Vi har valt ett hus från FH men skulle vilja välja bort deras vitvaror och garderober. Pratade med säljaren i går och han kunde endast dra av 30 000 (!!) i ett "paketpris" för vitvaror, garderober och kök(stommar, luckor osv). Va, 30 000:- får vi inte änns nya vitvaror för.
Vad har ni andra fått för avdrag?
Vad ska vi göra, ska vi ta med allt och sen försöka sälja det eftersom vi ändå inte vill ha deras vitvaror?
 
Hustillverkarna får ju ett paketpris från leverantören, med ganska bra rabatt antagligen eftersom de köper stora kvantiteter.
Så avdragspriset blir en bra bit under priset i handeln.

Men 30 000 för både kök, vitvaror och garderober låter väldigt lite... Det känns inte helt seriöst. :-?

I vårt Myresjöhus får vi ca 35 000 i avdrag för bara köket om vi väljer bort det. Vitvarorna har jag tyvärr inte koll på.
Plus ca 1200 i avdrag för varje garderob som vi väljer bort.
 
Även vi har beställt från FH, vi valde bort vitvaror (-14000) och garderober (-7500). Vi uppgraderade däremot köksinredningen med 80 000:-. Vi var inne på att ta vitvarorna och försöka sälja dem vid sidan av, men det var skönt med en minuspost bland alla plusposter när vi gjorde tillverkningsordern. Jag kontrollerade på pricerunner vad vitvarorna var värda, jag fick det till 32 946:- så orkar man så kan man säkert tjäna lite pengar.
 
Det låter som ett väldigt lågt avdrag. Men det är väl som vanligt, husleverantörerna vill skinna oss så mycket som möjligt. ;)
 
Vi har beställt vårt hus från FH och valde bort deras vitvaror, fast valde till andra vitvaror genom dem, siemens rostfritt. Helt ok priser!
 
Tack för era svar!
Vi får fundera ett tag till på hur vi ska göra. Välja bort helt eller välja extra tillval eller välja det som ingår och sen sälja.
 
Jag såg att inlägget var från 2006 och jag fick igår samma usla summa från Myresjöhus.

30 000 kr avdrag för alla vitvaror i köket.
kyl, frys, micro, fläkt, ugn, diskmaskin och häll..( förmodligen även något jag glömt )

Pinsamt dåligt.

Även om de säger att de bara kan ge 80% av värdet så tror jag inte på att de fått hela det paketet för 37 500 kr av leverantören.

:mad::mad::mad:
 
Eksjöhus drar av vad det verkligen kostar. Har jämfört med pricerunner och ibland är avdraget tom ngt större än billigaste på pricerunner :)
 
Visst är det trist att få så lite i avdrag om man väljer bort något men man får också se det från husleverantörens sida att de faktiskt tjänar lite på allt de kan sälja till dig. Deras låga avdrag är säkert en omvänd morot sas. Vissa leverantörer ger även bra rabatt på tillägg på tex kök bara för att få dig att köpa varan genom dem.

Men visst, money talks. Speciellt ens egna.....
 
DrömBygge skrev:
Jag såg att inlägget var från 2006 och jag fick igår samma usla summa från Myresjöhus.

30 000 kr avdrag för alla vitvaror i köket.
kyl, frys, micro, fläkt, ugn, diskmaskin och häll..( förmodligen även något jag glömt )

Pinsamt dåligt.

Även om de säger att de bara kan ge 80% av värdet så tror jag inte på att de fått hela det paketet för 37 500 kr av leverantören.

:mad::mad::mad:
Det tycker inte jag låter så orimligt, om du gör stora inköp som de gör så kan de troligen få en rabatt på 50-70% mot normala butikspriser.
 
Vi tog hela kökets vitvaruspecifikation och sålde till den vitvarubutik vi ville handla ifrån. På det sättet slapp vi sälja privat via annonser och vi fick faktiskt riktigt bra betalt för varorna. De hämtade våra varor samtidigt som de levererade sina egna. Vi fick de produkter vi ville ha till ett bra pris. Kanske nåt att kolla?
 
Vilken smart idé! Jag antar att era vitvaror från hustillverkaren var kvar i sina förpackningar då?
 
Ninowitch -

Det var verkligen klokt...!
Jag ska absolut höra mig för innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra med myresjös erbjudande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.