Ytterst handlar det om vad man är beredd på att betala för sina fönster.
Vill du ha inåt- eller utåtgående fönster(sidohängda eller vridfönster)? Ska det vara kopplade eller enkelbågefönster? Ska du ha några fönsterdörrar? Ska dessa vara inåt- eller utåtgående? Ska dessa vara helglasade eller med en tät bröstning? Vill du att dessa vara försedda med ventiler? Hur viktigt är det med ett lågt u-värde? Har ni några krav på ljudvärdet? När man börjar få svar på sina funderingar har man skalat bort några alternativ vilket gör det lättare att välja rätt fönster.
Vill man ha slimmade bågar och karmar ska man titta på Velfac, deras profil är väldigt slimmad. Titta gärna på deras snitt och jämför detta med andra tillverkares snittritningar.
https://velfac.se/globalassets/inriver/resources/18920
https://dam.inwido.se/files/20/6833/61-37-S201 E.pdf

Lycka till!
 
Klokt val att du vill ha "riktiga" fönster, om det nu inte går att renovera befintliga. Ett prisvärt tips är Sparfönster.se.
Sedan väljer du rätt färger, linoljefärg på utsida och insida allt eller alkydolja inåt. Rekommenderar Gysinge för linoljefärg och följ noga hur det skall målas och du har fönster som håller lika länge som de som gjordes på 1800-talet.
 
  • Gilla
Fixarpappa
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Det här med aluminiumfönster. Är det bra det?
.
Jag har ett hus som ursprungligen har haft träfönster överallt. Byggår 1964.
Köket och vardagsrummet har stora fönsterytor, 5 stora fönster som slutar 50cm ovan golv plus 2 glasade dörrar ut i trädgården. De vetter mot den klart blåsigaste delen av tomten och troligen har någon av de två förra ägarna fått spader på draget och installerat alumiumklädda treglasfönster och dörrar (inte "aluminiumfönster").

Jag har haft huset i 15 år nu och jag är tacksam för det bytet. De har inte orsakat mig minsta problem och skulle jag ha behov av en termometer på den sidan skulle jag välja en elektronisk på insidan och dra sensorkabeln ut genom en av dörrarna (de har tunna kablar :). Fönsterna är ej öppningsbara och är bruneloxerade och har bleknat men utan att några defekter i "färgen" har uppstått.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Har beställt inte fönster men fönsterdörr från RM som nämndes ovan. Blev mkt nöjd och de var bra att ha att göra med trots att jag inte var det

Alldeles för många av de stora fönstertillverkarna faller bort i mina ögon och för mitt hus på detaljerna, som gångjärn.
 
Vill också slå ett slag för rm snickeri! Köpte kopplade fönster till tillbyggnaden, passar bra ihop med de gamla på gamla huset!
 
En liten uppdatering från trådskaparen:

Både kronfösnter och RM har glasningslist i trä. Men Kronfönster kan inte erbjuda utanpåliggande spröjs. Endast fasta spröjs på utsida och insida.

Om man inte kan demontera spröjsen. Då är även jag benägen att underhållet på ett träfönster kan bli ganska omfattande. Det är ju en sak att se över utsida båge och karm. Men att sitta och pilla med spröjsen fast monterade i fönstret låter inte så kul.
 
Har du fasta spröjs och kittat med modernt kitt, polymer; då är det bara färg som krävs för underhåll. Används linoljekitt krävs hur mycket underhåll som helst för att det inte skall lossna, bli fukt i fals och insida. Är du ute efter bättre isolering kan man ju glasa vanligt dubbelkopplat fönster med 4mm float i ytterbågen och 4mm energiglas i innerbåge, alternativt isolerglas i innerbågen. Man kan läsa om u-värde (k-värde) på fönster här och konstatera att vitsen med nya fönster är kanske inte det enda rätta. https://byggnadsvard.se/gamla-fonster-kan-bli-battre-an-nya/
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
L Lasse56 skrev:
Har du fasta spröjs och kittat med modernt kitt, polymer; då är det bara färg som krävs för underhåll. Används linoljekitt krävs hur mycket underhåll som helst för att det inte skall lossna, bli fukt i fals och insida. Är du ute efter bättre isolering kan man ju glasa vanligt dubbelkopplat fönster med 4mm float i ytterbågen och 4mm energiglas i innerbåge, alternativt isolerglas i innerbågen. Man kan läsa om u-värde (k-värde) på fönster här och konstatera att vitsen med nya fönster är kanske inte det enda rätta. [länk]
Ja tätningen mot glasen är något som borde moderniseras...varför finns det inte övermålningsbara tätprofiler att limma fast?
 
