Hej,

Vi ska bygga hus och vill ha altanen i sydvästläge. Hur beräknar jag skuggan från min granne som befinner sig 10 meter (hus till hus) framför mitt hus ( grannens hus ligger i sydvästläge). Hushöjd på 8 meter till nock.

Jag har genom en app sett hur solen ligger men jag vill alltså veta hur lång skuggan blir från grannens hus klockan:

12:00 i maj resp juli
15.00 i maj resp juli

om vi befinner oss på:

N 57° 40' 50.33", E 12° 13' 48.62"

Grannens långsida är 13,5 och det är den som vår altan kommer att ligga mot.


Är det någon som vill hjälpa mig med detta så hade jag varit supertacksam?
 
Inte svar på frågan, men solhöjden ”peakar” vid sommarsolståndet (20 juni) och solhöjden är sedan densamma 30 dagar före (omkr 20 maj) som 30 dagar efter (omkring 20 juli). Således blir skuggan densamma dessa båda datum.

Så, kortast skugga 20/6, längst skugga 20/12 (vintersolståndet).
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
Detta är svårt att svara på utan att ha en exakt ritning över hur det ser ut. Med det så kan man enkelt göra en animation över skuggornas rörelse på valfritt datum.

Vad ville du ha svar på egentligen?
Hur lång skuggan blir. Ja givet plan mark så blir den 1:a maj: 7,3 meter lång. 20e juni 4,9 meter och 20e juli 6,1 meter.
 
  • Gilla
Nylenskavillan och 2 till
  • Laddar…
Bonussvar: 20 december blir skuggan 50,5meter lång!
 
  • Gilla
Nylenskavillan och 3 till
  • Laddar…
Sorry, mina svar gäller för mitt på dagen när solen står som högst. I Landvetter är detta ungefär vid 13:10 (skiljer några minuter över året) svensk sommartid. Vid normaltid en timme tidigare.
 
  • Gilla
Lottagott
  • Laddar…
Skickade ett svar till TS i en PM-diskussion men jag lägger in det här också så att andra eventuellt kan ha nytta av det också. Och även om min matematik är fel så lär någon påpeka det rätt snart. :)

Om du är bara lite skolad i matematik så är det ganska enkelt att räkna ut skugglängden själv.
Gå in på timeanddate.com och klicka dig fram till sun-calculator. Där kan du få solens höjd (vinkel) över horisonten för given plats, datum och klockslag.

För att räkna ut skuggans längd så gör du sen såhär:
Solhöjd över horisont=SV
Föremålets höjd=H
skugglängd = (1/tan(SV)) x H

Tänk dock på att skugglängden i horisontalled mäts från högsta punkten projicerad rakt ned på marken. Så har huset ett sadeltak så blir ju skugglängden mätt från mitten av huset (rakt under nocken), inte från långsidans fasad.
 
  • Gilla
Forestgrove
  • Laddar…
Finns en app som heter Find My Shadow som löser det enkelt!
 
Cheesen
V vectrex skrev:
Tänk dock på att skugglängden i horisontalled mäts från högsta punkten projicerad rakt ned på marken. Så har huset ett sadeltak så blir ju skugglängden mätt från mitten av huset (rakt under nocken), inte från långsidans fasad.
Det beror ju på takvinkel, om solens infallsvinkel är större än takvinkel så är det Takfoten som blir högsta punkt
 
Utan att räkna har ni säkert sol mellan maj och juli mitt på dagen.
Jag skulle vara mer intresserad av hur dags det börjar bli skugga på kvällen av grannens hus.
 
Fjärås station:
15 maj, maxhöjd 51,6 grader. passage, kl 13:08.
15 juli, maxhöjd 54,0 grader. passage, kl 13:17.

https://rl.se/sol_maane
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det beror ju på takvinkel, om solens infallsvinkel är större än takvinkel så är det Takfoten som blir högsta punkt
Takfoten blir knappast högsta punkt om du inte vrider på hela huset, men du har rätt i att det är den som kommer styra skuggans längd om solens infallsvinkel är större än takvinkel, men nu var det ju inte det som TS frågade efter.
Jag skrev ju rätt tidigt att en sån här analys är mer komplicerad än att fråga hur lång skuggan blir från ett visst föremål vid en viss tidpunkt.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
N
Hej
Förslaget om en app låter bra, annars undersök i en gratisprogramvara där du kan göra en solstudie, det skulle jag ha gjort.
 
TACK snälla för alla svar!!! Ska kolla in dessa appar ni tipsade om :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.