jag tänker köpa en stomme från framtidshus.se och låte de göra stomme resning
deras fabrik ligger i Lettland . är det någon som har hört om dem och deras qvalitet
 
Vet inte så mycket om just det husmärke, men kan varmt rekommendera köpa stomme + montering från liskandas, ett litauiskt företag. De håller på och bygger garage hos oss nu och är otroligt proffsiga och levererar stomme och material av hög kvalite
 
  • Gilla
Salam72
  • Laddar…
tack För svaret, jag kommer att kontakta dem

hälsningar
 
DixiePixie DixiePixie skrev:
Vet inte så mycket om just det husmärke, men kan varmt rekommendera köpa stomme + montering från liskandas, ett litauiskt företag. De håller på och bygger garage hos oss nu och är otroligt proffsiga och levererar stomme och material av hög kvalite

Hej, jag kontaktade Liskandas, de har möjlighet att bygga mitt hus men grejen är de behöver någob kunnig ska vara på plats för att kunna ge de råd och tekninska uppgifter som en snyckare.
Här har du deras svaret

(We are working as factory, but not as general contractor. Therefore, customer or its hired engineer/building supervisor or project leader have to organise local building paperwork and assist in construction solution decisions making. Anyway, we can provide assisting in assembly service of our materials)





Best regards/Pagarbiai,
 
I vårt fall så är jag / min man ganska kunniga båda två inom byggarbete och hade redan förberett markarbeten och grundläggning för garaget i och med att vi bygger vårt hus samtidigt (svenskt hustillverkare) garaget är byggt enligt fritidshusstandard.

Det enda vi behövde var att samordna ställning och kranbil samt boende för hantverkare. Det är inga större problem när man har kontakter och lite tid.

Beror lite vilket projekt du tänker på - vill du ha totalentreprenad så är det svårt att hitta ett utländsk företag som gör det på ett bra sätt och till billigare pris. Liskandas är inte billigast på marknaden men de levererar hög kvalite och duktiga hantverkare.
 
@DixiePixie Jag såg att du anlitat liskandas.
Vet du hur deras priser är. Jag fick svar när jag frågade om ett hus
"Of course you are interested in price indication, for now I can say that usually our houses cost ~400-550 €/m2 without VAT depending in what materials exactly are requested. For this price we can offer house with full outside finish, windows, stairs and doors. We can put gypsum plates or wooden panel for walls and ceiling from inside "

Jag antar att man bygger grunden sen sätter de upp stommen och fasaden och innerväggar. Sen fixar man elen själv, badrum, kök / vvs
Min tanke var då att bygga grunden, låta dem sätta upp stommen. Anlitar en som fixar elen medans de fixar innerväggar. Sen tänkte jag bygga allt eftersom. Är det en bra idé?
 
Redigerat:
Det är absolut prisvärt att köpa från liskandas. Det du får tänka på som tillkommer förutom det som säljare nämner är kostnader för ställning, kranbil, boende för deras hantverkare (för vårt garage på ca 55 m2 tog det en vecka att göra klart) . Det ingår inte takpannor ( det lönar sig inte att frakta) , men det ingick arbete att sätta upp de.
Allt det plus moms så hamnar du säkert på ca 7000-8000 kr/m2 . (Plus installationer , inredning etc. men det är utöver det)
man får ju vad man betalar för och liskandas skryter inte om hur billigt det blir, däremot så bygger de bra och enligt nordisk standard. Vi fick ett mycket mer välbyggd garage från liskandas än vårt hus från Anebyhus som svensk byggfirma byggde...
Sedan får man tänka på att som det brukar bli så att det fattas lite grejer, vi kompletterade det lilla som fattades själva och krävde inte ersättning, det rörde sig om en låda skruv och isolering för ca 1000 kr, men det är bra att tänka på innan och komma överens om hur man ska reglera det. Annars har de leveranser till norden varje vecka och kommer förbi med det som fattas - vi passade på att beställa måttanpassade källardörr och fönster med - mkt prisvärt och levererades snabbt.
 
  • Gilla
side
  • Laddar…
Tackar för ett snabbt svar. Jag får räkna på det, nu har man dock koll på alla priser. Jag ska se om det finns någon kalkyl som man kan fylla i allt i (excel eller liknande)
 
DixiePixie DixiePixie skrev:
Det är absolut prisvärt att köpa från liskandas. Det du får tänka på som tillkommer förutom det som säljare nämner är kostnader för ställning, kranbil, boende för deras hantverkare (för vårt garage på ca 55 m2 tog det en vecka att göra klart) . Det ingår inte takpannor ( det lönar sig inte att frakta) , men det ingick arbete att sätta upp de.
Allt det plus moms så hamnar du säkert på ca 7000-8000 kr/m2 . (Plus installationer , inredning etc. men det är utöver det)
man får ju vad man betalar för och liskandas skryter inte om hur billigt det blir, däremot så bygger de bra och enligt nordisk standard. Vi fick ett mycket mer välbyggd garage från liskandas än vårt hus från Anebyhus som svensk byggfirma byggde...
Sedan får man tänka på att som det brukar bli så att det fattas lite grejer, vi kompletterade det lilla som fattades själva och krävde inte ersättning, det rörde sig om en låda skruv och isolering för ca 1000 kr, men det är bra att tänka på innan och komma överens om hur man ska reglera det. Annars har de leveranser till norden varje vecka och kommer förbi med det som fattas - vi passade på att beställa måttanpassade källardörr och fönster med - mkt prisvärt och levererades snabbt.
Hej, är ett tag sedan du skrev detta inlägg, m har ni något namn på kontaktuppgifter till detta företag, är ni fortfarande nöjda med erat garage? Vi ska bygga ett fritidshus o är lite intresserad av dem.
 