Jag letar fönster till huset, och jag håller på att bli tokig känner jag. Det är alltid någon nackdel med alla fönster. Det måste man ju såklart acceptera för att komma vidare.

Argument 1.
Lätta att hålla fina i vardagen...
Jag är fönsterputsare och extremt petig.
Jag är inte nöjd med alla moderna fönster man stöter på.
Det enda märket värre än det andra.
Många väljer tex. Elite men är ofta besviken på deras, som många andra.
Helt nya hus med fönster där det finns märken inuti o emellan glasen.
Smuts som tillkommit vid tillverkning.

Ett märke jag stött på som håller måttet så pass att det kommer att bli installerat i vår villa är.....

Outline.. tydligen dotterbolag till Elite..
Kolla deras
 
B byggarätt skrev:
Ja tätningen mot glasen är något som borde moderniseras...varför finns det inte övermålningsbara tätprofiler att limma fast?
Man måste ju tänka på att man skall kunna byta en glasruta om den av någon anledning går sönder. Fönster som blåser upp, sten som gräsklipparen skjuter iväg, bästa barnen som får snedträff på fotbollen............mm
Lim bli då ett elände för glasmästaren. Idag använder en del silikonkitt, 7Tec limm och annat konstigt, fråga en glasmästare vad de tycker om det. Nej, polymer är svaret på rätt tätning. Med lite träning lätt att använda, tätar mot glaset och även mot trä och lätt att skära bort vid glasbyte. En list funkar väl också om den skruvas eller spikas och i så fall med kronlist mot glaset, men det ser ju inte speciellt rätt ut om övriga fönster är kittade.
 
L Lasse56 skrev:
Man måste ju tänka på att man skall kunna byta en glasruta om den av någon anledning går sönder. Fönster som blåser upp, sten som gräsklipparen skjuter iväg, bästa barnen som får snedträff på fotbollen............mm
Lim bli då ett elände för glasmästaren. Idag använder en del silikonkitt, 7Tec limm och annat konstigt, fråga en glasmästare vad de tycker om det. Nej, polymer är svaret på rätt tätning. Med lite träning lätt att använda, tätar mot glaset och även mot trä och lätt att skära bort vid glasbyte. En list funkar väl också om den skruvas eller spikas och i så fall med kronlist mot glaset, men det ser ju inte speciellt rätt ut om övriga fönster är kittade.
Man kan tänka sig en monteringslist som man häftar fast eller med traditionella stift och sedan polymer och färg?
Dagens lösning har ju dåligt skydd i glasfalsen mot spröjsen för fukt?
Dessutom finns det utrymme för smartare montering av fönster mellan karm och husvägg
 
Hallå där! Som trådskapare måste jag gå in och styra upp kursen på den här tråden. Det har kommit massor med bra info och jag lär mig massor om det här. Problemet är bara att hinna kolla upp alla tips.

Jag repeterar det jag skrev i början av tråden,

1) Kulturfönster som tex lingbo är jag inte intresserad av. Inte om det är kopplade fönster i alla fall.
2) Smala karmar och bågar. Båge och karm bör ej bygga mer än ca 80mm. På pardörrar kan jag acceptera mer.
3) Träutsida så det går att pyssla om fönstret.
4) Utanpåliggande spröjs. Hels sådana som går att ta bort. Annars verkar det bökigt att underhålla/byta ut.
5) Vanliga fönsterhakar och inte spanjoletter.

Jag tror faktiskt att det bara är RM som uppfyller alla kraven ovan. Av vad jag hittills hunnit följa upp.

Sedan är jag såklart nyfiken om någon kan övertala mig om att aluminiumfönster faktisk är bra. Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig.
 
RM är duktiga. Han som äger och byggt upp företaget började allt från noll och med gesällbrev inom fin/möbelsnickeri.
Och började allt med specialtillverkning.
 
Jag har skickat en offertförfrågan till RM. Vi får se vad det ger.

En liten fråga i sammanhanget. Jag har ett fönsterparti där jag kommer ha en pardörr med fönster på bägge sidor om dörren. Fönstren på sidan om dörren kan ju med fördel vara fasta. Men hur för man glasytorna att linjera mellan dörr och fasta fönster? Eller är dörren så avvikande att ögat accepterar den skillnad som blir?

Ett fast fönster bredvid ett öppningsbart skulle väl inte se klokt ut misstänker jag. Men det kanske går under radarn om det är en dörr.
 
Jag köpte ERA-fönster till min tillbyggnad 2015 på mitt hus från 1937.
Jag sökte fönster med samma mått och utseende som de som är original
Trä, 12 st treglas 2-luftsfönster, vanliga fönsterhakar i stil med de gamla..öppnas utåt.
Inga spröjs, men det går att få.
Mycket nöjd.
https://www.erafonster.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.