Hej
I min blivande verkstad kommer jag att köra några maskiner (kompressor, kapsåg etc.) som kräver 10amp. Instruktionerna rekommenderar 16amp säkringar. Jag har 16amp huvudsäkringar.
Frågan är hur de bäst säkras av, särskilt med avseende på startströmmar? Det vore ju också bra med någon slags selektivitet.
16/13/10 amp dvärgbrytare, C eller B? 10/13/16amp diazed?
Ledningarna kommer nog att bli utanpåliggande 2,5 mm2, max 10 meter långa från elcentralen.
Förimpedansen till verkstadens elcentral är ca 300 milliohm.

Jag vet att arbetet är behörighetskrävande, men alldeles oavsett vem som gör det så vill jag veta hur man tänker och gör, samt varför. (Jag är intresserad av el och elektronik)
 
Man utgår ifrån märkskylten på motorerna. Där står den driftström som är aktuell och som styr motorskydd och ledning för den gruppledning som matar maskinen. Men vi måste börja med att definiera några maskiner. De maskiner du nämner låter som stickproppsanslutna (schuko) maskiner? Det kan finnas risk för att de löser en C10 vid start, speciellt vid din låga förimpedans. Kommer du att ha fast anslutna maskiner också med lite större motorer?

En grov tumregel är att den säkring som skyddar gruppledningen behöver vara 2x motorns driftsström för att klara starten. Det kan vara av den anledningen som tillverkaren rekommenderar 16 A. Här skiljer det ju mellan snabba och tröga dvärgar. Tillverkaren ska kunna ge besked om vad som minst krävs.

Man får också ta hänsyn till ifall varje maskin har sin egen ledning eller om flera delar på samma och om maskinen är fast ansluten. Med en egen gruppledning och med ett motorskydd så agerar säkringen endast kortslutningsskydd vilket gör det eventuellt möjligt att gå upp till en storlek som överstiger gruppledningens belastningsförmåga. Detta för att göra starten möjlig.

Men här låter det som att vi måste räkna på schukouttag. Man kan där räkna på om C eller D-dvärgar fungerar. Med din låga förimpedans och korta ledningar kommer D-dvärgar på 16 A att fungera som kortslutningsskydd, och med utanpåliggande 2.5 mm² även som överlastskydd. Så du kan alltså gå upp så långt som behövs. För att klara vissa av dagens handhållna maskiner behöver man upp i antingen C13 eller D10. Jag skulle nog välja C16 för verkstadens uttag.

Med mätarsäkringar på 16 A kan du i vilket fall glömma allt vad selektivitet heter.
 
Och skulle jag köra maskiner som drar upp emot 16 A skulle jag ha MINST 20 A huvudsäkring.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man utgår ifrån märkskylten på motorerna. Där står den driftström som är aktuell och som styr motorskydd och ledning för den gruppledning som matar maskinen. Men vi måste börja med att definiera några maskiner. De maskiner du nämner låter som stickproppsanslutna (schuko) maskiner? Det kan finnas risk för att de löser en C10 vid start, speciellt vid din låga förimpedans. Kommer du att ha fast anslutna maskiner också med lite större motorer?

En grov tumregel är att den säkring som skyddar gruppledningen behöver vara 2x motorns driftsström för att klara starten. Det kan vara av den anledningen som tillverkaren rekommenderar 16 A. Här skiljer det ju mellan snabba och tröga dvärgar. Tillverkaren ska kunna ge besked om vad som minst krävs.

Man får också ta hänsyn till ifall varje maskin har sin egen ledning eller om flera delar på samma och om maskinen är fast ansluten. Med en egen gruppledning och med ett motorskydd så agerar säkringen endast kortslutningsskydd vilket gör det eventuellt möjligt att gå upp till en storlek som överstiger gruppledningens belastningsförmåga. Detta för att göra starten möjlig.

Men här låter det som att vi måste räkna på schukouttag. Man kan där räkna på om C eller D-dvärgar fungerar. Med din låga förimpedans och korta ledningar kommer D-dvärgar på 16 A att fungera som kortslutningsskydd, och med utanpåliggande 2.5 mm² även som överlastskydd. Så du kan alltså gå upp så långt som behövs. För att klara vissa av dagens handhållna maskiner behöver man upp i antingen C13 eller D10. Jag skulle nog välja C16 för verkstadens uttag.

