Hur ska Sverige klara många sjuka samtidigt när det är kaos redan nu. Såg ett inslag från SÖS på nyheterna nyss...
Tycker synd om personal och patienter.


Storm, elavbrott, översvämningar mm. Det är bra om de flesta hushåll kommer att klara sig en vecka utan yttre hjälp.

Vi är sårbara i dagens samhälle....
När allt ska vara "just in time", kontantlöst, trådlöst.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
hsd
Sjukvården är så slimmad att det inte finns plats för patienter
Dessutom är vårdgrunden idag att man ska vara hemma och tillfriskna, funkar inte det ör det ambulans som gäller till läkaren sen fpr man ta sig hem igen bäst tusan man kan med recept på nya piller med en känd verkan och tjugo biverkningar
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Sjukvården är så slimmad att det inte finns plats för patienter
Dessutom är vårdgrunden idag att man ska vara hemma och tillfriskna, funkar inte det ör det ambulans som gäller till läkaren sen fpr man ta sig hem igen bäst tusan man kan med recept på nya piller med en känd verkan och tjugo biverkningar
Hem kommer du alltid utan några större problem. Kan inte dina anhöriga hämta dig så får du åka sjukresa =)
Sen håller jag med dem. Om du inte är tvungen att ligga inne för att få vård så har man det fan så mycket bättre hemma.
När jag låg inne för benbrott så ville de att jag skulle ligga kvar i flera dagar efter, men ganska snart efter kroppen hoppade igång efter sövningen så matstrejkade jag istället för jag vägrade ligga bland gamlingar som låg i sängen och sket när jag fick in maten.
Varför ska jag ens ta upp en vårdplats om jag kan sköta hygien, äta och förflytta mig själv.
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
hsd
Nu syftade jag på hur det har. varit här i regionen då höggravida åkt akut med ambulans till förlossningen och blivit hemskickade, denna gång med egen bil 8mil, och vid hemkomst direkt förlöst barnet,, samt en äldre man som försökte ta bussar för att komma hem- polis och räddningstjänst sökte honom ett dygn innan han återfanns kraftigt nerkyld och förd till lasarettet ,, samt personer som inte fått hjälp men väl nya mediciner vilket resulterat i nya problem av det allvarligare sorten
Det ser ut som att vården till varje pris ska skicka hem sjuka patienter utan hänsyn till patientens tillstånd, man ska vara frisk för att vara sjuk -så man orkar protesterna
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Nu syftade jag på hur det har. varit här i regionen då höggravida åkt akut med ambulans till förlossningen och blivit hemskickade, denna gång med egen bil 8mil, och vid hemkomst direkt förlöst barnet,, samt en äldre man som försökte ta bussar för att komma hem- polis och räddningstjänst sökte honom ett dygn innan han återfanns kraftigt nerkyld och förd till lasarettet ,, samt personer som inte fått hjälp men väl nya mediciner vilket resulterat i nya problem av det allvarligare sorten
Det ser ut som att vården till varje pris ska skicka hem sjuka patienter utan hänsyn till patientens tillstånd, man ska vara frisk för att vara sjuk -så man orkar protesterna
Då har vi det bättre än er. Sjukhuset ordnar med sjukresan så att de kan komma hem iallafall.
Förlossningen hos oss var mycket bra med. Det var bara en sköterska jag snacka med som ville att vi skulle vara hemma längre men vi körde in ändå, och det var inget att klaga på.

Sen är det helt klart för jävligt att VC får in googleläkare. Jag har noll förtroende för vår vc och hamnade i en rätt rejäl konflikt med pajasen som jag fick där, han i princip förlöjligade en expert i sitt ämne och menade att sjukdomen jag har bara är hittepå. Han fick dock en anmälan på sig och jag kopplade in chefen =)

Det hade löst mycket för sjukhusen om det varit kompetent personal på vc och om våran kära försäkringskassa låtit bli att köra över kompetenta läkare.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag har noll förtroende för vår vc och hamnade i en rätt rejäl konflikt med pajasen som jag fick där, han i princip förlöjligade en expert i sitt ämne och menade att sjukdomen jag har bara är hittepå. Han fick dock en anmälan på sig och jag kopplade in chefen =)
Ett tydligt exempel på att man måste vara frisk för att kunna vara sjuk. Väldigt många människor orkar inte ta en konflikt med vårdgivare pga att de helt enkelt är för sjuka. Det finns också många som har "mössan i handen"-känsla inför läkare och vårdpersonal...samt alla de som inte vill vara till besvär.

Det krävs styrka och medvetenhet om sina rättigheter i kontakt med vården. Står man inte på sig är risken stor att man skickas hem med en klapp på huvudet.

