I min jakt efter en metod att slipa bort färg ur källarväggar så har jag kommit fram till att den bästa metoden är att använda en Fein Multimaster med DENNA rasp av hårdmetall.

Då raspen är liten i storlek så tar detta lång tid, därför undersöker jag möjligheten att använda t.ex. en sån HÄR istället. Problemet är att jag är rädd att den inte har samma effekt om den roterar, jag vill att den ska oskillera.

Finns det något verktyg likt en vikelslip men som oskillerar och som kan ta den typen av skivor?
Vanliga oskillerande slipmaskiner tar väl bara sandpapper...
 
En betongslip medelst diamantslipskiva klarar biffen. Dammsugare används med fördel till detta.
 
Du är orolig för att den ska ha för dålig effekt om den sitter i en vinkelslip? :)

Jag hade nog oroat mig för motsatsen, om det är färgborttagning som är målet ..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du är orolig för att den ska ha för dålig effekt om den sitter i en vinkelslip? :)

Jag hade nog oroat mig för motsatsen, om det är färgborttagning som är målet ..
Nej, inte att den ska ha för dålig effekt - tvärtom, jag är orolig att den "äter sig igenom" väggen om den roterar. Det är kalkbruk bakom färgen (mjukt o sandigt), jag har både vinkelslip och betongslip men de förstör väggen när jag kör med en diamantskiva t.ex.
 
F Fluxor skrev:
En betongslip medelst diamantslipskiva klarar biffen. Dammsugare används med fördel till detta.
Tyvärr är en betongslip med diamantskiva "för bra", jag har testat så många saker och för att inte göra svaret för långt så är metoden jag beskriver den bästa för mig, därför jag gärna ser en lösning som bygger vidare på denna :)
 
Rickard.
Finns en speciellt betongslip där man ställer ett mothåll för att förhindra att den äter sig in. Användes främst till olika lättbetonger enligt en bekant som jobbade med dessa saker. Minns inte namnet men dom som hyr ut borde ha koll.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Finns en speciellt betongslip där man ställer ett mothåll för att förhindra att den äter sig in. Användes främst till olika lättbetonger enligt en bekant som jobbade med dessa saker. Minns inte namnet men dom som hyr ut borde ha koll.
Ta gärna reda på vad den heter isf. Jag köpte en Flex betongslip men den hade inget sånt. Vet att Festool har en betongfräs med inställbart djup, kanske den du tänkte på?
 
En egen modifikation bör inte vara omöjlig. En liten anordning med djupjustering via gängstång kanske?
 
F Fluxor skrev:
En egen modifikation bör inte vara omöjlig. En liten anordning med djupjustering via gängstång kanske?
Hm, kanske inte så dum idé :) Har svårt att föreställa mig hur en sådan anordning skulle se ut, har du någon bild eller länk som förklarar mer så får du gärna skicka det :)
 
Rickard.
Dubbelkollade med källan och han sa att det var festools dom använde när flexen va för aggressiv.
 
Redigerat:
  • Gilla
ravve007
  • Laddar…
Alternativet jag hade önskat att prova är en vinkelslip med ett väldigt lågt varvtal, typ 1000 RPM eller lägre, med raspskivan monterad. Då kanske den kan skona väggen. Verkar inte finnas så många vinkelslipar med såpass låga varvtal.

Dagens dummaste fråga: Skulle inte en polermaskin kunna fungera? De har ju låga varvtal. Dock så är jag tveksam om det överhuvudtaget går att montera en skiva (rondell) som är ämnad till vinkelslip på en polermaskin? Antagligen inte ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.