Hej alla proffs här på Byggahus!

Jag är i fas med att bygga ett attefallshus (30kvm) och sitter och funderar över hur jag ska resonera kring uppvärmning av hus och varmvatten. Min prioritering är att få till ett så energieffektivt hus som möjligt, även om det kostar mer initialt. Huset är tänkt att brukas främst sommartid men också att framåt ha möjlighet att bo där under längre perioder även höst/vinter. Just nu har jag tänkt:

1. En mindre L/L värmepump, typ: https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/daikin/daikin-siesta-s25
Detta är främst för att kunna hålla en underhållstemperatur i huset när jag inte är där, att det verkar fungera bra med kamin, och att man framförallt kan hålla huset någorlunda svalt under sommarhalvåret.

2. En klassisk kamin, typ: https://eldabutiken.se/produkter/termatech-tt20-bazic-2/

Sedan kommer vi då till varmvatten. Här har jag hela tiden kikat på klassiska elvarmvattenberedare, typ: https://www.polarpumpen.se/vvs/varmvattenberedare/varumarken/nibe/nibe-compact-100 men halkade nyss in på något som kallas för värmepumpsberedare, typ: https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/varmepumpsberedare/indol/indol-200a . Enligt återförsäljare är detta mer energieffektivt än varmvattenberedare, dock dyrare i inköp (vad jag kan se). Finns det någon av er som har erfarenhet av detta? Känns detta som ett rimligt komplement till mina tankar ovan eller är det ”onödigt” mycket dyrare? Har ni några andra förslag?

Stort tack på förhand,

Leo
 
  • Gilla
byggaeko
  • Laddar…
En värmepumpsberedare återvinner energi från ventilationsluften. Ett så litet hus har inte tillräckligt stor volym för de luftflöden som beredaren behöver.
Den minsta av dom där beredarna vill ha 250 kubikmeter/timme. Ett hus på 30 kvadrat behöver ventileras med ca 40 kubik i timmen.
 
useless useless skrev:
En värmepumpsberedare återvinner energi från ventilationsluften. Ett så litet hus har inte tillräckligt stor volym för de luftflöden som beredaren behöver.
Den minsta av dom där beredarna vill ha 250 kubikmeter/timme. Ett hus på 30 kvadrat behöver ventileras med ca 40 kubik i timmen.
Okay, tack! Då blir det en klassisk elvarmvattenberedare istället. 100L lär man klara sig hyfsat på i ett hushåll på två personer utan tvättmaskin?

/Leo
 
En 120 räcker till ett fyllt badkar plus disk så en 100 bör räcka gott så länge det inte två långduschande tonåringar - då krävs Forsmark 3 eller liknande ;)
 
  • Gilla
apatileo
  • Laddar…
Skippa kaminen, kommer bli masugn light i ett så litet hus :(
 
Luft-luft värmepump och en elberedare är lagom.

Tvätt och diskmaskin kopplas på kallvatten så det är i princip bara handdisk och dusch som drar varmvatten.

Isolera stugan ordentligt och kör med snålspolande munstycken så har du hämtat hem mycket

När det gäller kamin så tycker jag det är bättre med en vedspis att koka kaffe på vid långvariga strömavbrott
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skippa kaminen, kommer bli masugn light i ett så litet hus :(
:crysmile: Är med på vad du menar, men kaminen är mest för ”mysfaktorn” vinterkvällar.. oklart hur mysigt det kommer bli att sitta där inne i underkläder dock... läst om att det finns vissa L/L pumpar som har kaminfunktion, dvs. Att kaminen eldar upp temp. Och att pumpen bara cirkulerar runt den luften. Låter ju vettigt iaf..
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Luft-luft värmepump och en elberedare är lagom.

Tvätt och diskmaskin kopplas på kallvatten så det är i princip bara handdisk och dusch som drar varmvatten.

