Hej

Har öppnat lite väggar mm och tänkte dra lite rör när jag ändå håller på, bla till ett kommande larm.

Nu undrar jag vad det är för typ av dragning man gör till ett larm. Är det ett stjärnnät där alla trådar (från givare och koddosor) går till en kuntpunkt - manöver centralen.

Finns det andra saker man måste designa/planera när man börjar dra. Vill helst unvika trådar utanpå väggarna.

Ni som har dragit - gick nu ut med trådarna bakom manöercentralen, eller typ vid taket och sedan ner i centralen? Finns det någon risk med att ha trådar synliga (sabotage?).

Bör man gömma undan central och sirener?

Många frågor...

/NiB
 
Larm dras helst i stjärnnät. Vissa sensorer ex.vis. branddetektorer kan seriekopplas så att om en går så tjuter alla. Magnetkontakter kan även de seriekopplas. Fördelen med att ha en detektor per kabel är dock att man mer precist kan få reda på var larmet går.
Mina trådar är alla dragna utanpå väggarna. (kom på det där med larm försent)
För sabotage så kommer larmet att upptäcka att tråden blir kapad eftersom detektorerna är normalt stängda (n.c.) och kapas kabeln då så blir det då öppet och larmet går, men samtidigt så måste ju tjyven ha tagit sig in för att kunna kapa och då ska larmet redan ha gått.
För utomhus detektorer / sirener kopplar man sabotageslingor som alltid är larmade och om något händer så går larmet direkt detta oavsett om det sker när larmet är på eller av.
 
Jag fick ett DSC larm installerat för 18 månader sedan. Larmkillarna drog kablarna i vita kabelkanaler under taket vid väggkanten och gick genom golv och väggar där så behövdes. Mycket snyggt gjort.

Ingenting lades i väggen.

Centralen bör monteras på ett ställe som inte syns eller som är krångligt att ta sig till. Gärna ett larmat utrymme med IR, kross (om fönster finns) och magnet (fönster och dörr). Kontrollpanelen skall sitta lättillgängligt nära entrén då du helst inte skall ha längre än 15sek att slå in koden för att avaktivera larmet.

Gällande sabotage så får man göra en avvägning av pris för installation kontra relevant skydd. Hade jag möjlighet att lägga in kablar i väggen från början så skulle jag det. De vita kanaler som killarna satte upp syns knappt mot det vita taket.

Gällande stjärn nät eller annat så beror det på centralen. DSC centralen som jag har klarar av upp till 8 separata larmsystem med vardera 128 sektioner där en sektion är en eller fler givare som sitter antingen i serie eller parallellt beroende på givare och/eller önskat beteende. Så om min givare för altandörren är den enda på en sektion så kräver den en egen kabel del till centralen, om mina 4 vardagsrumsfönster har vardera kross och magnet givare som ligger i serie så blir det två sektioner: en "kross vardagsrum" samt en "fönster vardagsrum", dvs två linor till central. och så vidare...

Så efter lite planering så kommer du nog fram till hur du bäst drar rör.

Jag tror att stjärnnät kan vara det bästa då det blir kortast avstånd till givare, du behöver då inte dra lina runt hela rummet för att komma åt nåt som ligger bara 2 meter från den punkt kabelhärvan kommer in genom.

Slutligen så tror jag att man inte behöver överarbeta larmet för mycket eftersom om en skurk absolut vill in (du kanske har en äkta van Gogh... ;D ) så kommer han in! Oavsett larm eller inte :-[ För en normal villaägare med diverse prylar av skiftande värde eller kanske lite mer i värde så räcker en normal installation.

Något som jag tycker är viktigt med alla larm är att du skall kunna ha ett skalskydd med kross och magneter aktiva under natten. Gärna också en överfallsknapp som genererar ett tyst larm direkt till vaktbolag och polis. Behöver jag nämna brandlarm som alltid är aktivt med industriklass på givaren, överfallsknappen skall också alltid vara aktiv.

Har säkert glömt en del då det finns en del att fundera på vad gäller larm.

"Friskt kopplat, hälften brunnet"
 
Det finns suveräna utesirener/motorsirener med inbyggda ack'ar som bör placeras högt upp på fasaden, kombinerar men en sådan med blixtljus så märks det att larmet går.

Undvik att ha flera rörelsedetektorer på en och samma slinga, får du falsklarm så vet du inte vilken det var, bara att det var den slingan. Några magnetkontakter går däremot bra, de falskar ytterst sällan.

Mer professionella utrustningar kan hantera adressbara larmpunkter med adressenheter, en hel del brandlarm använder den tekniken, då kan man ha flera unika punkter på en fyrtrådsslinga, slinga och +/-12V.

Om möjligt, välj en central som har dubbelbalanserade slingor, fördelen är att man på två tråd kan skilja mellan normal, larm, avbrott och kortslutning, man har ett ändmotstånd och ett motstånd över varje detektors NC.

Brandlarm är det inte frågan om på en hemmacentral, däremot brandvarning. Ett brandlarm skall vara godkänt enligt RUS-regler och får lov att kopplas direkt till brandkåren, med brandvarning så ringer oftast larmmottagaren upp brandkåren då den larmkaraktären kommer in.

Kontrollera hur många larmkaraktärer centralen kan skicka till larmmottagaren eller om den skickar sektionsvis som många nyare gör, då kan du själv definiera upp att t ex sektion 1 är överfall, sektion 2 kan vara skalskydd, sektion 3 IR BV, Sekt 4 brandvarning osv...
Det är en fördel om cenralen även överför felsignaler till larmmottagare.

/Kent
 
Tänk på att en del larm har gemensam centralapparat och manöverpanel och en del larm har en centralapparat(dit alla kablar ska) och en separat manöverpanel.

Man kan dra några rör i serie fast man inte kopplar i serie......alltså man kan dra fler kablar i samma rör första biten och sen fortsätta i nästa rör osv.

Ex. tre kablar i samma rör från centralapparaten ut till dosa/rörutlopp i hallen där inomhus siren monteras, två kablar fortsätter vidare till dosa/rörutlopp bakom manöverpanel och sen därfrån vidare med sista kabeln till magnetkontakten på entredörren.

Det finns infällda magnetkontakter som är "osynliga", ser bara ut som en skruvskalle i dörrkarmen.
MAGNETKONTAKT MK240 Enr.6332100
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.