Jag kikade lite på ERAs hemsida. Men jag hittar inga fönster med fönsterhakar. Det verkar bara vara spanjoletter.
 
O Olf Oggler skrev:
Jag kikade lite på ERAs hemsida. Men jag hittar inga fönster med fönsterhakar. Det verkar bara vara spanjoletter.
Jag kunde välja, och fick som jag ville. Om du vill kan jag gräva i mina papper mm....?
 
Så pass. Då måste jag kolla lite närmare på ERA
 
O Olf Oggler skrev:
Så pass. Då måste jag kolla lite närmare på ERA
Jag hade kontakt med en av deras försäljare, mejl o telefon...tror dock att han inte är kvar längre..
återkommer.
 
Men ERA verkar ju ha ganska biffiga bågar och karmar. Inte direkt smala så att säga.
 
B bopakoster skrev:
Jag hade kontakt med en av deras försäljare, mejl o telefon...tror dock att han inte är kvar längre..
återkommer.
O Olf Oggler skrev:
Men ERA verkar ju ha ganska biffiga bågar och karmar. Inte direkt smala så att säga.
Jo lite kralliga, men man vänjer sig. Annars kan du väl fråga om de kan göra fönsterbågarna smalare.

Bifogar bild och orderbekräftelse.
. Interiörbild av ett rum med tre vita fönster och fönsterbågar, inredd med bord och lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150629_154734_Order 10991136.PDF.pdf
 
Redigerat:
V vedklyv skrev:
Fönster som har bågar och karmar i aluminium är eloxiderade, (eloxerade), då kallas inte oxideringen ärg, utan aluminiumoxid. Det är bara legeringar med koppar som kallas ärg. Slipar man, förstör man det skyddande oxidskiktet. Aluminiumoxid är en mycket hård och motståndskraftig ytbeläggning. Sedan är det en sak om eloxeringen är eftertätad eller inte. Ska Al. färgas, färgar man när porerna i oxiden är öppna, färgens mättnad beror på tid och färgens "styrka", därefter eftertätar man i skållhett vatten eller i överhettad ånga. Då sluts porerna i Al-oxiden och blir någorlunda färgbeständiga.
( En parentes: Aluminium bildar oerhört snabbt ny oxid på en yta där man slipat).
Ja du har rätt, det är inte ärg, och det ska helst inte slipas. Men om det trots allt är korrosionsskador så går det ju bra att måls över. Men det är som sagt osannolikt att det skulle komma att krävas något mer än övermålning av en missfärgad yta av någon anledning. Troligen inte ens det.
 
O Olf Oggler skrev:
Jag har skickat en offertförfrågan till RM. Vi får se vad det ger.

En liten fråga i sammanhanget. Jag har ett fönsterparti där jag kommer ha en pardörr med fönster på bägge sidor om dörren. Fönstren på sidan om dörren kan ju med fördel vara fasta. Men hur för man glasytorna att linjera mellan dörr och fasta fönster? Eller är dörren så avvikande att ögat accepterar den skillnad som blir?

Ett fast fönster bredvid ett öppningsbart skulle väl inte se klokt ut misstänker jag. Men det kanske går under radarn om det är en dörr.
Man sätter de fasta fönstren högre upp än de öppningsbara.
 
O Olf Oggler skrev:
Sedan är jag såklart nyfiken om någon kan övertala mig om att aluminiumfönster faktisk är bra. Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig.

Det går säkert inte att övertala dig om att aluminiumfönster är bra. Men jag tycker de är överlägsna. I mitt hus sitter aluminiumfönster, ditsatta ett då och ett då. Det äldsta är från 1984 och funktionen är oklanderlig. Utseendemässigt är det lika som det var när det var nytt.

Det har naturligtvis inte fått något underhåll på dessa dryga 35 år, det är ju underhållsfritt. Det har knappt fått någon skötsel men det fungerar ändå.

De som hävdar att "underhållsfri" betyder att de inte går att underhålla och alltså är färdiga att byta ut efter några decennium, menar inte såna fönster jag har.