Isolera stugan ordentligt och kör med snålspolande munstycken så har du hämtat hem mycket

När det gäller kamin så tycker jag det är bättre med en vedspis att koka kaffe på vid långvariga strömavbrott
Tack, bra att veta! Siktar på en 100L beredare. Huset kommer bli väl isolerat och ska kika på så mycket snålspolande som möjligt.
 
Jag har ett 25 m2 attefalls som är uthyrt till 1 person, har separat elmätare. I december drog han 200 kwh, i Januari 250..... Sitter en Daikin, L/L som går på minimumläge och en vanlig nibe55 eleberedare.. Så oroa dig inte om elförbrukningen.
 
Sen är det ventilationen där skulle jag kolla på någon variant av mini ftx
 
Jag antar att du tänker på en Mitsubishi Losnay luftväxlare? Jag tror inte heller det är lönt. 30 m2 kräver väl 8-10 liter/sekund i frånluft för att hållas fräscht, det blir så lite i värmeförlust att det troligtvis inte är försvarbart, även om en sådan luftväxlare är billig.

Vanlig paxfläkt på lågvarv i b-rum är mitt tips.
 
apatileo apatileo skrev:
Hej alla proffs här på Byggahus!

Jag är i fas med att bygga ett attefallshus (30kvm) och sitter och funderar över hur jag ska resonera kring uppvärmning av hus och varmvatten. Min prioritering är att få till ett så energieffektivt hus som möjligt, även om det kostar mer initialt. Huset är tänkt att brukas främst sommartid men också att framåt ha möjlighet att bo där under längre perioder även höst/vinter. Just nu har jag tänkt:

1. En mindre L/L värmepump, typ: [länk]
Detta är främst för att kunna hålla en underhållstemperatur i huset när jag inte är där, att det verkar fungera bra med kamin, och att man framförallt kan hålla huset någorlunda svalt under sommarhalvåret.

2. En klassisk kamin, typ: [länk]

Sedan kommer vi då till varmvatten. Här har jag hela tiden kikat på klassiska elvarmvattenberedare, typ: [länk] men halkade nyss in på något som kallas för värmepumpsberedare, typ: [länk] . Enligt återförsäljare är detta mer energieffektivt än varmvattenberedare, dock dyrare i inköp (vad jag kan se). Finns det någon av er som har erfarenhet av detta? Känns detta som ett rimligt komplement till mina tankar ovan eller är det ”onödigt” mycket dyrare? Har ni några andra förslag?

Stort tack på förhand,

Leo
Hej så kul, jag står just i begrepp att göra samma sak i samma storlek på hus. Jag bygger diffusionsöppet utan tätskikt med träfiberskivor i väggar och tak och lecagrund med hasopor (skumglas) i grunden. Uppvärmning blir en gjutjärnskamin ansluten till en fritt stående oisolerad tegelskorsten. En trettiliters varmvattenberedare (jag är bara en). Jag byggde och bodde i ett liknande hus i Danmark, fungerade utmärkt. Beredaren sprider lite värme i badrummet .
Ventilation med in och utluftsventiler. Badrumsfläkt och i köket kolfilterfläkt med separat liten elstyrd utluftsfläkt. Det kommer att dra minimalt med el. Om jag inte är där på vintern, sätter jag in ett litet oljeelelement på golvet i badrum och kök för att hålla ca tio grader.
 
I InsidersUnited skrev:
Jag har ett 25 m2 attefalls som är uthyrt till 1 person, har separat elmätare. I december drog han 200 kwh, i Januari 250..... Sitter en Daikin, L/L som går på minimumläge och en vanlig nibe55 eleberedare.. Så oroa dig inte om elförbrukningen.
Oj!
Våran hyresgäst ligger på 400 kWh/månad när värmen är avstängd på sommaren. Alltså hushållsel. På vintern ligger det uppåt 1000 kWh med värmen på (direktverkande el), dock en lite större stuga på 35 kvm med högt i tak och sovloft.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.