Z Zackopojken skrev:
Hej, är ett tag sedan du skrev detta inlägg, m har ni något namn på kontaktuppgifter till detta företag, är ni fortfarande nöjda med erat garage? Vi ska bygga ett fritidshus o är lite intresserad av dem.
Hej,
Vi är mkt nöjda med garaget och som sagt kvalite på både material och arbete är minst lika bra som gemene svensk byggfirma gör. Bor ni i Gbg trakten får ni gärna komma och titta.
Vår projektledare på liskandas heter Marius Patlaba . Hans mejladress är : marius@hus.lt
 
DixiePixie DixiePixie skrev:
Hej,
Vi är mkt nöjda med garaget och som sagt kvalite på både material och arbete är minst lika bra som gemene svensk byggfirma gör. Bor ni i Gbg trakten får ni gärna komma och titta.
Vår projektledare på liskandas heter Marius Patlaba . Hans mejladress är : marius@hus.lt
Vi bor tyvärr inte i er närhet, vet du någon annan som byggt med dem runt mariestad, Lidköping, Skövde?mailar du allt på engelska eller kan man skriva på svenska vid en förfrågan om offert ? Tusen tack för svar
 
Vet ingen som byggt i det område, men fråga Marius, de kanske kan hänvisa till någon de har byggt åt där. Vi fick nummer till en som byggt i vårt område.

Smidigast att kommunicera på engelska. De bygger mkt i Norge, så de förstår även svenska byggtermer.

Jag är själv uppvuxen i Litauen. Det hjälpte inte så mkt då jag kan enbart svenska byggtermer :)

Man får skicka en ritning eller bild på huset man vill bygga så får man en tydlig offert. Mest vinner / sparar pengar om man vill bygga ett mer speciell hus som skulle bli dyrt här, tex stora fönsterpartier osv
 
Hej allesammans.

Vi har en tomt på ca 2100 kvm och vill på att bygga hus. Har läst många kommentarer här, mycket bra forum och mycket bra folk :)

Jag är dataingenjör och kan inte alls mycket om hus och byggnationer. Vad ska vi välja?
  • Nyckelfärdigt?
  • Stomrest?
Vi har en budget om 3 000 000 kr för själva huset och där får gärna ett dubbelgarage ingå. Läst även att det är billigare att köpa en byggsats och leja bort jobbet till ett lokalt företag som bygger garaget. Garaget är inte jätteakut men vore skönt att allt är klart samtidigt.

Enplans hus är att föredra, ca 145-160kvm för att kunna komma under 3 000 000 kr.

Kan kan ni rekommendera?

Tack på förhand
Joseph
 
Joseph A Joseph A skrev:
Hej allesammans.

Vi har en tomt på ca 2100 kvm och vill på att bygga hus. Har läst många kommentarer här, mycket bra forum och mycket bra folk :)

Jag är dataingenjör och kan inte alls mycket om hus och byggnationer. Vad ska vi välja?
  • Nyckelfärdigt?
  • Stomrest?
Vi har en budget om 3 000 000 kr för själva huset och där får gärna ett dubbelgarage ingå. Läst även att det är billigare att köpa en byggsats och leja bort jobbet till ett lokalt företag som bygger garaget. Garaget är inte jätteakut men vore skönt att allt är klart samtidigt.

Enplans hus är att föredra, ca 145-160kvm för att kunna komma under 3 000 000 kr.

Kan kan ni rekommendera?

Tack på förhand
Joseph
Ett hus med ok standard landar på ca 20/kvm, så 145kvm * 20 2.9M. Då ingår inte garage, men totalentrepenad. Så vill ni ha dubbelgarage får du antingen gå ner i standard, bygga på generalentrepenad, låna mer eller bygga stomrest och göra en del själv. Bygger du stomrest kan du spara kanske 500kkr - 1M, men du får lägga ner 1000+ timmar eget arbete och har du tur har du en familj att flytta in tillsammans med när allt är klart.
 
  • Gilla
Joseph A
  • Laddar…
Joseph A Joseph A skrev:
Hej allesammans.

Vi har en tomt på ca 2100 kvm och vill på att bygga hus. Har läst många kommentarer här, mycket bra forum och mycket bra folk :)

Jag är dataingenjör och kan inte alls mycket om hus och byggnationer. Vad ska vi välja?
  • Nyckelfärdigt?
  • Stomrest?
Vi har en budget om 3 000 000 kr för själva huset och där får gärna ett dubbelgarage ingå. Läst även att det är billigare att köpa en byggsats och leja bort jobbet till ett lokalt företag som bygger garaget. Garaget är inte jätteakut men vore skönt att allt är klart samtidigt.

Enplans hus är att föredra, ca 145-160kvm för att kunna komma under 3 000 000 kr.

Kan kan ni rekommendera?

Tack på förhand
Joseph
Ni ska definitivt välja totalentrepenad av en erkänd och duktig firma!

Färdiga modeller så finns t.ex. A-Hus, Smålandsvillan etc.

Lösvirke finns mycket att välja bland men viktigt är att det står totalentrepenad. Fråga många olika firmor både lokala och rikstäckande
 
  • Gilla
Joseph A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.