Är i bygglovsfasen till ett ca 150 kvm tvåplans stenhus på betongplatta i östra Grekland. Öppen planlösning i stort sett nedre plan. 30m2 sov+toa/dusch på övre. Vi är normalt två i hushållet, med en 25m2 studio för uthyrning för ytterligare två personer. Tanken är att försöka oss på att vara självförsörjande i f t el som är ca dubbelt så dyr som i Sverige.

Frågor jag funderar på hur ett system bäst kan riggas, där förutsättningarna är mycket goda för solenergi, både för uppvärmning av vatten via de traditionella solfångarna med ackumulatortank på taket, dels i princip frostfritt och medeltemp på 15C under året, och med många soltimmar. Moderna hus isoleras med styrofoam/motsvarande.
Utöver solfångarna är luftvärmepumpar i kombination, det som nästan uteslutande gäller därborta. Under vintern stöttar man med el vv-beredare.
Jag tror inte vi kommer att använda ev luftvärmepump/ar för a/c i nämnvärd utsträckning.
Vi kommer antagligen använda huset i mindre omfattning om alls de tre kallaste månaderna, men behöver ändå dimensionera för det.

Min tanke är att lägga vattenburen värme i hela nedre plan som under 15 november-15 april behöver stöd för komforten och kan hålla botten och hus torrt. Dels sätta upp ett antal solpaneler med ackumulator/er (samt även ev. vindkraftverk). Ev värmegolv i dusch övre plan.

- Verkar det vettigt lägga vatten i golven och mata med solfångare i kombination med elpatron och cirkulationspump som drivs av egenproducerad el? Jämfört med traditionell luft/luft, kanske 3 st. Eller hur ställer sig en luft/vattenpump som alternativ till detta? Är väl i sig en investering på...100"?
- Hur ska jag tänka för dimensionering av anläggningen?
Vilken kapacitet bör rör och ackumulator ha? Vilken kapacitet bör jag ha på elsidan? Paneler, regulator, batterier.
Om en mantlad vedkamin ansluts till systemet, påverkar det ackumulatorbehovet eller andra parametrar att ta höjd för?

Tacksam för synpunkter!

Björn
 
Ska du installera själv?
 
Mer exakt hur är vädret under vintermånaderna? Temperatur?
 
Antingen tar du en luft-vatten som har tank som är förberedd för solfångare, det är nog enklast, en sådan kostar grovt 100', då har du vatten för både golvvärme och varmvatten effektivt. Detta är ganska små tankar och du lagrar inte speciellt mkt energi då med tanke på hur mkt du kan få ut.
Ett annat alternativ är att köra tex en halv eller hel m3 tank med solfångare. Sen kan du köra en luft-vatten enhet direkt mot tanken som stöd (endast utedel, monoblock etc) kostar 40-50'. Eller bara en luft luft som ett separat stödsysyem.

Jag tror dock du kan komma långt med solfångare och tekniktank som ger både varmvatten och värme i det klimatet med ganska lite kvadrat fångare.
Som jämförelse har jag 4m2 solfångare mot en halv m3 tekniktank som går mot värme och har slinga för vsrmvatten, på den plats i landet som normalt har mest soltimmar. Den tar normalt hand om allt behov utan el från 1 maj till sista sept. I Grekland skulle det nog gälla en stor del av året.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jimmyleandersson
  • Laddar…
Räknar inte med att vara helt självförsörjande när det gäller installationen men så långt jag mäktar.
Temperaturen denna vinter har legat kring 12-16, med en dags dipp på 4. Ganska typisk som jag förstår det.

Tror mycket på det senare guggen skriver om i det sista avsnittet. Har hört om någon som bor därborta året runt som tydligen klarar både golvvärme och tappvatten med enbart en solfångare med tillhörande 200 liters tank, stödeldning med mantlad kamin och en cirkulationspump.
 
  • Gilla
Mathias90
  • Laddar…
Solceller, luft/vatten , vattenmantlad kamin och isolerade golv,
 
En vakuumsolfångare med en stor tank och efter den en flödesvärmare kanske? Plus lite solceller.

Annars är som nämnt en luft-vatten värmepump förberedd med solslingor eller eller t.ex. integrerad FTX typ Nilan Compact P ett alternativ?

Här kan man hitta ganska mycket matnyttigt och länkar till lite bättre utbud än vad vi har i Sverige
https://passipedia.de/
 
Som jag tänker så borde du klara dig utan värmepumpar och grejer. Men som någon var inne på här så skulle jag också vilja ha in en tekniktank i systemet. Vi har en på 1 000 liter och då klarar man sig ett par dagar. Solfångarna skulle jag säga går från mars till slutet på oktober, och då motsvarar det väl ungefär det vädret du har på vintern. Har du sedan en kamin att stötta med om det blir en kallare period så borde du klara det bra.
 
Tack till er som bemödat er ge synpunkter. Tror som flera varit inne på, att jag kommer att klara mig fint med solfångare och stödeldning vid behov vintertid. Ändå intressant nu när jag kollat en del, hur luft-vatten tycks ha utvecklats till små fina enheter som också håller varmvatten för tappbehovet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.