Jag flyttade nyligen in i en bistadsrätt i Sthlm. Efter ca en månad började gasugnen krångla. Först stängde den av sig efter kanske 30 min, men så småningom tog det bara 15 eller ännu kortare tid innan avstängningen skedde. Ibland går det inte ens att få igång den, gasen kommer helt eneklt inte.

Eftersom den fungerade de kanske tre första gångerna (de tre gånger jag behövde den under första månaden), upptäckte jag det inte förren efter en dryg månad (även om jag undersökt ugnen NOGGRANT vid visningen hade felet m a o inte framkomit).

Frågan är om jag ändå har rätt att begära ngn sorts ersättning från säljaren. Jag menar, en ugn som är kanske 20 år gammal går ju inte plötsligt sönder p g a mig, utan felet måste ha funnits där innan, en långsam söndernötning kanske? Är inte ugn ett av de tillbehör som ingår när man köper bostadsrätt? Och i så fall, kan jag få ut ngt från säljaren?

 
Jag satte på tvättmaskinen i vårt nyinköpta hus och gick iväg till jobbet. När jag kom hem 7 timmar senare höll maskinen fortfarande på med huvudtvätten. Det visade sig att maskinen inte gick vidare i programmet utan tvättade och tvättade och tvättade.......
Jag kontaktade genast mäklaren ang detta men han sa att startade maskinen så gällde det som att den fungerade. De förra ägarna hade aldrig varit med om detta >:(. De brukade aldrig köra det programmet så de visste inte om det var sönder. (Konstigt med folk som aldrig tvättar 60graders vittvätt) Vi fick ingen ersättning för detta trots att vi upptäkte felet första gången vi tvättade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.