Men nu har vi hamnat ganska långt ifrån trådens ämne gällande självförsörjning i en vecka vid kris/krig. :giggle:
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
hsd
Ja just
Ofta frågar läkaren vid hälsning hur mår Du och mefössan i handen svaras det , jotack bara bra....
 
Sverige har väl varit duktiga på att bygga fältsjukhus?
Det kanske får byggas några i Sverige snart.

Hur länge skulle vi ha mat om gränserna stängs?
Mindre än 50% av vår mat produceras i Sverige.
 
Det var inslag angående sjukhus på nyheterna idag.

Regeringen säger att sjukvården är väl förberedd för infektion av coronavirus.

Personal på mynidigheter och sjukhusen säger motsatsen.
De säger att de inte klarar dagens antal av patienter.

Vad är egentligen problemet i vårt avlånga land?

Nåväl översvämningarna fortsätter också.
Min arbetsplats fick idag frågan om vi hade översvämningskydd/ vattenbariärer liggandes.
Det har vi inte, och vi ligger långt ifrån de drabbade områdena. Och vi ligger inte i något högriskområde. Hörde dock inte vem som frågat.

Tycker synd om de översvämningsdrabbade. Inte kul att få huset vattenfyllt.
Då hjälper inte bunkring av livsmedel mm
Då behövs yttre hjälp av anhöriga, vänner, grannar och myndigheter.
Mer regn kommer tyvärr.
 
Redigerat:
A
Man kan väl gissa vad samma myndigheter säger vid ett coronautbrott här "vi såg det inte komma!" södersjukhuset verkar just nu väl rustat iaf :D
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
H HSP skrev:
Det var inslag angående sjukhus på nyheterna idag.

Regeringen säger att sjukvården är väl förberedd för infektion av coronavirus.

Personal på mynidigheter och sjukhusen säger motsatsen.
De säger att de inte klarar dagens antal av patienter.

Vad är egentligen problemet i vårt avlånga land?

Nåväl översvämningarna fortsätter också.
Min arbetsplats fick idag frågan om vi hade översvämningskydd/ vattenbariärer liggandes.
Det har vi inte, och vi ligger långt ifrån de drabbade områdena. Och vi ligger inte i något högriskområde. Hörde dock inte vem som frågat.

Tycker synd om de översvämningsdrabbade. Inte kul att få huset vattenfyllt.
Då hjälper inte bunkring av livsmedel mm
Då behövs yttre hjälp av anhöriga, vänner, grannar och myndigheter.
Mer regn kommer tyvärr.
Här har de satt fram maskin om jag förstått det rätt så att boende vid sjön kan fylla och lägga upp barriär. Inget som räddningstjänsten hjälper till att lägga fram. Men de hjälper de att fylla.
Ett par hus står i vatten. Men majoriteten ligger högre upp.
Inte ovanligt med översvämning heller så lite sig själv får man skylla om man bygger så nära en sjö som är känslig.
På vissa platser har sjön där det är flackt förflyttat sig drygt 60 meter från strandkanten.

Dock var det mycket kvar innan det är i närheten av 2002 och 1980 här.

Knäred var väl värst drabbat just nu. Skall dock komma rätt mycket i slutet av veckan.

Glad att jag köpte ett hus på lite höjd, och att de tänkt till med våra dagvattenbrunnar, de har gjort en översvämningsdamm som sväljer om det kommer för mycket.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
C
Jag tror att det största problemet med sjukvården är att folk blivit så "fjaskiga" och springer till "doktorn" så fort dom känner det minsta eller rättare sagt tror sig känna att dom håller på att bli sjuk. Jag känner många som åker till "doktorn" bara för att dom har fått en helt vanlig influensa, eller som nu på södersjukhuset folk som har vinterkräksjuka. Och varken influensan eller kräksjukan kan bli hjälp av sjukvården, Men stannade dom sjuka hemma skulle dom i alla fall inte sprida sjukan vidare.
 
  • Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
C
Antagligen för att de behöver sjukintyg för att få pengar från arbetsgivare eller försäkringskassa. Men det är knappast det största problemet med sjukvården i Sverige. Undermåliga IT-system är säkerligen ett större problem. Det finns länder där folk uppsöker läkare för fånigare saker än i Sverige.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ett annat stort problem är all pappersexercis som läkarna ska syssla med om jag inte mins fel så sysslar dom med ungefär lika mycket pappersvändande som med sjukvård. Papperna skulle ju en läkarsekreterare kunna vända lika väl. Dessutom sysslar många läkare med att driva avdelningarnas dagliga verksamhet, det skulle en med helt annan utbildning med stor säkerhet kunna göra bättre och den läkaren skulle kunna ägna sig åt sjuka i stället för att leda och fördela arbetet.
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.