Quiz: Känner du igen våra tidiga vårtecken?

Svarar du rätt på 11 frågor kring våren? Vilken är blomman på bilden egentligen?

Testa dina kunskaper här:
https://www.byggahus.se/quiz/176-kanner-du-igen-vara-tidiga-vartecken

Lila krokusar i blom mot en bakgrund av stenar och mörk jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Foto: Medlemmen BirgitS

I den här tråden diskuterar vi quizet och berättar om våra resultat.
 
10/11. Föll på getingarterna...
 
Frågan handlade om bin.
 
Precis. Jag svarade fel.
 
7/11

När jag kommit till fråga 3 så kom jag fram till att nu kan jag nog inte fler vårväxter.
 
Fadai
9/11. Blandar ihop gulsippa och gullviva, trodde bara det fanns 200 arter bin. Ändå rätt nöjd m mina kunskaper.
 
A
4/11 :oops::seenoevil: blommor är verkligen min grej!
 
Ja våren kom redan i januari i Skåne.
 
useless useless skrev:
Omöjligt. Det var nog bara en ovanligt sen höst du upplevde.

"Det finns ytterligare ett villkor, nämligen att starten på våren inte får ske före den 15 februari."

[länk]
Jag skiter väl i vad SMHI tycker.
Vi i Skåne tillhör DMI.
 
Men det var väl ändå inte en bild på gullvivor?
 
Tussilagon var en slamkrypare - åtminstone för mig :geek: (Du fick 10 av 11 möjliga. Du klarade dig bättre än 225 personer (79%) av de 282 som gjort quizet.)
 
L Lidd skrev:
Men det var väl ändå inte en bild på gullvivor?
Det är två olika sorter på bilden vad jag kan se. Var tvungen att förstora upp bilden för att se vad det var. Hoppas att de som gör frågesporten i framtiden väljer bättre bilder. Även virkesquizen hade flera dåliga små bilder.
 
Menar du gräset uppe på kanten? Annars ser jag bara gullviva. Det var inte en bild plockad från floran. Men det är inget snack om vad som är fotograferat. Visserligen är det sannolikt en förädlad variant.
 
Bladen liknar gullvivan, men blommorna är långt ifrån den klassiska gullvivan, snarare mer lik gulsippor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.