Hej

Jag har nu slutligen fått tummen ur och började skissa på ett extra garage som vi ska bygga till men det ska inte vara lätt det här och så här ser läget ut idag.
Vi byggde 2010 en enplans-stenhus och en garage av model litet ca 23kvm. Jag vill ha ett till garage dock så vill jag även ha en övervåning som arbetsrum/verkstad osv. och designen som fallerar här är som nedan:
Arkitektonisk ritning av en byggnad med två garage och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggnaden till höger är den befintliga garaget och den till vänster är det tilltänkta nybygget och i mitt fall då tillbyggnaden kommer att hamna ca. 1,5 meter från tomtgräns måste fasaden vara högst 3 meter. Om jag sänker den kommer jag att hamna på ca 70cm i höjd på ovanvåningens kortsida vilket är inte så optimalt.

Nu till min tanke; jag tänkte att höja den lilla garaget och sänka tillbyggnadenså att övervåningen stäcker sig på båda garagens yta, dvs en stor övervåning. Problemet jag anser här är att byggnaderna kommer att stå på var sin betongplatta och jag är då lite nojig över att den nya plattan kommer säkert att sätta sig på något sätt eller röra på sig. Här behöver jag lite råd: är min tanke görbar eller fundera på annan lösning? Om man förankrar plattorna med varandra är jag rädd att på utsidan kommer plattan ändå att röra sig/kanske sjunka nån bit....

Tar gärna emot ideer/råd.
Tack
 
jag är inte byggare, men du beskriver ju i princip en normal husutbyggnad med ett extra rum och jag har aldrig hört om någon som haft en platta som sjönk. ska du bygga ihop dem invändigt med eller kommer du lämna ytterväggen intakt?. vad för material är garaget byggt av?
 
M
Vad säger detaljplanen om denna byggnation? Samt är grannarna okej med detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.