Gör ni rent rollern efter färdig målning eller kastar ni och köper ny till nästa måleriprojekt, det är ju ett rejält jobb att få ur all färg. Eller har någon ett bra tips att göra rent rollern.
 
Proffsen lägger alltid rollern i en plastpåse, trycker ut luften och tejpar igen. Om man rengör rollern tappar den fluffigheten. Sen kan man inte spara den hur länge som helst heller men de är ju inte så dyra heller.
 
Brukar tvätta dem, men låter dem ändra användnings områden. Första gången slutstryckning, andra gången grundmålning,tredje gången vävlim ....
Vill man tvätta dem så är ett bra tips att börja med att fukta den innan den går ner i tråget, då fastnar väldigt mycket mindre färg i rollern. Gör samma med alla penslar som används till vattenbaserad färg.
 
Tvättar, de blir precis lika bra som första gången (om inte bättre, faktiskt). Men det beror säkert på vilken kvalité det är på rollern.
 
Jiji Jiji skrev:
Tvättar, de blir precis lika bra som första gången (om inte bättre, faktiskt). Men det beror säkert på vilken kvalité det är på rollern.
Hur tvättar du ;)
 
Rengör. Försöker skrapa bort så mycket som med rollerskrapa.
Tvättar den sedan med såpa.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Rengör. Försöker skrapa bort så mycket som med rollerskrapa.
Tvättar den sedan med såpa.
Är det inte svårt att få bort all färg, jag tycker att den aldrig blir ren,
 
Använder samma roller för samma färg i ett projekt. Dvs grundfärgen får en roller, takfärgen en, väggarna en. Flesta sköljs ur och återanvänds 2 gånger innan den hamnar in bingen.
 
Rengör aldrig, en roller till en färg sen när det är färdigmålat åker dom.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
T Torbjörn 4903 skrev:
Är det inte svårt att få bort all färg, jag tycker att den aldrig blir ren,
Tycker inte det, fungerar bra med såpan.
Du kan ju efter sista tvätten massera in såpa och sedan svepa in den i gladpack, då torkar inte ev. färgrester in och bara att skölja ur innan nästa målning.
 
Så länge en roller hålls till en färg så det bara att linda in i plastpåse, håller X månader. Visst rollrar är billiga men inga problem att återanvända när man använder skrapa o sköljer av dem, säg 3-5/8 gånger typ. Beror helt på färg&vilja
 
Kör med plastkasse, målar man åtminstone var eller varannan dag så håller de länge så.
Nu med skatten på plastpåsar så kanske det inte lönar sig längre...
 
  • Haha
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Hur tvättar du ;)
Skrapar av färgen med händerna (jag målar bara med auros färger när jag använder roller), sedan sköljer jag i hink många ggr tills rollern är ren. Ljummet vatten, inget mer, man får ju gnugga som om det vore en vanlig tvätt. Tycker inte att det är svårt. De blir helt rena och går att ha till annan nyans.

Jag har ganska långhåriga roller och det kan vara lite knepigt att få dem torra. Men ibland lägger jag dem under skotorken.
 
T Torbjörn 4903 skrev:
Gör ni rent rollern efter färdig målning eller kastar ni och köper ny till nästa måleriprojekt, det är ju ett rejält jobb att få ur all färg. Eller har någon ett bra tips att göra rent rollern.
Tack för alla bra tips, det lutar nog att skaffa ny roller till nästa måleriprojekt.
 
A
M Maximarcus skrev:
Kör med plastkasse, målar man åtminstone var eller varannan dag så håller de länge så.
Nu med skatten på plastpåsar så kanske det inte lönar sig längre...
Nä,är nog mer lönande idag att tvätta plastpåsen istället:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.