Zixten Zixten skrev:
Och som den tråkmåns jag är....
Säkerhet SÄKERHET SÄKERHET!!
Håller med. Sågbyxor, skyddsskor och hjälm kostar normalt mer än första sågen. Bara att tugga i sig.

För övrigt gillar jag sågar med verktygslös kedjespänning. Husqvarna 435 som rekommenderats är bra. Gärna med hård kedja om man inte kan/vill slipa.
 
  • Gilla
hampe67
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med. Sågbyxor, skyddsskor och hjälm kostar normalt mer än första sågen. Bara att tugga i sig.

För övrigt gillar jag sågar med verktygslös kedjespänning. Husqvarna 435 som rekommenderats är bra. Gärna med hård kedja om man inte kan/vill slipa.
Här allt i säkerhet tillgängligt, bara en motorsåg som fattas
Lutar åt en H 435. Klurar lite till.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Lutar åt en Stihl 250 välvårdad ca 10 år
 
Redigerat:
Stihl :love:
 
  • Gilla
hampe67
  • Laddar…
Akta dig för Maghams råd, han håller fast vid att allt under 10 kg och 8hk knappt går att kvista med.
Och 10 år är inga problem för en normalanvänd såg. Min nyaste Stihl har säkert passerat 10 års strecket.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att en lämplig husbehovssåg är i storleksklassen 35-45 kubik. Min 53kubikare är onödigt stor och tung för sådant men då man timrar är det bra att ha den extra kraften på låga varv. Skulle jag vara rik skulkle jag antagligen ha en annan mindre motorsåg för vanlig vedhuggning.

Numera kvistar jag allt med yxa för ryggen tål inte att kvista med motorsåg. Det tar litet mer tid men alternativet är att komma hem ryggsjuk och inte duga till någonting på en vecka efteråt.

Om man köper en motorsåg av hygglig kvalitet för husbehovsanvändning och sköter den väl så skall den hänga med i 20-30 år om man inte har oturen att fälla ett träd över den eller köra över den med traktorn. Jag känner en person som har huggit sin årsved med samma motorsåg varje vinter i 45 år men det är sällan någon har sådan tur.
Jag skulle tro att det blir billigare räknat per år och per kubikmeter ved att köpa en hyfsat bra såg och ha den länge än att köpa en kinasåg som är kaputt efter bara några år.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.