Med mätarsäkringar på 16 A kan du i vilket fall glömma allt vad selektivitet heter.
Tack för uttömmande svar!
Det är schucko-anslutna maskiner nu i första skedet. Eventuellt kommer jag att ha fast anslutna maskiner i ett senare skede, men det är bra att kunna flytta dem, både för kommande nybyggen på tomten/ommöblering och för utlåning. Några trefasmaskiner blir det i ett senare skede, kanske fast anslutna men sannolikt med CEE-handske. Dom har motorskydd.
En del maskiner, såsom kompressorn, är från biltema så manualerna är inte särskilt uttömmande.

Så om jag tolkar ditt svar rätt kan jag gå upp till D16 om jag har dem på egna gruppledningar? Annars C16? Det är väl ingen idé att ha mindre/snabbare om jag ändå inte får nån selektivitet? jag vill helst undvika D-dvärgar på grund av den höga kostnaden, så då kan man väl börja med C16.
 
E elmont skrev:
Och skulle jag köra maskiner som drar upp emot 16 A skulle jag ha MINST 20 A huvudsäkring.
Det kanske slutar så, men det skulle ju kännas surt att behöva det för lite ganska momentana laster.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Så om jag tolkar ditt svar rätt kan jag gå upp till D16 om jag har dem på egna gruppledningar? Annars C16?
C och D har bäring på startström och kortslutningsström. Förutom att maskiner ska kunna startas så är det mest viktiga villkoret för ett uttag att dvärgen löser inom 0.4s vid aktuell kortslutningsström. Om det är en "egen" gruppledning till något spelar ingen roll (det kan dock ha betydelse för överlastskydd). Ladda ned eldim som finns länkad i den klistrade tråden längst upp så ser du själv.

En förimpedans på 300 mOhm är mycket bra i mätarskåpet, och extremt bra i verkstaden, om nu inte mätarskåpet sitter på utsidan väggen... Så du har bra förutsättningar för dimensioneringen.

lnilsson lnilsson skrev:
Det är väl ingen idé att ha mindre/snabbare om jag ändå inte får nån selektivitet?
Nä, men lagom. Selektivitet handlar om överströmmar inom ett stort spann. Med tanke på överlastströmmar (belastningsström) som är det vanliga så tjänar man definitivt på att ligga ett snäpp under mätarsäkringarna. Men dvärgar är där redan lite snabbare än smältsäkringar så en C16 dvärg kan vara selektiv mot en 16 A diazed. Vid högre strömmar, startströmmar och kortslutningsströmmar så vinner dock vanligen smältsäkringen - det är inte mycket att göra åt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
C och D har bäring på startström och kortslutningsström. Förutom att maskiner ska kunna startas så är det mest viktiga villkoret för ett uttag att dvärgen löser inom 0.4s vid aktuell kortslutningsström. Om det är en "egen" gruppledning till något spelar ingen roll (det kan dock ha betydelse för överlastskydd). Ladda ned eldim som finns länkad i den klistrade tråden längst upp så ser du själv.

En förimpedans på 300 mOhm är mycket bra i mätarskåpet, och extremt bra i verkstaden, om nu inte mätarskåpet sitter på utsidan väggen... Så du har bra förutsättningar för dimensioneringen.


Nä, men lagom. Selektivitet handlar om överströmmar inom ett stort spann. Med tanke på överlastströmmar (belastningsström) som är det vanliga så tjänar man definitivt på att ligga ett snäpp under mätarsäkringarna. Men dvärgar är där redan lite snabbare än smältsäkringar så en C16 dvärg kan vara selektiv mot en 16 A diazed. Vid högre strömmar, startströmmar och kortslutningsströmmar så vinner dock vanligen smältsäkringen - det är inte mycket att göra åt.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
C och D har bäring på startström och kortslutningsström. Förutom att maskiner ska kunna startas så är det mest viktiga villkoret för ett uttag att dvärgen löser inom 0.4s vid aktuell kortslutningsström. Om det är en "egen" gruppledning till något spelar ingen roll (det kan dock ha betydelse för överlastskydd). Ladda ned eldim som finns länkad i den klistrade tråden längst upp så ser du själv.

En förimpedans på 300 mOhm är mycket bra i mätarskåpet, och extremt bra i verkstaden, om nu inte mätarskåpet sitter på utsidan väggen... Så du har bra förutsättningar för dimensioneringen.


