D
Ska renovera badrummet. Murstocken går i badrummet. Idag är murstocken fri men jag vill bygga vägg (säker vatten) och sätta kakel.

Har läst trådarna som finns och ska ta kontakt med den lokala sotarn och höra hens åsikt om projektet.

I nämnd situation är det alltid bra att komma med egna förslag på lösning.

Murstocken blir inte särskilt varm. Det beror på att det är en frånluftskanalerna närmast badrummet. Eventuell inspektionsingång (för att leta rök) kan jag få till från angränsande rum.

Sotaren kommer eventuellt säga att inga brännbara material närmare än 10 cm från stocken.

Jag har utrymmesbrist i badrummet.

Fråga:

Går det att använda sig av plåtreglar om man inte kommer åt att skruva från ena hållet?

Jag tänker att hela väggen monteras 20-30 cm ut från murstocken. När den är klar skjuter jag in den mot stocken och fäster den i tak, golv och parallella träväggar. Kommer det fungera?
 
D
Säker vatten säger reglar på 45x70, konstruktionsplywood 15mm och vanligt gips. Är det underförstått att reglarna är klädda på andra sidan?
 
Vi renoverade nyligen badrummet där delar går mot murstocken. Jag har visserligen inte pratat med sotaren än, men vi bytte träreglar och masonit (som var det gamla mot murstocken) mot plåtreglar, gips och kakel. Snickaren med god erfarenhet sa "nu skall väl sotaren inte kunna klaga". Men vem vet.

Om det blir aktuellt att elda i murstocken som angränsar så lär det ändå bli insatsrör, så då skall det väl vara lugnt dubbelt upp.
 
D
Men hur kom ni åt att skruva plåtreglarna på den sidan som är mot murstocken?
 
Claes Sörmland
Det beror på de detaljerade omständigheterna och byggår men generellt ska en murstock inte byggas för. Det beror dels på avstånd till brännbart material men framförallt för att man ska kunna se en läcka från i murstocken. Murstocken ska vara inspekterbar vid t ex brandskyddsinspektion eller installationsbesiktning. [Edit: Läste för snabbt, TS föll inte i den vanliga fällan!]
 
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det beror på de detaljerade omständigheterna och byggår men generellt ska en murstock inte byggas för. Det beror dels på avstånd till brännbart material men framförallt för att man ska kunna se en läcka från i murstocken. Murstocken ska vara inspekterbar vid t ex brandskyddsinspektion eller installationsbesiktning.
Byggåret på huset är 1974. Jag är med på att en murstock generellt inte ska bygga för men eftersom det är i ett badrum är det svårt att få till tätskiktet utan att bygga för stocken.

inspektionslucka är inga problem att få till.

brännbart material X antal cm från murstocken är inte svårt att få till.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D
Min fråga handlar mer om hur man använder plåtreglar om man inte kommer åt att skruva från båda hållen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.