Hej!

Om en husleverantör gör klart hela huset brukar de få sista betalningen (10-20%) från kunden när slutbesiktningen är klar. Hur funkar det här när husleverantören bara ska stomresa? Måste vi betala det sista redan när de har gjort sitt?

Vi har först från början skrivit på en offert där den här firman skulle göra allt klart, på den skulle de få slutbetalningen av oss när slutbesiktningen skulle vara klar. Nu har de fått problem och kan inte färdigställa huset (huset har ej kommit än), utan har förklarat detta för oss och vi har nu kommit överens om att de sänker priset och stomreser bara. Men såg nu att de har i den nya offerten (som vi ännu inte har skrivit på) ändrat detta med slutbetalning till dess att de har stomrest huset.

Brukar det vara så? Känns som att vi inte har då någon koll på om det de har gjort är ordentligt gjort innan vi betalar dem allt. Kan man ha någon mellan besiktning där? Nån som vet hur det här brukar funka?

Vet nån förresten om de är skyldiga att göra det som står i den ursprungliga offerten, eftersom både vi och dem har skrivit på den? Det finns ingen lev.kontrakt påskrivet.

Hälsn.
Mariana
 
Är det brukligt att kunden skriver på offerten? Vet inte om det i så fall har någon juridisk innebörd.

Däremot vet jag att man kan ha mellanbesiktning. Besiktningen är till för att kontrollera så att entreprenören har uppfyllt sina åtaganden på ett korrekt sätt. Om ni t.ex. tänker färdigställa huset själva, tror jag att det är meningen att besiktningen skall ske i skarven mellan era arbeten. Om det är annan entreprenör som skall färdigställa, borde det också gå bra att ha en mellanbesiktning. Står det inte i kontraktet att den ingår (eller i försäkringen från GARBO) får ni nog betala den själva (ett par tusen kronor).

Det kan även bli aktuellt med mellanbesiktning om man blir osams med entreprenören och tycker att denne inte utför arbetet som han borde.
 
:surprised:
Det var mycket på en gång och det verkar rörigt värre (för er alltså) att hålla reda på allt!

Jag skulle nog kolla detta med en jurist på Villaägarnas Riksförbund för säkerhets skull!

Även om ni "bara" stomrest så bör ni nog kolla med KA eller en besiktningsman, så att det ni bestämt ang detta verkligen stämmer innan ni gör en slutbetalning!

Helena med den stomresta
Sverige Stugan
 
Hej Helena,

Jodå, rörigt värre är det. Vi har nu diskuterat detta med hsfirman och de säger att självklart blir det besiktning av det de har gjort innan vi betalar dem den sista summan (om det var 10% eller 20%). Och detta står nu på kontraktet vi har skrivit på.

Jag har följt din historia och har verkligen känt medlidande med dig, vet hur det känns... Skillnaden för oss är väl att vi inte har betalat någon nånting innan det har strulat till sig. Men problem har det varit (Och antar att det kommer att bli, eftersom bygget av huset inte ens har påbörjats..).

Kan dra vår historia lite snabbt:

Sålde vårat förra hus och köpte en tomt i samma veva i december. Vid det här skedet hade vi genom kontakter hittat en husfirma som kunde bygga vårat drömhus till rätt pris (i lösvirke på plats). Huset skulle bli klart till juli i år. Vi flyttar in till mina föräldrar med våran 5 åriga dotter (som fick byta dagmamma och senare skola till kommunen där vi har tomten, där vi inte bor för tillfället, vilket inte har varit smärtifritt, eftersom det är olika kommuner inblandade, mendet är en annan strul historia...). Denna husfirma påbörjar bygget med att gräva och göra källaren halvklar, sen får de problem med sin ekonomi och kan inte göra klart vårat hus. Men de hjälper oss att hitta en annan firma som ska göra klart huset för samma peng (nästan iallafall) och det är den vi har problem med nu... Hela tiden har det varit ett kämpande med att få svar och att få korrekta offerter, kontrakt mm.

Jaja, jag har faktiskt en till fråga om det är någon som har orkat läsa ända hit. Vi måste bo i det här nya huset den 15:e februari för att slippa betala vinstskatt på vinsten vi gjorde när vi sålde vårat förra hus. Som det ser ut nu kanske vi grejar det, kanske inte. Vet nån vad som krävs, måste slutbesiktningen vara klar för att anse att vi bor där eller räcket det med att det i princip är klart och att vi är skrivna där? Nån som vet hur det funkar? ???

Hälsn.
Mariana

PS. Visst är det kul att bygga hus? ;)
 
::)
Hoppas ni också har ett slutdatum inskrivet och även ett vite, som ska betalas för varje vecka det ev. blir försenat med färdigställandet. På Konsumentverkets sida finns det en del att läsa om sådana saker!
Ja, ni kämpar verkligen på helt tappert! Jag beundrar er som med ett litet barn tar er fram i denna djungel. Synd bara att man hela tiden måste vara beredd att hugga till med macheten för att komma fram och inte fastna och få problem på vägen! Håll ut och se till att ni fäster på papper det som ska göras vid stomresningen och vilket material som ska levereras. Har märkt vid min egen leverans att andra hantverkare blir lite ”snea” över att behöva handskas med redan levererat material, som kanske inte passar eller räcker till. Försök att reda ut detta och kolla med blivande sådana, om ni inte har alla dessa i släkt eller vänkrets.
Lycka till med allt, jag håller tummarna!
;)
Titta även i er postlåda (Instant message)

Helena med…
Sverige Stugan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.