Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Äntligen har vi fått hit någon som kikat på hur det ser ut och har lämnat en offert på ett utbyte av den gamla anläggningen mot en NIBE VVM 225.
Den ska kunna dockas på en luftvatten värmepump den dag vi investerar i en sådan (t.ex. när vår gamla luftluft vp ger upp).
Inkl. installation och bortforsling landar det på 49 000 inkl moms före rotavdrag, (45 000 efter rotavdrag).
VVM 225 kostar ca 30 000 inkl. moms i butik och jag antar att rörisar har rabatter.
Verkar detta vara en rimlig offert? Finns det kanske bättre eller billigare alternativ?
Finns knappt 400 kr med på elpannan
Du har fått ett riktigt bra pris på jobbet
Elektrikern ska ha en del
Lite anslutnings material
Vvs jobbet
Så är du uppe på dom pengarna
Mvh
 
Eriksgatan
"NIBE VVM 225 är en flexibel elpanna/inomhusmodul som kan dockas mot luft/värmepumparna NIBE F2040-6 och 8 samt F2120-8. VVM 225 är komplett med expansionskärl, säkerhetsventil (3 och 9 bar) och påfyllnadskran.
VVM 225 har en varmvattenberedare på 180 liter och maximal tillsatseffekt på 9 kW. Styrenhet med färgdisplay och klimatstyrd värmeautomatik
".
Så den är en panna + vv-beredare, om än en av "genomströmningstyp" (ser ut som om pannans slinga går igenom vv-beredaren rent fysiskt). Denna vv-beredare har 95 liter mindre kapacitet än den nuvarandes 275 liter som man kan ställa upp temperaturen rejält på och få mängder med 30 grader varmvatten. Så vi får lägre varmvattenkapacitet, men kommer ändå inte behöva mer förrän vi ev. sätter in något större badkar i framtiden och detta kanske ändå räcker i så fall.
För den som undrar över vad sjutton "genomströmningsteknik" är så finns det en liten principritning på sidan 3 i det länkade dokumentet om pannan. Det är nog för att spara plats och kanske en slant. Deras högre byggda modeller har två traditionellt skilda system för vv och panna. Frågan är om denna konstruktion bäddar för läckageproblem på sikt?
https://www.nibe.eu/assets/documents/26731/639732-4.pdf
 
Redigerat:
Eriksgatan
V vvs facit skrev:
Finns knappt 400 kr med på elpannan
Du har fått ett riktigt bra pris på jobbet Elektrikern ska ha en del Lite anslutnings material Vvs jobbet Så är du uppe på dom pengarna Mvh
Jobbdelen verkar absolut OK, men förstår inte hur du beräknat "finns med knappt 400 kr på elpannan"?
Om jag köper den som konsument utan någon rabatter kostar den 29 300 brutto inkl moms och frakt.
Skillnaden 4 000 i offerten från före till efter rotavdrag betyder väl att jobbet kalkylerats till 4 000 / 0,30 = 13 300 kr?
49 000 minus 13 300 arbete är 35 700 kr. Det låter som mer än 400 kr påslag på pannan, väl?
Jag vet att det även kostar lite annat material och jag har inga problem med att hantverkaren tjänar en del på materialet och att de får återbetalningsbonusar på årets inköp hos grossisterna. Men det vore väl bättre för oss ifall de lägger X tusen mer på jobbet än som påslag på det som installeras när vi nu ändå har rotavdrag?

En annan offert jag såg hade fördelningen 17 000 på jobbet och ca 30 000 för pannan + material på samma panna. Arbetskostnaden var troligen högre för att de lämnade fastpris utan att kika på installationsplatsen vilket ju innebär högre risk för strul som dessa nog måste ta höjd för.
 
Hos den grossist jag handlar
Har jag knappt 400 kr över mot näthandeln
du har fått ett bra prisförslag .
Mvh
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.