Har letat efter ett större badkar så att man skall kunna njuta av ett varmt skönt bad tillsammans två fullvuxna. Har idag ett 170 x 70 cm standardbadkar som jag och min flickvän med nöd och näppe kan krångla oss ner i. Det går, men det är inte så bekvämt om man säger så.
Nu verkar det vara så att alla större badkar, typ massagebadkar och hörnbadkar i olika former alltid är av plast. Verkar inte finnas sådana i emaljerad plåt, såvitt jag kan se. Vi behöver inte ha några massagefunktioner eller bubbelfunktioner utan bara ett vanligt badkar som rymmer två. Skulle gärna ha ett på ca. 200 x 80 cm eller eventuellt något bredare. Är det någon här som har tips om vart vi kan hitta ett sådant? I plåt alltså, ej plast.
 
Oj oj oj, det var inga dåliga saker det där :D. Men, det där är inte min stil alls. Vill ha ett vanligt badkar med raka sidor.
 
A
hscn hscn skrev:
Finns flera stora men de är inte billiga.
[länk]
Holy crap,vilka badkar! gillar verkligen de i trä,fantastiskt fina,liksom priserna:D
 
Copenhagen bath
 
Varför vill du inte ha badkar i plast?
det finns ju ändå en anledning till att majoriteten av alla badkar som producerar tillverkas i just plast av någon form.
 
Vad jag förstått så är det svårt att tillverka större badkar i plåt, i synnerhet när det handlar om hörnbadkar och andra badkar med lite speciella former. Annars hade det nog varit vanligare med plåt. Värdesätter fördelarna med ett plåtbadkar, som t.ex. att de är oerhört slitstarka, kräver väldigt lite underhåll, är lätta att hålla rena och känns rent allmänt stabilare.
Ett plastbadkar repas lättare och kräver mer underhåll för att kännas rent och fint. Går att jämföra med en platsbåt som skall poleras med jämna mellanrum. Ytan på ett plastbadkar slits snabbare, medan ett emaljerat plåtbadkar kan hålla sig fräscht i flera årtionden utan speciellt mycket underhåll.
Det är min syn på det hela ;).
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Jag letade stort badkar i höstas, blev ett i plast för mig. Baddjup är svårare än längd, 40-43 cm är inte tillräckligt tycker jag.
 
M Maxirati skrev:
Vad jag förstått så är det svårt att tillverka större badkar i plåt, i synnerhet när det handlar om hörnbadkar och andra badkar med lite speciella former. Annars hade det nog varit vanligare med plåt. Värdesätter fördelarna med ett plåtbadkar, som t.ex. att de är oerhört slitstarka, kräver väldigt lite underhåll, är lätta att hålla rena och känns rent allmänt stabilare.
Ett plastbadkar repas lättare och kräver mer underhåll för att kännas rent och fint. Går att jämföra med en platsbåt som skall poleras med jämna mellanrum. Ytan på ett plastbadkar slits snabbare, medan ett emaljerat plåtbadkar kan hålla sig fräscht i flera årtionden utan speciellt mycket underhåll.
Det är min syn på det hela ;).
Jag tyckte lite liknande som dig när vi letade badkar för några år sedan. Efter ett tag insåg jag att plåt är dödfött att hitta så vi gick på plast istället och jag är helnöjd. Det blev ett Noro Mood som vi skaffade och man sitter hyfsat bra två stycken i det. Mycket tack vare bredden som är 80cm. Vi har haft badkaret i 5 år nu det ser fortfarande nytt och fint ut trots att vi använder det varje dag för att duscha i. Den modellen har nämligen platt botten vilket gör att man kan stå och duscha utan att riskera att halka.
 
Janus82 - Snyggt badkar måste jag säga, men på tok för litet för oss. Vi är långa båda två och jag vill gärna kunna sträcka ut lite också om jag badar ensam. Hade jag fått önska så hade det varit ett emaljerat plåtbadkar på 210 x 90 cm :D.
 
Ingen som råkar känna till någon som tillverkar lite extra stora emaljerade plåtbadkar? Ska jag ge upp, eller:(?
 
Karlia
Då jag i höstas kollade igenom hittade jag inte något emaljerat. Prova att fråga badrumsfirma? De borde ju ha koll på vad som finns.
 
Jag tror tyvärr att du får rikta in dig på någonting gjort utav plast. Men så länge du inte tänkte trampa runt i badkaret med kängor på samtidigt som du skottar grus så behöver du inte vara orolig för slitaget.

Ang. badkaret som jag länkade till tidigare så är storleken på det absolut en eftergift till att vårt badrum är litet. Det enda tips som jag kan skicka med är att välja ett brett badkar om du kan. Det gör mer än längden när man ska samsas om utrymmet..
 
problemet är ju marknaden kontra tillverkningskostnader........ett pressverktyg för ett dubbelbadkar i plåt kanske är flera miljoner och sen kanske man säljer 10kar om året om ens det eftersom marknaden inte söker sånt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.