Hej,

Ska dra nätverkskabel till ett par rum i huset. Tänkte höra hur ni går tillväga när ni gör detta. Vill göra så lite ingrepp som möjligt på befintliga väggar. Huset är en enplansvilla och jag kommer åt alla rummen ovanifrån på vinden. Så min tanke är att borra hål ner i innerväggen ovanifrån och sen trycka ner något för att fiska upp vid ett hål jag borrar för dosan.
Har kört med en regeldetektor och vad jag kan se så finns det några ytor som inte har horizontella reglar mellan de vertikala reglarna. Då borde det endast vara isolering som är problemet.
Vad rekommenderar ni att använda för att trycka ner i innerväggen?

Tack!
 
Styvare typ av flexslang eller vprör.

Jag själv sågade upp hål i våra gipsväggar när jag drog nätverk. Har, likt dig, enplansvilla. Nu täcks dom hålen av tavlor tills renoveringen bär dit hän. Inga enorma hål, mest bara för att kunna borra genom tvärgående reglar och att kunna guida rätt slangen.
 
Min make utnyttjade befintliga rör för fast telefoni (och drog ut telefoni-sladdarna först såklart). Det var en del meck då det var draget in och ut ur garderober, genom kattvindar etc, stundtals stod vi på varsin sida väggen och han puttade och jag drog, men tillslut fick han/vi ihop det.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Jag har satt kabelkanaler ner på väggen till nätverksuttaget
 
Har du högt i tak på vinden? Annars blir det problem att peta ner någon form av "pinne" för att trycka ner kabeln. Du behöver mer än två meter. Annars får du ta något dom går stt skarva eller expandera.
 
P Pin skrev:
Har du högt i tak på vinden? Annars blir det problem att peta ner någon form av "pinne" för att trycka ner kabeln. Du behöver mer än två meter. Annars får du ta något dom går stt skarva eller expandera.
VP rör är ganska böjbara så en meter i takhöjd räcker gott
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Man kunde tryck ner något smalt, kanske ett rensband, först och använda det för att dra igenom VP-slangen?
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Jag har använt vprör för att mata ner inne i väggarna från vår krypvind. Man fick böja försiktigt men det gick bra.

Min elektriker använde en längre tumstock som han veckade bit för bit för att fiska fram flexslang där vi inte fick plats att föra in vp-rör.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag gjorde precis detsamma för något år sedan.
Gick ned med rör ovanifrån vinden i mellanväggarna.
Använd VP-rör så blir det inga problem. Enkelt att trycka sig förbi isoleringen.
I änden på VP-rören satte jag flexslang för att enkelt kunna fästa i dosorna nere i väggen.
 
P petersv skrev:
Jag använde mestadels Rutab UHW rotdosa där man kunde gå rakt in med rör. Den har utfällbara riktiga stosar som kan ta 20mm rör eller slang.

Se t ex här : [länk]
Men är inte det besvärligt att fästa rören i stosarna när du bara har ca 70mm hål att spela med?
 
Jag drog ner en tråd i röret och sedan in genom stosen. Sedan satte vi in dosan i väggen, fälde ur stosen och ruckade röret (styrt av tråden) uppifrån vinden tills den gick i. Nu sitter det rör hela vägen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.