Hej,

jag har en altan med betonggolv ovan ett garage. tyvärr droppar det i garaget när det regnar. Jag tror att betongen har skarvar. Den är målad med flagnande färg av okänd sort.
Min tanke är att lägga klinker på det nästa år. Men vad kan jag göra fram tills dess? Täta med någon sorts takmassa? Kommer klinkersfix att fästa på det sedan?

Tack för alla tips som kommer!!
 
Du ska använda gjutasfalt ovanpå betongen. Det blir tätt och håller länge, (decennier). Jag tror dock inte att det är lyckat att lägga klinker på det. Det funkar därmot bra med trätrall. Om du absolut vill ha klinker ovanpå så måste du nog ha ett tätskikt av typ gjutasfalt och sedan gjuta något annat ovanpå så att du får en sandwichkonstruktion.
 
F
Vad är gjutasfalt och var säljs det?
 
Jag skulle lägga tätskikt, samma variant som man har i badrum (folie) , sen lägga klinker och använda mig av en hybrid fog eller en epoxi då får man en nästan helt tät klinkeryta och det som ev går igenom stoppar tätskiktet.
Men kolla med tillverkaren så det är ok att använda tätskiktet utomhus
 
F
Ett sent inlägg - eller snarare en resultatrapportering efter några års erfarenhet av utfört arbetet som jag blev tipsad om här.
Jag högtryckstvättade betongaltanen ifråga och sen strök (rollade) den med kall-asfalt i tre lager.
Det första uttunnat så det verkligen sög in betongen.
Nu efter 4-5 år är det fortfarande tätt (och torrt på insidan).
Till sommaren 2020 blir det (kanske) ett 4:e lager för säkerhets skull.
Tack för alla tips och råd
 
  • Gilla
DataJonny
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.