtbalja (typ gammal tvättbalja), den bara tvärdog för 2 veckor sen, har haft den i 4 år, från början var det en liten kvist i en blomstergrupp, nu är det ett nystan på en meter i diameter.
Den slutade suga vatten och bara vissnade :cry:
Min erfarenhet är att murgröna inte är någon vidare krukväxt. Den funkar ett tag, men det "känns" som den behöver vintervila för att bli riktigt gammal. De gånger jag försökt med murgröna inomhus har alla dött, men utomhus växer och frodas de. Vill man ha en lättskött grön klätterväxt inomhus så är Hoyan överlägsen!(y)
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
För trådstartaren kunde jag kanske tänka mig det radikala förslaget att köra på ett städsegrönt björnbär! Inte en riktig klätterväxt, men går att spaljera upp och i zon två kunde en sån bli riktigt stor på sikt. På vårvintern är de gamla bladen rätt trista dock, men då är det inte långt kvar till de nya skotten. De älskar ju sol! Bara en tanke.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Min erfarenhet är att murgröna inte är någon vidare krukväxt. Den funkar ett tag, men det "känns" som den behöver vintervila för att bli riktigt gammal. De gånger jag försökt med murgröna inomhus har alla dött, men utomhus växer och frodas de. Vill man ha en lättskött grön klätterväxt inomhus så är Hoyan överlägsen!(y)
Aha, jag kanske bara haft tur då Den tröttnade efter 4 år utan vintervila.
Tanken var att den skulle ut, men det har inte riktigt blivit av.
 
G-83 G-83 skrev:
Etablerad murgröna överlever atombomber så flytta du bara.
Jag hoppas du har rätt för nu är dom på plats. Tips på enkel blomma att blanda in tillsammans med murgrönan? Kanske nån klätterros eller klematis? Vill ha nån som blommar länge, inte lätt får sjukdomar och inte kräver mycket skötsel.
 
  • Trädgårdsställning med murgröna vid en uteplats med vita metallmöbler, intill ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du är medveten om att murgröna lätt klättrar upp 10-15 m i stora träd? :D
 
Oldboy Oldboy skrev:
Du är medveten om att murgröna lätt klättrar upp 10-15 m i stora träd? :D
Ja, det vet jag
 
Du har valt att plantera en städsegrön växt som är dekorativ året om men inte blommar förrän vid hög ålder. Att plantera någon blommande växt att klänga eller klättra på samma plats gör att det uppstår en konkurrenssituation, dels i marken där båda växterna måste konkurrera om näring och fukt, dels om ljuset för delar av växterna kommer att få otillräckligt med ljus. I bästa fall kommer du att få två växter som kanske överlever men ingen kommer att leverera maximalt eller det mest troliga, den ena konkurrerar ut den andra. Jag lägger en slant på murgrönan med sitt kraftiga rotsystem.
Rosor såväl som Clematis är näringskrävande (undantag de sorter av Clematis som blir enorma monsterväxter, typ CLEMATIS `SUMMER SNOW´ som täcker det mesta i sin väg)
Rosor som klänger måste klippas ner och även bindas upp, även Clematis klipps ner förutom den som tillhör klippgrupp 1 som bara klipps ner när plantan blivit förvedad och all blomning hamnat i toppen. Då klipps den ner helt för att börja om, blomningen uteblir det året då den blommor på fjolårsved.
Det blir svårt för att inte säga omöjligt att komma åt beskärningen både på rosen och Clematis om växterna har en murgröna som växer på dom.
Min högst personliga åsikt är att varje planta skall ha så goda förhållanden som möjligt så att de blir precis så vackra som vi förväntar oss så följaktligen har jag aldrig förstått varför man skapar problem som växterna inte kan lösa, dessutom tycker jag inte att det är fint rent estetiskt men tycke och smak varierar.
Vill du förgylla spaljen sommartid med blommor, häng dit några korgar istället.
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.