Jag har lyckas snubbla mig på ett renoverings objekt. Lägenheten har brunnit ur och försäkringsbolaget har "fixat" det till grunden. Det är betong överallt.

Badrum och Kök backar jag från, saknar erfarenheten helt.

Elen är nydragen i de gamla rören, även jordkabel är dragen. Stumparna sticker ut från dosorna och jag ser inga problem med att jag skulle koppla uttag, dimmer och lampor själv för att sedan ta ditt en elektriker med allmänbehörighet för besiktning.

Det som jag är osäker på är det som kommer efter detta.

Målning? 200kvm
Golv? 70 kvm
Lister? 70 m

För någon som aldrig gjort detta förr, vad är värt att göra själv. Med typ tid och pengar i fokus.

Vad tror ni?

Tack på förhand :)

/Ohändig
 
Redigerat:
Ohändig är ett ganska relativt begrepp. Jag skulle vilja påstå att om man är ohändig så klarar man inte att lägga golv t.ex, men oftast så klarar nog folk mer än de kanske tror.

Till att börja med så får du ju inte göra elen själv, men det kanske du vet. Om jag nu inte missuppfattade vad som skulle göras.

Målningen (och tapetsering) skulle jag säga att folk tycker är enklast att göra själva, men jag brukar mena på att det kanske är där det skiljer mest på proffs och personer som inte gör det så ofta.
Är betongen färdig för att måla eller ska det också fixas? Om det brunnit kan betongen ta mycket skada.

Rent ekonomiskt så låter det ändå som att det du tänkt göra är relativt billigt, utom kök och badrummet givetvis. D.v.s. du har inte jättemycket varken tid eller pengar att spara.
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Om man väljer ett billigt kök från Ikea eller annat ställe där skåpen kommer i platta paket sparar man en del pengar genom att montera ihop skåpen själv i stället för att låta en hantverkare göra det.

U Ungochbortskämd skrev:
Stumparna sticker ut från dosorna och jag ser inga problem med att jag skulle koppla uttag, dimmer och lampor själv för att sedan ta ditt en elektriker med allmänbehörighet för besiktning.
Det gäller att du hittar en elektriker som är villig att ställa upp på det.

Välkommen till forumet också!
 
Besvarar båda med en kommentar.

Gick EL på gymnasiet och fick ECY certifikatet men jobbade inte mer än de 300h som var praktik tror det är 1500h för att de ska vara giltigt. Att sätta dit lite lampknappar och uttag borde inte vara några konstigheter när kablarna redan är dragna, det får "vem som helst" göra så länge det är mindre än 16A.

Ska vara redo att måla. Försäkringsbolaget återställde det.

Tack för svaren och tack för välkomnandet. :)
 
U Ungochbortskämd skrev:
Besvarar båda med en kommentar.

Gick EL på gymnasiet och fick ECY certifikatet men jobbade inte mer än de 300h som var praktik tror det är 1500h för att de ska vara giltigt. Att sätta dit lite lampknappar och uttag borde inte vara några konstigheter när kablarna redan är dragna, det får "vem som helst" göra så länge det är mindre än 16A.

Ska vara redo att måla. Försäkringsbolaget återställde det.

Tack för svaren och tack för välkomnandet. :)
Jag tror inte att någon ifrågasätter att du klarar av det, men det ändrar inte det faktum att du faktiskt inte får göra det. Installera nya uttag och/eller brytare får du inte göra utan erforderlig behörighet.
Personligen har jag dock full förståelse för att du ändå väljer att utföra det själv.
 
C C.Lundin skrev:
Jag tror inte att någon ifrågasätter
Jag förstår det. Jag vet inte riktigt vart gränsen går, men man får byta tex befintliga uttag så länge säkringen uttagen sitter på inte överstiger 16A. Som jag skrev tidigare, det får vem som helst göra. Men rådfrågar en elfirma :)
 
S
C C.Lundin skrev:
Jag tror inte att någon ifrågasätter att du klarar av det, men det ändrar inte det faktum att du faktiskt inte får göra det. Installera nya uttag och/eller brytare får du inte göra utan erforderlig behörighet.
Personligen har jag dock full förståelse för att du ändå väljer att utföra det själv.
Man får visst byta brytare och uttag om man har nödvändig kännedom! Så länge det inte är att gå från ojordat till ojordat. Sluta ge dåliga råd!
 
S Stadsfiskalen skrev:
Man får visst byta brytare och uttag om man har nödvändig kännedom! Så länge det inte är att gå från ojordat till ojordat. Sluta ge dåliga råd!
Det vet jag att man får, du kanske skulle ta och läsa vad jag skrev.
 
S
C C.Lundin skrev:
Det vet jag att man får, du kanske skulle ta och läsa vad jag skrev.
"Installera nya uttag och/eller brytare får du inte göra utan erforderlig behörighet" säger du. Man behöver inte ha någon behörighet grabben!
 
S Stadsfiskalen skrev:
"Installera nya uttag och/eller brytare får du inte göra utan erforderlig behörighet" säger du. Man behöver inte ha någon behörighet grabben!
För att installera nya uttag, jo.
Däremot byta, som du kom in på av någon anledning, får du göra själv.
 
lopec
Hur länge har lägenheten stått sedan försäkringsbolaget lämnade? Se till att stänga så mycket ventilation du kan och låt stå några dygn, sen går du in och luktar i lägenheten, har de bara bytt dosor men lämnat rören i väggen kan det fortfarande komma lukt från dessa, samma med ventikanaler i tak osv, allt måste bort.

Det värsta är om du fixar och donar i några veckor, sen när sommaren kommer och värmen ligger på lite annorlunda så luktar allt bränt.

Åkte vi på i föreningen när en av lägenheterna brann, alla rör i väggar, golv tak osv fick också rivas ur.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
lopec lopec skrev:
Hur länge har lägenheten stått sedan försäkringsbolaget lämnade?
Tror det var två år sedan, de har bar inte orkat ta tag i det själva och nu såldes den.

C C.Lundin skrev:
För att installera nya uttag
Räknas det som nya när det "tekniskt sett" har suttit uttag där tidigare. Som sagt kabel stumparna är nydragna och ligger i/hänger ut ur dosorna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.