Nä, men lagom. Selektivitet handlar om överströmmar inom ett stort spann. Med tanke på överlastströmmar (belastningsström) som är det vanliga så tjänar man definitivt på att ligga ett snäpp under mätarsäkringarna. Men dvärgar är där redan lite snabbare än smältsäkringar så en C16 dvärg kan vara selektiv mot en 16 A diazed. Vid högre strömmar, startströmmar och kortslutningsströmmar så vinner dock vanligen smältsäkringen - det är inte mycket att göra åt.
Tack!
Kortslutningsströmmar och utlösningstid har jag hygglig koll på, det går ju att räkna för hand också (i och med att jag förstår principen), men det skadar ju inte att verifiera med eldim. I och med min låga förimpedans så är det ju sällan något problem med detta.

Jo, transformatorstationen ligger på granntomten, ca 30 meter från mitt mätarskåp (som sitter på en stolpe i tomtgränsen). Så förimpedansen i stolpen är 150milliohm. Och verkstaden är ca 15meter från stolpen...
Ibland har man tur med sitt husköp.

Men vad jag känner att jag behöver lära mig mer om är belastningsström och överlastströmmar. För det är väl det som kan ställa till det hos mig, snarare än kortslutningsströmmar och utlösningvillkor?
 

Bästa svaret

Om vi börjar uppifrån med den högsta strömmen, kortslutningsströmmen L-N eller L-PE så har du ju inga problem med att bryta L-PE inom föreskriven tid. Däremot har du problem med selektiviteten med din låga förimpedans då mätarsäkringen kommer att lösa före dvärgen pga den höga strömmen. En smältsäkring löser snabbare ju högre kortslutningsströmmen är, medan en dvärg har en ganska konstant bryttid. Men det är ju ett fel som inte ska inträffa så det är inte hela världen.

Därnäst kommer startströmmar från maskiner. Återigen med din låga förimpedans kan t.ex en kraftig cirkelsåg på dryga 2 kW med lätthet lösa en C10, men jag tror att mätarsäkringen (16 A) kommer att klara sig. Annars får du använda en väldigt lång skarvsladd för att då ned startströmmen ;) Du behöver alltså ett trögare överströmsskydd i verkstaden, C13, C16 eller D10.

När det kommer till överlastströmmar så är selektiviteten enklare. En C13 eller D10 kommer att lösa före mätarsäkringen på 16 A. C och D är lika snabba vid måttliga överlastströmmar, och dvärgar är allmänt lite snabbare än smältsäkringar. Men även om du väljer en D10 och cirkelsågen drar 9 A så kan mätarsäkringen redan vara belastad med 8 A från annat håll, så i praktiken kanske det inte spelar nån roll. Men minst ett snäpp lägre märkström på dvärgen i verkstaden är nog bra som utgångspunkt i alla fall.

Belastningsströmmen, den förväntade, ska alltid ligga under säkringens märkström. Man ska helt enkelt aldrig medvetet överbelasta säkringar annat än mycket kortvarigt.
 
Tack igen!
För en av maskinerna, kompressorn, står det så här i manualen:
Spänning: 230 V - 50 Hz
Motoreffekt: 3,0 hp / 2,2 kW
Ström: 10A
Rekommenderad säkring: 16A

Den ansluts med schucko.
Mer än så bjuder inte biltema på...

Men då testar jag med en C16 till den (med 2,5mm utanpåliggande kabel) och hoppas på att huvudsäkringarna håller... För övrigt så är i stort sett all uppvärmning i huset fjärrstyrd, så jag kan med enkelhet tillfälligt slå av värmen när jag kör maskiner.

Men sen hittade jag en intressant sak i manualen till kompressorn:
”Undvik kontakt med jordade ytor, till exempel rör, radiatorer och kylanläggningar när du arbetar med maskinen. Risken för elstöt ökar när du är jordad.”
Har du nån aning om varför dom skriver så?
 
Nej. Jag har aldrig sett en sådan varningstext förut. Förhoppningsvis har den ingen grund i annat än dåligt översatt text där tillverkaren vill friskriva sig från allt osannolikt som kan gå fel med kompressorn.
 
Liten fråga av nyfikenhet;
Inte för att jag kommer att göra det, jag vill knappt ens ge upphov till idén och det bryter väl mot standarder och förordningar; men skulle det fungera att dra 1,5mm kabel flera varv runt verkstaden för att ta ner startströmmarna? :)
 
Ja, det var det jag avsåg med en lång skarvsladd. Dock får man se upp med att kortslutningsströmmen fortfarande måste vara så hög att säkringen löser tillräckligt snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.