Mina fönster uppfyller inte alla dina krav, till exempel bygger karm+båge drygt 90 mm. Men dom är underhållsfria. På riktigt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Igår när jag var ute och åkte bil en sväng så kollade jag på fönster och fasader. Det är faktiskt inte så svårt att hitta aluminiumfönster som är blekta i färgen. Det ser ju inte ok ut. Inte nog med att det ser skabbigt ut. När det är sådär blekta så ser man ju direkt att det inte är träfönster. Alla aluminiumfönster som ser ok ut lägger man ju inte märke till såklart. De är säkert många.

Aluminium kanske är safe om man ska ha vita fönster? Tex så lämnar ju Elit bara garanti på vita kulörer.

Ni som har träfönster. Hur ofta målar ni dem? Vad är det egentligen för underhåll som anses så jobbigt? Mina nuvarande träfönster målades väl någon gång 2005 och 2008 senast. Skulle jag tro. I dagsläget föreligger inget behov av att måla om.
 
O Olf Oggler skrev:
Igår när jag var ute och åkte bil en sväng så kollade jag på fönster och fasader. Det är faktiskt inte så svårt att hitta aluminiumfönster som är blekta i färgen. Det ser ju inte ok ut. Inte nog med att det ser skabbigt ut. När det är sådär blekta så ser man ju direkt att det inte är träfönster. Alla aluminiumfönster som ser ok ut lägger man ju inte märke till såklart. De är säkert många.

Aluminium kanske är safe om man ska ha vita fönster? Tex så lämnar ju Elit bara garanti på vita kulörer.

Ni som har träfönster. Hur ofta målar ni dem? Vad är det egentligen för underhåll som anses så jobbigt? Mina nuvarande träfönster målades väl någon gång 2005 och 2008 senast. Skulle jag tro. I dagsläget föreligger inget behov av att måla om.
Mina är pulverlackade vita, inte anodiserade. Jag tror pulverlack håller färgen bättre än anodisering.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ni som har träfönster. Hur ofta målar ni dem? Vad är det egentligen för underhåll som anses så jobbigt? Mina nuvarande träfönster målades väl någon gång 2005 och 2008 senast. Skulle jag tro. I dagsläget föreligger inget behov av att måla om.[/QUOTE]

Inte helt enkelt att svara på. Hur är de målade från början, med vilken färg, är det kittat med linoljekitt, är det ett söderfönster, inne i stan eller på landet????
Generellt; De flesta nytillverkade fönster som levereras färdigmålade har olika kvalitet på färg beroende var de är köpta och till vilket pris de är köpta. Det absolut bästa för trä är att måla med linoljefärg och med rätt grundjobb, linolja. Alla andra typer av färg är oftast "hokus pokus". På linoljefärg, som kan mattna (krita) kan man t.ex då och då med en trasa och ren linolja bara torka av ytan för att få upp glans och yta. Behovet är ju beroende på åt vilket väderstreck fönstret sitter. Skulle det sedan behöva målas är det enklare att bättra om man fortsätter med linoljefärg och inte byter till någon annan typ av färg som vattenbaserad eller alkydoljefärg. Är det ett kittat fönster är det även där beroende på vilken typ av kitt som används.
 
O Olf Oggler skrev:
Ni som har träfönster. Hur ofta målar ni dem? Vad är det egentligen för underhåll som anses så jobbigt? Mina nuvarande träfönster målades väl någon gång 2005 och 2008 senast. Skulle jag tro. I dagsläget föreligger inget behov av att måla om.
Mina fabriksmålade träfönster från SP sattes in -98 och ser som nya ut än, mina föräldrars av samma typ sattes in -88 och där börjar några på södersidan ha lite sprickor och flagor i färgen, så runt 30-40år verkar rimligt på min typ av fönster.
 
D
Finns det inget lokalt snickeri i närheten då? Mitt hus bytte jag hela framsidan 6 fönster en balkongdörr och ytterdörr. Offerterna från de stora gick från 70 upp till 95000 med utanpåliggande spröjs. De lokala förmågorna slog ihop allt för 50 plus 200 styck för att måla dessa. Med riktig rombspröjs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.